• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

LillaMiss Piggy skrev 2011-06-06 10:47:29 följande:
    Ny med lchf. Har hållip på med det i två månader och gått  ner 2 kg. Har oehört svårt att äta fett...sitter inprogrammerad de där med fett Har några frågor

Kam  man äta wokgrönsaker?? Hittar ingen lista med ex  okra, bamboskott. Någon som vet?

Har jag förstått rätt att trots att grädde är fett så ska man inte använda för mycket av den?
    VAd är gi och gi noll? Nått som passar lchf?? Har nämligen fått en matlåda prenummeration till min födelsedag men vet inte om jag kommer kunna äta det om det motsvarar lchf??

Någon vänlig som kan svara?
    Wokgrönsaker kan vara ok, kolla innehållsförteckningen och hur många kolhydrater de innehåller. Jag köper inte sånt själv men majs bör unvikas. Grädde är ok men ska man ha det både här och där i maten drar det iväg med kolhydrater. 1 dl är ändå 3 g kolhydrat. Har man dessutom svårt att gå ner i vikt bör man inte vara så frikostig med mejri även om det är ok att äta.

I GI äter man livsmedel med lågt glykemiskt index som fullkorn. Rotsaker är ok osv. GI noll är mig veterligen strikt lchf men jag är inte så inne på det. Matlådan du har fått i present kan mycket väl funka! Det brukar väl följa med recept i de påsarna? Det du gör är att använda helfeta produkter och skippar tillbehören till maten som potatis, ris, pasta och bröd. Istället tar du mer fett som kryddsmör, kall sås och sallad eller någon grönsak. De flesta recepten funkar, man får bara göra om det till lchf
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    sara1981 skrev 2011-06-09 15:33:18 följande:
    Vad duktiga alla är, verkligen en superhärlig tråd med mycket pepp!

Idag efter 16 dagar med lchf och 7 veckor efter förlossningen har jag tappat de sista gravid-kilona. :)
    Varav de sista 7 på 16 dagar!

Nu är det "bara" 16,1 kg till målvikt. ;)
    Bra jobbat!!
    Linda1976 skrev 2011-06-09 15:49:32 följande:
    Tack Snälly! Tittar man på mig ner till 5 cm nedanför midjan så tror man att jag är normalviktig. FAN att kroppen inte fattar grejen med att tappa fett ÖVERALLT. Sambon gillar dock min röva, haha
    Grattis! Jag är samma, tunn upptill (förutom gäddhänget på överarmarna) och bred nertill. Jag ser ut som en tunna från under bröst till knä. Skitsnyggt ... Not.

Jag har skolat in dottern på förskola i 3 dagar. Det känns inte helt bra måste jag erkänna. I morgon ska jag lämna henne och jag känner oro för hur det ska gå. Jag tycker inte personalen har brytt sig eller haft någon vidare koll alls på henne. Om inte jag varit där hade hon varit själv. Jag gillar det inte. Dessutom har jag fått äta mat som serverats på förskolan. Int ehelt lätt att hålla sig till ren lchf så jag har gjort så gott som jag kunnat.
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-06-09 18:54:46 följande:
    Usch då, låter ju sådär....
    Måste hon gå just på den förskolan då?

Sonen har gått där och trivs jättebra. Jag gillar förskolan och pedagogerna men dessa dagar har det känts som det är på tok för lite personal för alla barn (43 barn på 6 personal) och ett barn kräver extra och tar en personal själv. Jag vill inet ha förskola någon annan stans. Sonen börjar förskoleklass ett stenkast därifrån så allt är integrerat från förskola till åk 9. + att vi slipper lämna på två olika ställen. Förskolan är bra, det har Reggio Emiia-filosofi och de gör otroligt mycket med och för barnen men nu känns det som det behövs mer personal. Egentligen ska det "bara" vara 40 barn, de har tre för mycket nu (vår dotter och två till som skolas in). En annan mamma var också missnöjd och ringde i morse och skällde lite. Jag prataade om min oro innan vi gick hem. Något inom mig säger att det kommer gå bra, den andra delen är orolig för att hon inte får tillräckligt med koll. Hon fattar inte detta med att klättra och ramlar, hon kliver över kanter och stoppar stenar och annat hon hittar i sin väg i munnen. Här hemma har jag koll, där har de en hög småttingar till att ha koll på. Det är det som oroar mig, att hon lämnas utan att någon har direkt koll på var hon är eller vad hon gör. Idag stod hon på en gräsmatta några meter från mig, ingen personal kollade var hon var. Hon plockade stenar och var på väg med in i munnen. Vid matbordet blev hon själv. Alla dukade undan och sen gick vissa personal för att läsa för de övriga barnen och några gick ut och sövde de som ska sova. Där satt hon och jag. Hur hade de gjort om inet jag var där kan jag undra? Jag är hönsmamma men jag kan släppa utan att vara orolig. Nu känns det inte alls så. Det finns barn som kastar saker och puttar omkull. Hon faller som en sten och blir jätteledsen. Här hemma slår hon i huvudet både nu och då. Hur ska det bli där då?

