Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hanniz skrev 2011-11-25 10:57:03 följande:
    Får man hoppa in med en fråga här, även om jag inte skrivit tidigare?

Äter ni frukost, lunch och middag även om ni inte är hungriga?

Vaknade imorse och kände inget sug efter något att äta. Är fortfarande inte hungrig men tänkte äta lunch om någon timme.

Äter ni bara när ni är hungriga eller håller ni på att äta med jämna mellanrum?

Började med LCHF ordentligt i måndags.

Jag äter bara när jag är hungrig..

Om du tänker på hur vi människor levt våra liv sesan vi ställde oss upp på två ben och började samla och jaga mat..Hade urfarfar alltid ett välfyllt kylskåp? Var man tvungen att äta frukost för att livsmedelsverket oh alla förståsig påare sa att det är det viktigaste målet? Nej man åt när man var ahunrig och beroende på tillgång på mat.. Man kanske behövde samla eller jaga innan man kunde äta...man kan spekulera i hur de gjorde men de hade inte alltid fri tillgång på mat. 

Om man aldrig känner sig hungrig däremot så skulle jag misstänka en oblans av grelin som är vårt hunger hormon.

Själv äter jag när jag är hungrig som sagt ibland blir det en gång per dag oftast två gånger men även ibland flera små mål. Idag tex har jag enbart druckit en kopp kaffe tillfrukost med grädde i sedan har jag varit på språng hela dagen och tog en babybellost när jag satt på bussen och väl hemma ikväll har sambon och jag ätit en lite kallrökt laxröra lite avocadosallad och druckit ett glas vin och jag mår hur bra som helst och är inte hungrig däremot tror jag att morgondagen blir lite mer mat då kommer nog min kropp berätta för mig att "du du åt inte så mycket igår så idag fyller vi på med ett extra mål"

Det finns en fysiologisk effekt av att inte äta frukost (såvida man inte är kolhydratsätare som bas) Man är mer skärpt av att skippa frukosten man kanske känner sig lite hungrig men går vi tillbaks till evolutionstänket så finns det logik i detta man blir lite hungrig och har inget kylskåp utan man måste ta sig i kragen och söka eller jaga mat för gårdagens byte blev uppätet. Vid jakten behöver man vara skärpt för att få sin viktiga mat. Samma process kan föras över (till oss som äter lågkolhydratskost) vi är skärpta och presterar oerhört bra även på fastande mage kroppen fungerar ultimat utan mat ska man plugga tex är det ett utmärkt tillfälle att lära sig ngt innan man stoppar i sig frukost..

Hoppas du inte missförstå mitt inlägg nu att man inte behöver äta för det gör man men man behöver itne ha fasta mattider utan ät när du är hungrig frukost är inte nödvändigt utan frukosten kan lika gärna vara en stadig lunch såvida du mår bra av att vara utan mat tills dess. Det viktiga är att lära sig singaler på hunger och lyssna till kroppen varje dag behöver inte se likadan ut. Många mår bra av regelbundenhet men sannorlikheten är att man med riktig mat som mättar bara äter när den riktiga hungerna kommer vilket är logiskt för att äta när man är mätt är helt onaturligt.     

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Hoppet 3 skrev 2011-11-25 22:33:32 följande:
    Förstår inte hur du menar? 
    Någon annan som kan förklara vad som menas? 

http://mariannslchf.se/?p=4963  här kan du läsa om stevia och sukrin
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Bedhead skrev 2011-11-27 09:40:48 följande:
    Alltså, vad är det som är så bra med kokosfett i téet? Förlåt en oupplyst. Jag goglade och hittade en galning som sa att det botade hiv. Kul kul.
    Lite läsning om kokosfett

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2198&print=1

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2581&print=1

• mamman i skogen

Gör några ave maria här i tråden...;-D Fuskar sällan men nu till första advent blev det glögg och lussebulle och så magknip på det. Så var det gjort med årets bullfusk en lussebulle per år kan jag stå ut med.

Nästa gång det blir fusk ska det vara värt det med ngt oemotståndligt...har en känsla av att det blir en liten bit marsipan efter julbordet. Annars är ju julen en strålande LCHF högtid med massor med gott att äta.

Är det ngn som tvivlar på lågkolhydratskost så har jag en rekomendation. Ta er tid att titta på denna från Tom Naughton. Han är träffsäker kunnig och påläst. Han ger en alldeles utmärkt bild till hur fett och kolesterol plötsligt blev "farligt". http://www.fathead-movie.com/index.php/2010/10/28/video-of-the-big-fat-fiasco-speech/   det är fem avsnitt på en kvart ungefär så man kan roa sig med ett om dagen

• mamman i skogen
    Lisa79 skrev 2011-11-29 10:55:56 följande:
    Hej!
    Jag har kört på med lchf i 5 veckor nu och mår kanonbra!
    Jag har gått ner jättebra hela tiden,( 4,6 kg på 4 veckor) ända tills nu..
    1 helt kilo hade jag gått upp på en vecka fast jag ätit exakt lika som föregående veckor
    Jag blev så ledsen!!
    På fredag är det dags för min veckovägning igen och jag bävar för den!
    Har jag gått upp igen vet jag inte vad jag gör!

Någon som sitter i samma sits eller som vet vad det kan bero på att kroppen plötsligt började lägga på sig vikt igen när viktnedgången gick så bra?           

