Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Milli skrev 2011-12-06 19:27:08 följande:
    Ahaa, då förstår jag! :) Tack!

Har förresten en fråga till!

Jag har, som sagt, gått ner 14 kilo på tre månader och tycker att min hud är lite slapp! Har fått lite gägghäng på armarna. Någon som har erfarenhet av detta och som vet vad jag kan göra? Ska jag försöka gå ner långsammare? Drar huden ihop sig senare? 
    Det tar lång tid för huden att dra ihop sig och ibland vill den inte elt och hållet..Man får ha tålamod helt enkelt och se om det ger med sig.. 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Ett intressant resonemang som hittades på kostdoktorn ang GBP operationer..hur blir det när alla sominte har ngn magsäck kvar att fylla hamnar inom äldervården...där problemet redan finns att gamlingarna är undernärda..ska det bli en hel hög gamlingar som svälter ihjäl på livsmedelsverkets kostrekomendationer och de minimala portioner de kan äta... Ganska skrämmande faktiskt...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Och en oerhört intressant artikel i tdningen idag om depressioner...

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/immun2_6689154.svd  

Då borde ju lågkolhydratskost vara ganska ultimat för depressioner då vi radikalt minskar de inflammatoriska processer i kroppen genom att inte tillföra sådant som driver på inflammationer...

• mamman i skogen
    lerumstessan skrev 2011-12-08 09:35:32 följande:
    Jag måste säga att detta är väldans intressant, jag har i hela mitt liv mått lite halvkass i perioder och haft ätstörningar och grottat ner mig i tråkiga saker av och till (fast inte visat något utåt givetvis...man ska ju vara stark...Flört) Men sedan jag började med LCHF så har mitt humör varit SÅÅ jämt. Jag är glad och positiv till allt känns det som. Just nu går vi igenom en skitjobbig period med att sälja vårat hus och köparen har hittat mögel i krypgrunden och en massa annat, min man är nästan knäckt just nu över den oväntade kostnaden på 100 000 som liksom vi inte hade räknat med för att sanera krypgrunden men jag liksom känner bara att det ordnar sig, pengar har vi, allt blir bra och jag längtar SÅÅ tills på lördag då vi flyttar in i vårat nybyggda underbara hus! Jag kan liksom inte bli deprimerad längre! Kanske har det med kosten att göra?

Sedan har båda barnen och min man haft en hemskeförkylning med grönt snor och världens hosta i flera veckor men är jag sjuk? NEJ och det blir jag alltid annars! Vad är detta för mirakelkost??Skrattande  Visst jag går inte ner speciellt mycket men det kanske lossnar sedan men jag mår så bra!

Det där med förkylningar har jag en egen helt oventenskaplig teori om..(en av flera ) när man äter lågkolhydratskost så utesluter man det som gör att candidan växer och en av symptomen på candida är återkommande kroniska förkylningar, har själv levt med kroniska bihåleinflammationer som slutade tvärt när jag gick över till lchf. Sen äter jag ju d-vitmin som okså aktiverar immunförsvaret samt att jag tror att LCHF överlag ger oss en renare kost och mer vitminer och mineraler även fast det inte är perfekt.. och så en viktig ingrediens med LCHF är uteslutandet av gluten och läkande av tarmen..

Jag blir fortfarande "förkyld" det brukar sitta i en dag med lite snuva sen är det bra feber och långvariga förkylningar har jag inte haft på över två år..så ngt är det som gör mig mer tålig än andra....  

Fler teorier har jag med men dem ska jag inte tråka ut er med.. 
  • mamman i skogen
    För er som inte börjat med kokosfett och undrar varför i hela friden man ska äta det så kan ni läsa här.. klicka er vidare och läs mer. Ganska fantastiskt att naturen kan göra detta fantastiska mirakelmedel utana tt behöva härda och tillsätta kemikalier eler hur ;-D http://www.malinee.se/   Har snott länken från en kurskompis som säljer denna kokosolja dock tycker jag att den är onödigt dyr och man kan välja billigare alternativ som biofoods kokosfett för 50 lappen för ett halvkilo
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 21:22:21 följande:
    Vet du om pirrande/somnande armar o ben har med lchf o göra?

Mina ben har börjat somna eller rättare sagt pirra när jag sitter på toaletten Armarna pirrar med ibland om jag ligger illa i soffan...Rätt obehagligt med benen faktiskt. Jag har tänkt att det är nog så det känns att ha restless legs. Så fort jag reser mig så går det över...kanske har med magnesium eller nåt liknande att göra?! 