Sorry för allt OT!

• helene306
    The Kittycats skrev 2011-06-09 19:42:44 följande:
    Ok, då förstår jag. Men kan inte du också ringa och prata med någon chef ang personalbristen du upplever? Är ni flera som hör av er kanske de tillfälligt kan ta in någon. .

Den förskolan vi har fått plats på har också Reggio Emilia-filosofi Men jag förstår verkligen din oro: att någon ser din dotter. Precis samma tankar har jag redan, och vi ska inte börja med inskolning förrän 1 sept. Tack och lov fick vi plats på 1-3-avdelningen, det finns nämligen en 1-5 också, men det kändes som alldeles för stor åldersskillnad. Jag tyckte de äldsta småbarnen lekte rätt vilt när vi besökte några förskolor....  Förvånad
    Duntoffla skrev 2011-06-09 20:03:55 följande:
    helene306 skrev 2011-06-09 19:36:52 följande:

Sonen har gått där och trivs jättebra. Jag gillar förskolan och pedagogerna men dessa dagar har det känts som det är på tok för lite personal för alla barn (43 barn på 6 personal) och ett barn kräver extra och tar en personal själv. Jag vill inet ha förskola någon annan stans. Sonen börjar förskoleklass ett stenkast därifrån så allt är integrerat från förskola till åk 9. + att vi slipper lämna på två olika ställen. Förskolan är bra, det har Reggio Emiia-filosofi och de gör otroligt mycket med och för barnen men nu känns det som det behövs mer personal. Egentligen ska det "bara" vara 40 barn, de har tre för mycket nu (vår dotter och två till som skolas in). En annan mamma var också missnöjd och ringde i morse och skällde lite. Jag prataade om min oro innan vi gick hem. Något inom mig säger att det kommer gå bra, den andra delen är orolig för att hon inte får tillräckligt med koll. Hon fattar inte detta med att klättra och ramlar, hon kliver över kanter och stoppar stenar och annat hon hittar i sin väg i munnen. Här hemma har jag koll, där har de en hög småttingar till att ha koll på. Det är det som oroar mig, att hon lämnas utan att någon har direkt koll på var hon är eller vad hon gör. Idag stod hon på en gräsmatta några meter från mig, ingen personal kollade var hon var. Hon plockade stenar och var på väg med in i munnen. Vid matbordet blev hon själv. Alla dukade undan och sen gick vissa personal för att läsa för de övriga barnen och några gick ut och sövde de som ska sova. Där satt hon och jag. Hur hade de gjort om inet jag var där kan jag undra? Jag är hönsmamma men jag kan släppa utan att vara orolig. Nu känns det inte alls så. Det finns barn som kastar saker och puttar omkull. Hon faller som en sten och blir jätteledsen. Här hemma slår hon i huvudet både nu och då. Hur ska det bli där då?

Sorry för allt OT!

