Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen
    Ståhlman skrev 2011-11-30 07:22:58 följande:
    Sötningsmedlet Canderel är det okey? Jag läser och läser på dess baksida men jag vet inte om det är bra eller dåligt...
    Jag säger absolut inte...

Även sötningsmedel påverkr blodsockret och har jag inte rätt när jag säger att det är aspartam i ?
    Här hemma använder vi effektivt canderel och fun light att döda myror med även mördarsniglar verkar stryka med så jag skulle aldrig  få för mig att stoppa i mig det.

Ska du söta så använd sukrin, sötrix eller stevia. Tom lite honung eller agavesirap om du inte är helstrikt     
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Maruid skrev 2011-11-30 10:03:01 följande:
    Nu har jag en fundering kring mens.

Jag har hela livet varit väldigt punktlig med min mens och inte haft några problem alls på den fronten vilket jag är jätteglad för.

Sedan jag fick barn senast har jag haft mens i princip var 28 dag, ganska ordentliga blödningar.
    Nu ska jag ha mens igen men det kommer bara ytterst lite, knappt märkbart. Dock känner jag mig i kroppen precis som när jag har mens.

Kan detta ha med kosten att göra och vad gör man åt det? Jag googlade lite men blev faktiskt inte klokare av det. Jag kan tillägga att jag sedan jag började med lchf haft mens två gånger på samma sätt som jag brukar ha det. Jag använder inte heller någon form av hormoniella preventivmedel och har inte gjort det på mer än ett år.

Jag trivs bra med lchf och ser ingen anledning att leva på annat sätt. Men jag vill verkligen inte strula med min fertilitet och hormoncykel för på den avdelningen vill jag sannerligen inte skaffa mig problem.

Vad gör man?
    Min mens ändrades också lite när jag gick över till LCHF från att ha störtblödit i ganska många dagar så är det nu lite mindre blödningar men jag mår bättre under mensen ingen mensvärk längre (trots kopparspiral) Du behöver nog inte ens fundera på att du skulle stöka till ngt i kroppen. LcHF är en hormonnormaliserande kost det är väldigt likt det vi evolutionärt har ätit. Däremot kanske man inte ska vara oerhört strikt när man försöker få till bebisverkstan.

Det är ju inte helt onormalt att de som lidit av barnlöshet ändrar på sin kost och skruvar till den mot lågkolhydrat får ett plus;-D
    http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    LinneaEleonora skrev 2011-11-30 21:04:25 följande:
    Hej.

Jag har varit LCHF:are i snart ett år och dragit med mig min far på den resan.
    Min pappa har gått ner ca 40 kilo sedan han började och väger nu 124 kilo så han har en bit kvar tills han är normal-viktig.  I veckan som var nu så var jag med honom på sjukhuset på information om att göra en gastric bypass operation. Han har inte fått besked om han kommer få göra den eller inte och har nog inte själv bestämt sig för vad han vill. 
    Jag vill inte att han ska göra ingreppet och tycker att han är jätteduktig som kämpar på. Han har känt att hans viktnedgång har börjat plana senaste tiden och trodde att han hade gått upp men när han fick väga sig så hade han gått ner åtta kilo sedan sist.

Hur ska jag lyckas motivera honom? Han tycker att det är enformigt och tråkigt med LCHF och vill kunna äta bröd, pasta och potatis. Jag har sagt att jag stöttar honom oavsett vad han väljer men att jag tror att han kommer att ångra sig om han gör operationen. Han har väldigt ont i ett av sina knän och kan inte gå ut och gå så lätt och jag tror att om han bara kunde börja motionera lite så skulle han snart förlora sina sista kilon också.