Jag tippar påmagnesium det är inte helt ovanligt när man äter LCHF..lägg til magnesium som kosttillskott i en period och se om det försvinner,,,
  • mamman i skogen
    rednose skrev 2011-12-12 11:52:51 följande:
    ok men vad har adamsfamily för bakgrund då? Inget illa ment men jag tar nog helst råd som är uppbackade av någon form av kostrådgivare eller läkare. :)
    Det är dock precis så som vår dotter äter, som du beskriver. Hon har dock även största kalaskulan på dagis! HAHA! Inte tjock dock utan bara en liten kula. Ärligt talat tycker jag det är få ungar på vårt dagis som har nåt babyhull alls. En kille men det är väl den enda.

Ska testa yoghurt! Äpplemos har jag kokat i mängder i höstas så det blir till att låta nån äta av den nu då! :)
    Tack för din tid! :) 

Det är svårt att komma undan kolhydraterna till barnen kolhydrater är inte farliga lika lite farliga som fullfeta produkter. Däremot så är min åsikt att processerade kolhydrater är ngt ingen bör äta men mina ungar får pasta ngn gång i veckan och det klarar alla som är friska. Sonen äter minimalt med pasta när det serveras dottern äter mindre och mindre ju mer hon upptäcker annan mat. Så jag jobbar på en självvlösning på "raffineradmatproblemet" hemma men är av åsikten att man kan inte göra stora förändringar för barn utan man gör det succesivt och odramatiskt. Det tar tid för hjärnan att lära sig att tycka om och acceptera ny mat och här hemma ska man smaka på allt som serveras även fast man inte har tyckt om det innan och det är ett fungerande koncept för oss. Barn som inte är överviktiga har inget behov av att äta LCHF utan de har behov av att vi som föräldrar gör bra val och utesluter många produkter ur deras kost. Kan nog säga att hela familjen här äter en liberal lågkolhydratskost som har utrymme för lite lördagsgodis och fika emellanåt med undantiag för mig själv och sonen som äter betydligt striktare.  

Min bakgrund är kostrådgivare har läst näringslära näringsfysiologi mm med inriktning på holistisk hälsa mao samma grund som alla dietister läkare mm har i sin ryggsäck men vi tolkar det inte på samma sätt då vi tittar på framförallt evolutionen och historiskt hur vår hälsa försämrats av vår nya mat samt mordernare forskning 

Jag har tillbringat snart tre år med att läsa och dra slutsatser om det jag läser och bilda mig en egen uppfattnign om vad som är "artriktig" föda. LCHF är väldigt nära vår ursprungliga kost och jag ser LCHF som två olika faser. Viktminskning och liberal att leva på ett helt liv. Jag förespråkar nog själv mer grönsaker än många förknippar med LCHF och försiktighet med mjölk och jag tror inte att man som frisk dör av att äta en potatis eller en kanelbulle ngn gång ibland utan det är helheten av vad man stoppar i sig.

Att läsa näringsläran mm var mitt sätt att knyta ihop säcken och få bekräftat att det jag redan visste var bra mat faktiskt vetenskapligt går att bevisa med och få en mer ingående kunskap om celler sjukdomar vitminer mineraler och det som jag finner oerhört intressant evolutionshistoria och hur man kan härleda sjukdomar till olika folkslag beroende på deras kost. Det har fått mig att inse en hel del om hur ycket jag har kvar att lära och vill lära mig så nu plöjer jag igenom böcker, pubmed och olika bloggar med inriktning på paleo och LCHF  och även en hel del omGI som dock för mig inte riktigt når fram till den uppenbara logiken som jag ser.. 

• mamman i skogen
    Carolinalovetobias skrev 2011-12-13 09:52:09 följande:
    Hej alla.. Vill bara skriva av mig lite.. Jag känner mig jättedeppig fast ja ÄNTLIGEN har börjat gå ner...
    Jag känner mig konstant trött, ofta huvudvärk å ont i axlar å deppig.. Vet inte va de e med mig? Borde va hur glad som helst när vågen börjar gå ner, vi har på börjat renoveringen här hemma.. men de känns som ja går i en "dvala".. Känner inte för ngt å de finns inget "go" i mig kvar :( De känns som ja kan ligga under täcket hela dagen eller sitta framför tvn hela dagen 7 dgr i veckan..

