• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

FruNord skrev 2011-06-22 15:52:42 följande:
    Helene306: Det där med att röra är ett riktigt bra råd jag brände mig tooook mycket första gången Skrattande
    Outch!! Jag bränner mig titt som tätt också. Yrpanna som jag är kan jag glömma bort att röra om
    Fiaz skrev 2011-06-22 16:19:01 följande:
    Va? hudkräm?
    Jupp. Skitbra mot torr hud
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    AgnesGN skrev 2011-06-22 21:17:06 följande:

Åh, pones! Låter gott... Aldrig smakat än, men köpte pofiber idag så jag ska prova det i helgen. Kanske lördagsfrukost eller kvällsfika?? Längtar!

En liten privat fråga, kanske från en nybörjare men... Mensen... *rodnar lite* Kan den bli superkonstig av LCHF?? Min är... hmm... mysko... Har läst ngt om att den kan bli mer regelbunden och kortare och att ägglossningen kanske kommer igång... Så är inte fallet för mig, den kom tidigare ä den brukar men den är  i alla fall inte kortare... Nu har mensen rasat i 10 dagar och mycket mycket riklig... Tänkte höra om jag är ensam med det så det inte beror på kosten?! Alltså så jag kan utesluta att det beror på det alltså och fortsätta luska vad det kan vara...

Sorry om nån känner att det jag skriver är stötande... Men hoppas ni förstår att jag inte menar något illa utan bara är orolig...

Lchf är en hormoniellt styrd kost så ja, mensen kan bli lite konstig. För mig har det inte varit så men jag har läst om andra där utebliven mens kommit igång, andra har fått mens tidigare och när de inte ska. Jag har reagerat på att jag blöder mindre trots att jag har kopparspiral.
    Faile skrev 2011-06-22 19:43:26 följande:
    Vad har ni haft på era Meatzzaas?

Har några fläskkarrebitar i stekpannan, ugnsrostad blomkål täckt med bacon färdig och sen lite bea till så blir det en bra middag tror jag

Blev dagen bra då tjejer? Det hjälpte faktiskt mig att börja i positiv anda, speciellt som yngsta sonen fick sitt första utbrott i mataffären idag. Slängde sig ner och vrålade så trumhinnorna säkert sprack på resten av kunderna
    Precis när man kommit över det stadiet med storebror, suck Cool
    Dagen blev så bra som den kan bli med en småsjuk och hostig, klängig bebis som är världens mammagris
  • helene306
    astro skrev 2011-06-22 23:25:59 följande:
    Verkar som om många kan bli gravida trots att mensen krånglar på olika sätt. Sedan jag bytte till LCHF har jag blivit gravid tre gånger (ett mf, två små barn) - vid min ålder (42) är det nog inte helt vanligt med tre graviditeter på tre år. När det dessutom är tretton år till närmaste äldre barn och under en stor del av de tretton åren använde vi inga p-medel.
    Kan avslöja att det inte beror på träget myspys heller Tungan ute  Under månaderna runt minstingens tillkomst så jobbade maken med ett manus och var heeeelt upptagen av det. Vi "mös" EN gång och då blev hon till. Så jag är benägen att tro att LCHF är rena fertilitetskuren
    Jag har för mig det stod i Skaldemans bok (eller någon annan) om en 50-årig kvinna som gjorde abort sen hon blivit gravid efter att hon börjat med lchf. Själv tror jag lchf hjälpte till när vi försökte med nr 2. En Ecowist kan också ha påverkat iofs. Kanske kombintionen? Skit samma, det blev en efterlängtad tös i alla fall
    sininen skrev 2011-06-23 00:35:31 följande:
    Jag måste bara fråga, är det fler som tappar hår? Både jag och sambon gör det och jag tappar ganska mycket tillochmed. Vi har gått på LCHF nu i två månader och äter multivitamintillskott varje dag. 
    Jag har väldigt tjock hår och har alltid tappat mycket hår så jag kan tyvärr inte yttra mig. B-vitamin tar en del har jag läst. Jag tar inget, tappar hår som en hund fäller vinterpäls men inte blir min kalufs tunnare för det.

Angående mens och smärta. Jag har kopparspiral och när jag inte åt lchf kunde jag känna av mensvärk. Inte jätteont men molande. Det räckte ofta med en Voltaren så var molandet mindre. Aldrig direkt ont. Jag har mens nu. Känner absolut ingenting. Jag tror faktiskt lchf bidrar. Och så lurar jag: om jag nu skulle smälla i mig massa dumheter som godis eller annat skit, undrar om värken kommer då? (jag tänker dock inte testa )
  • helene306
    AgnesGN skrev 2011-06-23 13:36:38 följande:
    Åh, jag hoppas verkligen LCHF hjälper på traven med bebistillverkningen! Längtar så! Försöker på att få vårt första här nu sen december, men ännu har inget hänt. Roligt att ni fick eran tös. Jag tror på LCHF... Flört