Någon som har något tips till hur han skulle kunna göra för att komma igång igen och tycka att det är roligt? Han har väldigt dålig ekonomi och kan inte riktigt unna sig något som är både gott och nyttigt. 
    Enklaste motivationen är väl att med en GBP har du risk för många biverkningar med LCHF äter du strikt under en viktminskningsprocess oh såvida du är frisk kan du efter det äta liberalt men kontrollerat. Då kan du äta näringsriktig mat hålla dig mätt frisk och behålla vikten samtidigt som du klarar av att ngn gång ta ett snedsteg och äta ett bakverk eller lite ris potatis kanske tom du kan lägga till en liten bit surdegsbröd eler en bit gott bröd som du unnar dig till en måltid.

Tycker att i ett läge som du är nu kanske det är motiverat att verkligen ingående förklara hälsofördelarna med LCHF på ett oberstridligt sätt. Funderat på att kontakta en kostrådgivare inom LCHF som kan ge rådgivning och gå in lite djupare på näringsfysiologin...Detta kostar ju dock lite men har man ett friskvårdsbidrag via jobbet kan man använda det. För mig som är kostrådgivare är det så oemotstridligt att äta normalkost igen när lågkolhydratskost tex paleo eller LCHF är det våra kroppar fungerar ultimat på. (jag fiskar inte kunder om det är det du )

Alternativ till bröd bakverk mm har ni det? FÖr mig är det en självklarhet att ska LCHF fungera hela livet behöver man kunna äta både till fest och vardags.

Har han förstått helt och fullt ut risker kring en GBP och att du tex resterande liv kommer få äta ganska knapert och är hänvisad till dagliga vitmin och mineraltillskott för att kroppen inte ska lägga ner av näringsbrist...

• mamman i skogen
    spunk skrev 2011-12-04 17:36:06 följande:
    I onsdags kväll kände jag som om jag skulle få en riktigt bra vägning på torsdagsmorgonen! Tyvärr hann jag inte väga mig för dottern började krampa och vi fick åka ambulans in till sjukhuset :( och där serveras inte någon lchf mat direkt... Nu är vi hemma igen (med epelepsi mediciner till lillan) Och det blir nystart för mig imorgon! Är så sugen på ägg och bacon nu :) Jag tordde ju för någon vecka sedans att jag kanske var allergisk mot ägg, men det var inte allergi utan hud svamp som jag hade fått, man kan tydligen få svamp lättare om man plötsligt får mindre insulin i kroppen eller något sånt...

Nya tag! 

Förbannade epilepsi...har ju en kille med svårbehandlad ep, fy fan säger jag rent ut sagt ep måste vara bland det värsta man kan råka ut för. Hoppas medicinerna hjälper och inte ger för mycket biverkningar.
    Vi har gjort en korrigering i sonens mediiner för en veka sedan och peppar peppar så verkar det lugnt nu. Tyvärr har han fått lite dålig aptit efter höjningen men vi hoppas det är övergående..

• mamman i skogen
    3småttingar skrev 2011-12-05 09:56:40 följande:
    Vilda tiger - det kanske inte är bra eftersom du är diabetiker men annars tror jag stenhårt på att chocka kroppen med kolhydrater! Jag har läst det nånstans också, kanske kostdoktorn?! Att har man stått stilla så kan man äta vanligt ett par dagar eller så för att sedan gå över till lchf igen.

Ja en kolhydratschock fungerar för många men med en diabetes som grunddiagnos kanske det inte är det smartaste att chocka kroppen
  • mamman i skogen
    Bebben84 skrev 2011-12-05 21:50:05 följande:
    Jag blir så förvirrad :(. Vissa säger arenan ska äta MER fett för att gå ner och vissa säger äta MINDRE fett för att gå ner. Vad gäller? :(

Det är så individuellt hur mycket fett man behöver vissa inklusive mig själv för strålande fart genom att lägga till ordentligt med kokosfett (mirakelmedel enligt mig) andra behöver äta lite mer grönt och minska på fettet med risk för att bli lite mer hungrig. Andra behöver helt utesluta mjölk vilket jag tror har mycket med vårt ursprung att göra, vi nordbor har en liten anpassning till mjölk då det historiskt närvi blev bofasta var vår överlevnad för att undvika svält medans andra folkgrupper inte tål mjölk och det stoppar viktminskningen.