Är så ledsen att ja känner mig så här.. :(
    Tur ja har min son som drar upp mig på möran.. å att ja har saker ja MÅSTE göra annars hade ja väll bara gjort ovanstående :(

Har du inte övergångsbesvär av LCHF det kan ta flera månader att ställa om sig. det är en jätteförändring för kroppen.

Äter du några tillskott? 
    Jag rekomenderar alla att göra det omega 3 minst ett gram per dag, vitmin d3 4000e per dag under vinterhalvåret, vitmain c minst ett gram per dag och är du stel i axlar har spänningshuvudvärk etc så skulle jag testa med magnesium vilket vi ofta får brist på vid LCHF och likaså äter man d3 så förbrukas det extra magnesium när d omvandlas till aktiv form.  

Kanske du tom behöver en multivitamintablett.

Kostdoktorn är en bra sida att läsa på och skaffa sig en uppfattning om kostillskott och vad brist gör likaså på LCHF.se skriver de oerhört bra om kostillskott.

Man brukar prata omRDI av vimtiner och mineraler detta är en nivå som framtagist för att nå till en gräns där man inte visar upp brist mao ett medeltal för vad gemene svensk behöver som minsta nivå . Men i verkligheten är det kanske så att vi ska prata om ODI optmalt dagligt intag som ofta är lite högre och tar oss en bit över gränsen för brist.  FRamförallt när det kommer till vitmin d så behäver man ett betydligt högre intag för att inte uppvisa brist. Läs mer om dessa nivåer på kost doktorn...         
  • mamman i skogen
    Carolinalovetobias skrev 2011-12-13 11:37:08 följande:
    va skönt å veta att man inte e helt ensam iaf.. ja får väll ge vitaminer ett försök men har egentligen inte råd  just nu :S
    Ont i axlarna å de har ja haft i flera år.. blir aldrig bra.. får aldrig bukt med dem..kan inte ens bära ryggsäck för då gör de skitont å de strålar de upp till huvudet..  kan ja ha gått med magnesiumbrist länge?

Det kan vara en orsak andra orsaker som är svåra att sätta fingret på är infmammationer, candidaöverväxt eller helt enkel att man har felställningar. 

Vår morderna kost är infmammationspådrivande, tex gluten kan leda till läckande tarm och osmält mat tar sig genom tarmväggen och ut i blodet och orsakar inflammationer, tex visar viss forskning på att det hjärt och kärlsjukdomar kan ha sin grogrund av just inflammation i kärlen och att man påstått att koleserolet orsakar det är för att man hittat kolesterol som är en "reparationsmassa" i förträngda kärl, kronisk värk är en svårdiagnosticerad åkomma oh de allra flesta läker ut från sin värk iom lågkolhydratskost om de beror på att man utesluter gluten, omega6 rika livsmedel och får en bättre balans mellan omega 3 och 6 vet man egentligen inte men det är ganska logiskt att det borde vara så och det kommer ny forskning hela tiden däremot så är i stort sett all forskning sponsarad av ngt läkemedelsföretag eller av livsmedelsindustrin vilket är ett problem. Inte fanken vill becell att man ska äta smör utan de vill sälja margarin som är oerhört rikt på omega 6.

Magnesium är ngt som hjälper många då det får muskler att slappna av.

Jag har helt läkt ut från kronisk värk men kan ibland känna av symptom om jag slarvat med maten...ngn gång ibland blir det fusk i form av några chips eller kanske några för många finncrisp då kan jag känna att symptomen med ilande värk i fingrar och handleder kommer smygande tillbaks.

Själv tror jag på båda ovannämnda teorier om gluten och omega 3/6 balans för det är helt onaturligt att producera mat som vi gör och naturens naturliga system där vi får vår näring är satt ur spel och vi har skapat ett system där allt vi äter har en stor övervägande del omega 6 genom att tex mata alla våra boskap och odlade fiskar med övervägande spanmål och soja som i sin tur är helt onaturligt för dem att äta och därför så är vår enda källa till omega 3 fettsyrorna epa och dha utplånade det enda ställe där vi fortfarande naturligt kan balansera upp detta är genom viltfångad fisk och gräsbetat kött.

För den som är intresserad av att läsa mer om hur detta fungerar i kroppen så kan man googla på eikosanoider det "system" som ska ha balans mellan omega 3 som är antiinflammatoriskt och omega 6 som är inflammationsdrivande.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**