Vad spännande att det slutade göra ont när du börjat med denna kost... =) Jag känner heller ingen smärta nu trots de massiva blödningarna. Fränt egentligen, brukar ha hemsk mensvärk... =) Nej, jag tycker inte du ska testa trycka i dig massa godis och skit. Den sorters undersökning är inte värd resultatet.... =)
    Jag hoppas verkligen du blir gravid snart! Jag vet hur jobbigt det är att försöka när ingenting händer. Vi kom till utredning efter 1 år. Inget fel hos någon av oss men däremot konstaterade läkaren när jag gjorde ecowisten att jag hade väldigt tidig ägglossning. Jag kommer inte riktigt ihåg, ecowist görs x antal dagar efter mens och han såg på min slemhinna att jag redan hade haft ägglossning. Inte undra på att ingenting hände när vi försökte när man normalt ska ha ägglossning Jag trodde det var kört men läkaren menade att ha sex ändå skadar aldrig Månaden efter testade jag positivt Håller tummarna för er och ll ndra som försöker!
    Duntoffla skrev 2011-06-23 13:53:27 följande:
    Har verkligen ingen matlust idag. Undrar om det är vädret som gör det. Fuskvägde mig och sen i måndags är det -1,1 kg. Vi får väl se vad det står på nästa tisdag.

Nu är en beställning gjord på Bodystore med sukrin, Omega3 till mig och sonen samt kokosfett  
    Grattis!
  • helene306
    moshmosh skrev 2011-06-23 18:57:32 följande:
    Åh tack för svaren :)

JAG är inställd på att äta strikt LCHF hela tiden, fast det är mest min omgivning som gör mig osäker.
    Är du säker på att du får i dig tillräckligt med kolhydrater och vitaminer?
    Du ska inte köra en GI-variant? m.m.

Det är sådant jag har fått höra, och det gör mig väldigt osäker.

JAG mår toppen med att äta lite kolhyd. och jag får absolut inte gå upp i vikt, strikta order från barnmorska(hon tycker jag ska följa livsmedelverket=lättprodukter)
    Varför kan jag kan jag inte äta LCHF om det funkar för mig? :)

Vad är det som är så FARLIGT? ;)

En fråga till: Är det OK om man skulle fortsätta gå ner i vikt för att jag äter LCHF?

Kram!
    Varför får du inte gå upp i vikt?

Jag tror inte det är skadligt att köra strikt men jag kan tycka att det känns onödigt. Jag hade svårt med lchf pga illamående och svårt med dofter. Runt v 20 klarade jag av ägg igen och riunt v 22 bacon. Innan dess levde jag på kolhydratrik mat som kokta mackaroner och rostmackor. Ständigt sugen och mer hungrig men inte illamående. Bara tanken på fet mat äcklade mig och illamåendet satt i halsen.
    Jag nämnde lchf för min barnmorska. Hon såg inga problem med kosten. Det jag mår bra av, mår bebis bra av. Varför ska bebis matas med socker liksom?
    Om jag jämför mot min första graviditet så mådde jag betydlgt bättre på lchf. Mindre känningar av foglossning (kan inte rekommendera att kravla runt på köksgolvet i 3 dagar och sy lapptäcken ), inga problem med carpaltunnelsyndrom, jag var piggare, orkade mer, svullnade mindre och gick upp 10 kg mindre.

Har du stor övervikt? Annars är det dumt att kämpa med att gå ner under graviditet.
  • helene306

moshmosh: Glömde, i ägg har du det du behöver utom vitamin C. Jag åt aldrig järntabletter. Efter förlossning åt jag väl typ 10 järntabletter. Fick stränga order att äta järntabletter fram till efterkontrollen eftersom jag förlorade 1,8 liter blod. Vi kan säga så här: jag glömde (amningshjärna BIG TIME) och jag kände inget behov av det. En annan grej, mår du illa, Testa B-vitamin Pyridoxin som finns på Apoteket. Det lättade mitt illamående.

• helene306
    sara1981 skrev 2011-06-24 09:05:13 följande:
    Ok, invägning idag efter en månad med LCHF,
    Resultat: -10kg! Är såklart supernöjd och fick fantastisk motivation för att fortsätta sköta mig utan fusk!

Nu är det bara 3 kg kvar till mitt första delmål och 13 till mitt slutmål som jag satt till julafton. Känns helt klart nåbart nu.
    Är så glad! :)

Wohooo! Grattis!!

moshmosh skrev 2011-06-24 09:08:28 följande:
    Ok, jo jag äter ju vissa grönsaker å vissa mjölkprodukter. Ja jag väger 95 kg och är 158 cm lång, så övervikt har jag gott om ;) Så därför tycker BM att jag måste se upp med vikten.
    Jag har ju nu ätit lchf i 3 månader och har då gått ner 8 kg, så jag är ju van att äta såhär, så det behöver inte bli någon jobbig omställning.

