• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

solrosen81 skrev 2011-04-15 12:53:43 följande:
    Clanica: Men det är ju jätte bra viktnedgång ändå. Det gör inte så mycket om det går långsamt bara det går neråt.

Jucea: Min yngsta är 1,5år nu så jag vet inte om min kropp fortfarande är påverkad av det men det borde den ju inte vara. Jag hade även en väldigt bra graviditet utan problem.

Jag får väl försöka dra ner på min älskade grädde då. Hur ska jag överleva. Har gjort äggmjölk igår och idag till kaffet istället. Och det var ju riktigt gott.
    Sen vet jag inte hur exakt det blir på matdagboken då jag bara höftar med måtten lite. Kanske borde väga mer men det vill jag egentligen slippa.

yena: Förstår att du måste ha blivit ställd när du fick en telefonintervju bara sådär. Hoppas att du får jobbet (om du vill ha det förstås. )

Tack för era svar! {#emotions_dlg.flower}

Tänkte göra den där bacon och fetaostsalladen till lunch idag. Hoppas den är god.
    Den är god, jag sitter och slevar i mig den as we speak
  • Denebola
    Clanica skrev 2011-04-15 13:54:50 följande:
    Bacon & fetaost sallad lät mums...vad har ni i den?
    Receptet finns i recepttråden som är länkad i TS.
  • Denebola
    solrosen81 skrev 2011-04-15 14:13:16 följande:
    Ja nu åker den ner i min mage med. Den var riktigt god. Kanske hade i lite för mycket majonäs bara.
    Kaya skrev 2011-04-15 14:00:00 följande:
    Köp mint-essens på affären så får du i alla fall MINTSMAK som i polkagris men kanske inte det rätta "crunchet"...

Den godaste glassen jag har gjort var kaffeglass med en stark shot espresso i. Supergott - tyckte även barnen!

K
    Åh mint, min favorit. Det får jag prova nästa gång. Hade även tänkt att ha i mint i chokladmoussen när jag gjorde den förra helgen men hittade ingen essens. Vilken hylla står den på egentligen??
    Den brukar stå i närheten av vaniljsocker, bakpulver mm
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-16 13:41:39 följande:
    jag har icas här hemma, och den siffran tycker jag verkar stämma rätt så bra. 5 på en burk alltså. det står ju att det är 14% tomatpure, dom lär nog inte ha använt den snålaste... 

men GUD så illa att det står 125 gram vara 80 gram makrill, och sen står det klart och tydligt i innehållet att det är 64% makrill... är det 16% annat då eller? 64% file och resten bara fiskrester? 
    64% av 125 g = 80 g Resten är tomatsås!
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-17 20:29:25 följande:
    Jamen jahaaaaa.... gud så dum i huvet man är ibland
    Ibland har man lite otur när man tänker
  • Denebola
    Äggmjölkslatte, en variant av det i alla fall
    Ett annat frukosttips är Lembas med mycket bregott och pålägg
    Äggsmör är kokta ägg (krämig gula) mosade med smör, jag tar ibland även i en klick majonnäs och lite stekt bacon (kan man ju steka kvällen före om man vill)
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-18 14:09:24 följande:
    Hur tillaga färsk,grön sparris på bästa sätt? Har bara ätit det en gång förut, när jag gick på sjukhusdieten för många år sedan. Gillade det inte då, men många här verkar gilla det så vi får se.
    Förväll ett par minuter, spola sedan under kallt vatten. Linda in i baconskivor (jag tar ½ skiva bacon/sparris). Lägg på en plåt, strö lite svartpeppar och flingsalt över och kör in i 200-225 grader tills baconet är klart.
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-04-18 14:57:13 följande:
    Tänkte lite granna... om jag ska äta 90 gram protein som vi låter oss säga är 20% av dagliga intaget. Då blir det jäkligt svårt att äta 120-130 gr fett om det ska vara säg 75% av intaget...
    20% är 1/5 av 100%, om man tar 90*5 så borde man få ut totala dagsintaget = 100% = 450 gr.
    Då är 75% fett = 450*0,75 = 337,5 gr
    Vilket i slutändan borde göra 22,5 gr  kolhydrater om man räknar på 5%...

räknar jag fel?

För om jag landar på 120-130 gram fett så hamnar jag under 50 gr protein....

Hittills idag ser det ut så här:

Så till middag blir det väl en köttbit
    Tror du ska räkna i E% och inte m%.
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-04-18 16:27:17 följande:
    Nu har jag läst skillnaden mellan E% och m% och ska börja med den räkningen iställlet.
    Men kolisarna då? Hur gör man/jag med dem?
    Energiprocent respektive massprocent. Fett är energitätare än kolhydrater, så även om du har samma massa av dem båda så har de ändå olika energiinnehåll och alltså olika energiprocent av det totala.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-18 18:10:10 följande:
    Själv ska jag göra kplpudding :D

Gjorde en igår med bara köttfärs och vitkål och det vart gott. Jag är lite av en "aromatoman", använder aromat i allt. Men denna gång använde jag bara salt, örtsalt, vitpeppar, svartpeppar och cayennepeppar och en del vitlök och det smakade SÅÅÅ mkt godare!! Visste inte att mat kunde smaka så. Visserligen är aromat en smakförstärkare men tror den förstör smaken ganska mkt efter ett tag, tror den lurar hjärnan på nå sätt så nu ska ja sluta med aromat :D
    Ja, aromat=glutamat borde du verkligen kasta i sophinken!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**