Ägglossnin, mens du binder vätska i kroppen inför det eller om du ätit lite mer kolhydrater ngn dag kan du fp effekt från det. Vätskan släpper på några dagar
  • mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-11-29 13:23:14 följande:
    Hjälp, adams family eller vem som helst som känner sig manad.... *flirt & blink blink snääälla*

Jag har en kollega som jag diskuterar ganska mycket kost med (på ett trevligt och intressant sätt). Hon är inne på auyrevedisk (stavning?) lära, och då blir det bl.a en del bönor och linser, grovt bröd etc som hon äter.
    Nu hade hon läst i sin kursbok från när hon läste medicinsk baskurs förra året att det står att man kan få njurpoproblem om man utesluter kolhydrater under en längre tid. Jag är inte så insatt i detta, men jag försökte fråga hur gammal faktan var, och vad som menades med att "utesluta kh" - hur många gram äter man då om dagen etc? Sedan pratade jag även lite om inuiter, eftersom då borde ju de och folkslag som äter liknande ha drabbats av njurproblem för länge sedan.. eller...? Obestämd
    Är det något som vet något om detta?
    Ofarligt! kostodktorn förklarar detta ;-D http://www.kostdoktorn.se/njurar-annu-en-lchf-myt-dor
  • mamman i skogen

Sonen har ju en dietist som har tagit sin hand från honom för att vi ger honom ägg och inte bara ett om dagen ;-D
    Protein ska inte barn överkonsumera då deras njurar inte klarar detta. Hon förespråkar kolhydrater i massor och vegetabiliska processade oljor...

Vänta nu han är gymt underviktig har extremt svårbehandlad epilepsi och hon vill ge honom mat han inte växer av utan bara bränner bort och som försämrar hans epilepsi..

Vi lyssnade på henne i ett par månader sen bestämde vi själv och han äter ägg grädde kokosfett proteiner och mycket lite stärkelse och socker från att ha stått still i vikt i över två år (han har haft många operationer under dessa år så vi är glada att han stått still och inte gått ner) på stadiga 12 kilo så har han nu äntligen åtehämtat sig och har på två månader med riktig mat gått upp från strax över 12 till hela 14, 6 kilo.. Livsfarligt eller hur att ge ett barn riktig mat.

Kan bara inte få in i mitt huvud hur protein skulle vara farligt det är ju det mest naturliga vi kan äta och vi är bygda för att äta övervägande protein hela vår kropp och matsmältningsmaskin är anpassad till animalisk föda.
    Däremot har vi relativt lite av det enzym (amylas) som gör att vi kan bryta ner kolhydrater men vi har dock en anpassning till att göra det då amylas redan i munnen utsöndras med saliven och börjar bryta ner kolhydratsrika livsmedel. Det kan man själv märka om man tuggar ngt kolhydrats innehållande länge då ändrar det smak till sött man får en "söt" hinna i munnen.  Vi har dessutom inte ngn jäskammare att tala om som kan hantera spannål tex och vi mår inte bra av xenobiotika som finns i alla sorters baljväxter fröer mm detta klarar vi i en liten mängd med individuella skillnader.

Kort sagt vi är allätare men evolutionärt sett ska vi äta det vi samlar inte ha fri tillgång till ica maxis varuhyllor..Vår huvudföda är protein som mättar och de feta delarna från djuren som hjärna benmärg, lever etc. Men visst om ca tvåhundratusen år så dör ungefr är vi nog anpassade till kolhydrater såvida de raffinerande produkterna inte tagit kål på hela vårt släkte till dess. Men å andra sidan kansek en liten del av oss om återgått till vår artriktiga föda överlever;-D

Ett litet inlägg med massor med sidospår ;-D  Kunde inte låta bli att släppa den röda tråden och utveckla..               

• mamman i skogen

Götepetter vad stavfel jag gör ;-D haha ja ni kan nog läsa ändå...Skyller på min fingerspetsdyslexi den botas inte av LCHF tyvärr...fingrarna snubblar över varandra när jag skriver på ett för litet tangentbord...

• mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-11-29 13:59:05 följande:
    Tack!
    Lite svårläst text bara *puh* Hade gärna fått vara lite styckeindelningar (menar alltså inte att det är ditt fel)

Studier är helt omöjliga att läsa brukar alltid finns en snabbvariant om man söker på pub med..
  • mamman i skogen
    Live in the moment now skrev 2011-11-29 20:55:50 följande:
    Adams family- gissar ju att du redan har full koll.. M jag såg en "dokumentär" för ett tag sedan om just lchf o epilepsi, där man såg en tydlig förbättring på barn m epilepsi som åt lchf :)

Ja ketogen kost är ju välkänt för att behandla ep de allra flesta blir hjälpta och en stor del blir anfallsfria och förblir anfallsfria även när de slutar med den ketogena kosten. Nu har ju min kille en hjärnskada som förmodligen gör att han aldrig kommer bli anfallsfri men han mår iallfall bättre..

Skillnaden mellan ketogen kost och LCHF är ju inte så stor men den ketogena kost som sjukvården föreskriver är oerhört strikt och väldigt nära en svältkost med mycket restriktioner.  

Funderar på att skruva till kosten för sonen under ngn vecka och se om det ger resultat. Det är ju också fördelen med kosten att man får snabba bevis för om det fungerar eller ej tillskillnad från mediciner som tar lång tid att ställa in och ger mycket biverkningar.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**