Kan du inte ringa chefen och uttrycka din oro över situationen? Det måste ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan. Låter ju som om de borde ta in ett par personal.
    Jag har mailat rektorn idag om detta och jag skrev att jag helt ärligt känner oro för att lämna henne. Pratade med maken när han kom hem och nu känner han samma. De måste ha koll på henne och det har jag inte upplevt att de haft dessa dagar. En annan mamma är ju minst lika missnöjd så visst kan vi gå ihop och protestera. Jag tror inte övriga föräldrar vet om situationen. Jag visste inte heller förän nu när jag varit där och sett "kaoset". Jag vet att de inte har möjlighet att punktmarkera men det barn som kräver extra kan kasta saker omkring sig utan att fatta att det kan träffa någon. Ett annat barn puttar omkull de som är i hans väg och han puttar inte lite! Han puttade ner dottern idag för att hon råkade stå för nära och hon står ju bara och kikar, observerar och kollar in vad de andra gör och så kommer han som en ångvält och bara puttar. Mamman som skolade in honom sa inget och ingen personal reagerade så jag tog henne. Det känns inte alls bra det här ... Fan. Jag som hade såna förhoppningar. Nu överväger jag att låta henne vara hemma och köra inskolning igen i augusti.
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-06-09 21:19:57 följande:
    OK, men det är ju bra att du har hört av dig och berättat hur du uppfattar det. Hoppas att det kan hjälpa, och att det löser sig på något sätt.
    Nä usch, jag skulle inte kunna sätta min dotter på en förskola om det kändes så som du beskriver det - inte utan att få magsår på kuppen iaf....
    Det löser sig säkert. Allt löser sig ju Jag tänker inte ge mig och gnälla på mer. Jag ska säga åt den andra missnöjda mamman att klaga till rektorn också. Jag lär väl få magsår Å andra sidan fick sonen en dålig dagmamma, han grät både vid hämtning och lämning och ville aldrig dit. Det mådde jag otroligt dåligt av och kunde aldrig slappna av på jobbet. 5 månaders helvete och oro. Sen fick han plats på förskolan jag skolar in dottern på och han har trivts som fisken i vattnet. Det känns inte bra men inte så illa som med sonens dagmamma. Vi får se i morgon hur det går.
  • helene306
    yena89 skrev 2011-06-10 16:48:56 följande:
    Hörrniniiiii!!
    Ni som e gravida/har varit gravida...hur känns ömmande bröst? Totalt off-topic I KNOW, men igår kunde jag inte somna på magen för jag kände brösten, var som o ligga på ett par knöliga påsar, och så idag på jobbet kändes det som att nån nöp överallt inuti bröstet, gjorde jätte ont. Dom känns lite knöliga och vårtgården har blivit GIGANTISK känns det som O.O Jag verkligen känner minsta lilla obehag av varje rörelsen BHn gör när den glider över bröstvårtorna och dom känns typ spännda, fast när jag tar på dom så gör det inte ont, dom är fortfarande mjuka och så, men somsagt lite småknöliga.
    Vet varken ut eller in längre >.<

Mina bröst har varit så ömma så jag knappt har kunnat ta av mig bh:n om kvällarna. Det kändes som de blivit manglade eller nåt. Jag har inte haft vanlig bh utan sportbh Swegmark från Lindex. Det var att hålla i brösten ett tag efter att bh:n tagits av. De gånger jag sprang lätt gjorde det apont och jag fick ha händerna över brösten för att de inte skulle skumpa för mycket.

Du borde verkligen kolla upp detta, jag tycker det är skumt.

• helene306
    lillAa skrev 2011-06-13 09:46:59 följande:

Slänger in en fråga...

Nu har jag ätit Lchf typ 3 mån. Varje förmiddag, så där 2 timmar efter att jag ätit frukost mår jag lite småilla... Lite yr och seg, men framförallt illamående. Magen jobbar och jag vet inte om jag ska spya eller gå på toa. Gör aldrig nåt av det, men känslan är rätt jobbig. Jag äter 2 ägg varje morgon. Oftast kokta med smör, men även stekta ibland. Vad kan detta bero på? Är det normalt... Det går över efter ett tag, men det är ganska jobbigt. Ska jag äta nåt annat till frukost??

De gånger jag mått illa har jag fått i mig lite kolhydrater. Komplettera dina ägg med något mer. Antingen ett ägg till, mer fett eller bacon (eller skinka, korv osv). Oftast har jag mått så här kymigt på lite kolhydrater och efter att jag druckigt kaffe med kokosfett i. Då reagerar liksom magen med ett knip och ett rejält illamående. Det går över med det är någ så jobbigt att dras med det. Har jag petat i mig lite ost eller ätit har jag mått bra ganska omgående.
    Mandel skrev 2011-06-13 09:03:42 följande:
    Får man träningsvärk i rumpan/skinkorna av att jogga?

