**Den stora feta LCHF-tråden**
Äter ni frukost, lunch och middag även om ni inte är hungriga?
Vaknade imorse och kände inget sug efter något att äta. Är fortfarande inte hungrig men tänkte äta lunch om någon timme.
Äter ni bara när ni är hungriga eller håller ni på att äta med jämna mellanrum?
Började med LCHF ordentligt i måndags.
Jag äter bara när jag är hungrig..
Om du tänker på hur vi människor levt våra liv sesan vi ställde oss upp på två ben och började samla och jaga mat..Hade urfarfar alltid ett välfyllt kylskåp? Var man tvungen att äta frukost för att livsmedelsverket oh alla förståsig påare sa att det är det viktigaste målet? Nej man åt när man var ahunrig och beroende på tillgång på mat.. Man kanske behövde samla eller jaga innan man kunde äta...man kan spekulera i hur de gjorde men de hade inte alltid fri tillgång på mat.
Om man aldrig känner sig hungrig däremot så skulle jag misstänka en oblans av grelin som är vårt hunger hormon.
Själv äter jag när jag är hungrig som sagt ibland blir det en gång per dag oftast två gånger men även ibland flera små mål. Idag tex har jag enbart druckit en kopp kaffe tillfrukost med grädde i sedan har jag varit på språng hela dagen och tog en babybellost när jag satt på bussen och väl hemma ikväll har sambon och jag ätit en lite kallrökt laxröra lite avocadosallad och druckit ett glas vin och jag mår hur bra som helst och är inte hungrig däremot tror jag att morgondagen blir lite mer mat då kommer nog min kropp berätta för mig att "du du åt inte så mycket igår så idag fyller vi på med ett extra mål"
Det finns en fysiologisk effekt av att inte äta frukost (såvida man inte är kolhydratsätare som bas) Man är mer skärpt av att skippa frukosten man kanske känner sig lite hungrig men går vi tillbaks till evolutionstänket så finns det logik i detta man blir lite hungrig och har inget kylskåp utan man måste ta sig i kragen och söka eller jaga mat för gårdagens byte blev uppätet. Vid jakten behöver man vara skärpt för att få sin viktiga mat. Samma process kan föras över (till oss som äter lågkolhydratskost) vi är skärpta och presterar oerhört bra även på fastande mage kroppen fungerar ultimat utan mat ska man plugga tex är det ett utmärkt tillfälle att lära sig ngt innan man stoppar i sig frukost..
Hoppas du inte missförstå mitt inlägg nu att man inte behöver äta för det gör man men man behöver itne ha fasta mattider utan ät när du är hungrig frukost är inte nödvändigt utan frukosten kan lika gärna vara en stadig lunch såvida du mår bra av att vara utan mat tills dess. Det viktiga är att lära sig singaler på hunger och lyssna till kroppen varje dag behöver inte se likadan ut. Många mår bra av regelbundenhet men sannorlikheten är att man med riktig mat som mättar bara äter när den riktiga hungerna kommer vilket är logiskt för att äta när man är mätt är helt onaturligt.