Ok, ja då har du lite extra att bära på och då förstår jag att det är onödigt att gå upp mer i vikt Fortsätt ät som du gör och lyssna på din kropp. Den är ganska smart på att säga vad den vill, om man lyssnar dvs

astro skrev 2011-06-24 10:43:32 följande:
    Ånga på du! Jag åt lchf (om än lite slarvigt) med min gosse som nu är två och det gick strålande. Massor av mjölk i brösten blev det också. Gossen vägde 3,6 kilo.
    Förra graviditeten gick inte lchf för jag mådde illa av kött, ägg, fågel o s v. Och fick otroligt sug efter fullkornsbröd, jag praktiskt taget levde på fullkorn och ost hela första halvan. 
    Tösen vägde 4,9 kilo. Trots att jag inte ätit det som MVC betraktar som onyttigt socker ...
    sara1981 skrev 2011-06-24 09:05:13 följande:
    Ok, invägning idag efter en månad med LCHF,
    Resultat: -10kg! Är såklart supernöjd och fick fantastisk motivation för att fortsätta sköta mig utan fusk!

Nu är det bara 3 kg kvar till mitt första delmål och 13 till mitt slutmål som jag satt till julafton. Känns helt klart nåbart nu.
    Är så glad! :)

Sonen (på kolhydratrik kost) kom ut 10 dagar före bf och vägde 3910. Dottern (på lågkolhydrat och sedan slarv ..) kom ut 2 dagar före bf och vägde 4240. Mjölk har jag haft gott om till de båda, riktig gräddmjölk och vi har haft två mulliga korvar Jag var däremot HUNGRIG, SUGEN och SÖTSUGEN hela tiden med sonen vilket jag inte var med dotter. Att ständigt gå och vara hungrig som ammande var ingen hit. Jag föredrog lågkolhydrat

Glad midsommar till er alla! Här blir det falsk potatissallad och rostbiff till sillen
  • helene306
    Beckaa skrev 2011-06-24 14:21:20 följande:
    Jag börjar känna att det är tröstlöst med LCHF. Jag har kört i en månad och första veckan gick jag ner 1,5 kilo. Perfekt tänkte jag. Sedan dess har det dock först stått still i två veckor och senaste veckan 0,5 kg åt fel håll. (Även måttbandet säger att jag blivit större)

Jag är inte överviktig men vill gå ner ett par kilon efter viktuppgång på grund av sköldkörtelstrul. Nu misstänker jag att kroppen inte vill gå ner mer, att kroppen tycker att vikten är lagom (160 cm, 54,4 kg). Innan sjukdomen vägde jag 51 och jag behöver nödvändigtvis inte gå ner så mycket, men ett par kilo i alla fall.

Någon som haft liknande utgångsläge? Ska jag ge upp hoppet om att kunna gå ner med LCHF? LCHF ska ju vara viktstabiliserande så jag är orolig att ingenting mer kommer att hända. Har någon av er kunnat gå ner de sista kilona med LCHF eller funkar det bara så länge man har övervikt?
    De sista kilona är sega. Du väger redan lite (i mina ögon) så kanske ska du acceptera att du står still nu. Fortsätt ät. Ibland vill kroppen vara på en vikt för att sen rassla ner. Själv väger jag 67 kg till mina 160 så för mig är du perfekt Jag skulle vilja komma ner till 60 först och främst. Sen får jag se med resten. Maken vill inte ha ett benrangel bara
  • helene306
    piixelslyna skrev 2011-06-25 00:37:42 följande:
    Så, hela tråden är nu genomläst. 1450 sidor, 14513 inlägg. Jajemän! 

Jag har nu ätit LCHF i drygt två veckor. Det går bra, över förväntan. Jag mår bra även fast jag fortfarande har sug (antagligen mycket psykiskt efter flera års mat- och sockermissbruk).

Jag måste verkligen sova nu, men jag återkommer imorgon om jag får hänga på här inne!  
    Jösses, att du orkar! Jag är riktigt imponerad!

Välkommen hit
  • helene306
    Solen73 skrev 2011-06-25 15:02:27 följande:
    jag är fast i frukostträsket fortfarande!!! äter 3% naturell yoghurt med hallon varje morgon men behöver byta ut till nåt annat. Det ska gå snabbt och enkelt Glad

Tips???
    Vill du ha yoghurt: ta turkisk yoghurt eller rysk yoghurt och blanda med vispgrädde. Mycket fetare och bättre alternativ. Snabbt och enkelt: koka ägg och käka med smör/majonnäs. Räkor ger lyxkänsla Lembasbröd, Pones. Ost/skinkrullader med smör eller Bregott i.

Allra enklast: Ät gårdagens middag till frukost.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**