Att det känns i låren kan jag gå med på, men även i rumpan? Eller beror rumvärken på mina spännarumpan-övningar undertiden jag virkar på mina grytlappar?

Sorterar ingen potatis längre så jag får ägna mig åt mina spännarumpan-övningar någon annan stans och då blev det till virkningen.
    Kanske en kombination av jogging och spännarumpan-övningar?
  • helene306
    jeng skrev 2011-06-13 10:35:43 följande:
    JAG!
    *fler kolhydratallergiker som vill räcka upp handen??*

Räcker upp en hand. in mage blir helt kajko och jag ser gravid ut igen när jag fått i mig för mycket eller fel kolhydrater typ en smörgås.

lillAa skrev 2011-06-13 11:12:59 följande:

Menar du att jag ska äta något med kolhydrater (även om jag förstår att det är lite) för att bli av med illamåendet? Jag trodde det var bäst att börja dagen med minimalt med kolhydrater för att lära kroppen att ta av fetter istället? Men det kanske är därför som jag mår dåligt.. ska testa.

Vad tror ni om ett ägg och kesoröra m skinka o majjo?

Jag har bara reagerat så några gånger och då har jag mått bättre ganska omgående efter att jag har ätit. Det har hänt några gånger på fm och då har det kört rejält i magen. Ibland har det hänt på em när det gått många timmar sen jag ätit. När jag inte åt mat förän vid lunch kände jag inget illamående så det beror väl lite på antar jag. Testa dig fram vad som funkar. Kanske vill din kropp ha något mer just nu och du får peta i dig något mer för att slippa illamåendet? Just keso vet jag inte hur mycket kolhydrater det innehåller. Ev, kanske du behöver ha i lite grädde för att få upp fetthalten.

• helene306
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-14 19:20:00 följande:
    Hej! Nu behöver jag pepp! Jag har kört hårt med lchf sedan i torsdags och nu mår jag pyton! Yrsel, huvudvärk, dålig mage och en sjuk trötthetskänsla. När går det över? Kan jag lindra det på något sätt? Borde jag låta bli att träna? Ett par uppmuntrande ord behövs nog om jag inte ska ge upp!
    Som övriga skriver är det övergångsbesvär. Om jag vore du skulle jag ta det lite lugnt med träningen. Det är vanligt att man blir svag i början innan kroppen vant sig så träna lättare om du känner behov av att träna. Det blir liksom lite för mycket för din kropp nu med omställningsbesvären men det blir bättre efter ett tag!
  • helene306
    rednose skrev 2011-06-15 15:21:16 följande:
    det är lite det jag funderar på. måste maten vara så fet? alltså, om jag käkar ett par kokta ägg på morgonen så måste jag väl inte ha majonäs på dem eller? Eller till kött och fisk, MÅSTE man verkligen ha en massa sås? 
    Jag tror jag missat vad själva syftet med allt detta fett är? Varför kan man inte bara ha vanlig mjölk i kaffet? Grädde är ju rent räligt för att prata skånska. :)
    Hur ligger det till? 
    Du äter när du är hungrig och tills du är mätt. Klarar du dig på 2 ägg utan hunger så är det bra för dig. Grejen med lchf är att fettet är det som ger energi till kroppen när inte en massa överflödiga kolhydrater gör det. Därför behövs fettet, för att ge mättnad. Man måste inte vräka på fett, man väger av det själv. Känner man hunger har man ätit för lite fett och då behövs mer. Vanlig mjölk i kaffet kan man ha men mjölk innehåller rätt mycket kolhydrater i liten mängd. 1 dl är 5 g och dricker man mycket kaffe med mycket mjölk i drar kolhydraterna iväg mycket. Tänk så här: ska du köra strikt och äta runt 20 g kolhydrater/dag och har 1 dl mjölk i kaffet så försvinner 5 g i en kopp. Dricker man då 3 koppar kaffe med ca 1 dl mjölk i varje gång så vips är 15 g kolhydrater örbrukade i enbart kaffe. Ett alternativ för att spara kolhydrater i mjölken i kaffet är att göra äggmjölk och ha i. Det ger mer mättnad och inga kolhydrater om man inte har i grädde dvs. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**