Kolhydratchocka kroppen kan fungera för vissa efter en lång platå och andra behöver dra åt ännu mer och fakira..      
  • mamman i skogen
    Bebben84 skrev 2011-12-06 09:19:41 följande:
    jag får väl försöka hitta min egna balans :/ Kokosfett vill jag verkligen få in mer i min kost men jag dricker varken te eller kaffe och jag fick tipset att ha i kokosfett i äggröra MEN efter min graviditet (spydde upp ägg) har jag haft enormt svårt för ägg och tyvärr kräks nästan av ägg i alla former. Så jag vet inte riktigt VAD jag ska ha kokosfett i. Smoothie av någon form kanske?  

Sonen brukar äta smothie som mellis och i den har vi kokosfett funkar aldeles utmärkt bara man mixar det ordentligt.

Nu till jul kan du ju göra ischoklad av minst 70% ;-D

• mamman i skogen
    Johanna200 skrev 2011-12-06 09:51:01 följande:
    Nu är jag nere på normalt BMI och har bara tänkt att gå ner  ca 5 kg till (kanske inte så bara men känns som enpiss i havet om man ser på hur mycket jag har tappat). Dock har jag ju en hemlig dröm att att kunna gå ner några kilon till sen men det behöver verkligen inte gå fort.

SÅ jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp nästa "fas" alltså hur jag ska lägga upp kosten för att bibehålla vikten.

Någon i tråden som äter LCHF och inte gör det för att gå ner utan för att må bra och inte öka i vikt? Hur många gram kolhydrater ligger ni på ca? Fattar att det är individuellt men skulle vara kul att få lite riktlinjer. Vad har ni isf valt att lägga de extra kolhydraterna på? Grönsaker? Frukt? 

Du får pröva dig fram. Jag har ätit LCHF ganska länge är inne på tredje året nu och går från strkt till lite liberalare mao jag räknar inte utan äter av gammal vana.

Ett tips är att göra din egen tallriksmodell dela tallriken i tre Halva tallriken med grönsaker i tllåten form tom lite rotfrukter är ok om man känner för det men då kan man hålla sig från potatisen som är mest stärkelserik men ngn gång ibland kan man absolut äta ugnsrostade rotsaker som rödbetor, morötter, svartrötter palsternacka etc du mörker själv vad du tål;-D Sen har du halva tallriken kvar där fördelar du protein och fett. Gör som vanligt och lägg till en ordentlig klick smör sås etc.

Du behöver inte minska på fettet utan ät tillsdu blir mätt. Fett är inte farligt men håll dig från de processade varorna och ät naturligt fett som kallpressats eller smör och givetvis så undviker man som vanligt särkelserik mat för att inte påverka blodsockret.

Jag äter sällan  frukt men kan utan problem ta en klyfta apelsin eller en bit banan om ungarna äter och då är det för att det är gott. Däremot äter jag lite mer bär nu än vad jag gjorde när jag häll mig strikt.

Allt under 50 g kolhydrater räknas som LCHF därefter går man över till lågkolhydratskost om man ska se de i regler för benämning, du får testa vart din gräns är. För mig fungerar det utmärkt jag märker att jag kan lägga på mig lite vätska om jag kör flera dagar med lite mer kolisar men sen kommer det dagar då jag äter mindre och då släpper det. Håller mig viktstabil 58-60 kilo pendlar jag beroende på vilken tid i månaden och hur jag äter.          
  • mamman i skogen
    Carolinalovetobias skrev 2011-12-06 15:47:53 följande:
    Hur mkt kokosfett äter du/ni per dag som de funkar som mirakelmedel på? =) Jag har typ 1-2 tsk i morgonkaffet men de händer inte ngt på vågen kanske ska öka på det?

Jag äter nog ett par msk per dag;-D en tsk är inte mycket testa med att öka succesivt och se om det ger resultat. Ökar man för snabbt kan man bli ganska lös i magen rent ut sagt...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**