• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

gelemamman skrev 2011-04-18 19:15:45 följande:

Grattis till dig som klarade stå emot! Du ska verkligen vara stolt!
    Jag känner så väl igen mig i det du skriver om att rensa bort massa affektionssaker. Jag har rensat och rensat, trots detta så har jag fortfarande en flyttkartong kvar med vardera delade storlekar. Det är jätte svårt att skiljas från det men det känns faktiskt lite bättre när man lyckats rensa bort en del, blir inte så mycket att hålla koll på i förrådet längre!
    Min kvällsmat bestod av broccolimos och bacon, det är sånt som alltid finns i min frys.
    Hoppas du får en trevlig kväll trots att tösen din har åkt.

Satt och funderade på en annan sak (många tankar som snurrar nu när allt är så nytt)
    Hur är det med lightläsker och typ popcorn?

Lightläsk: Upp till ditt eget samvete om sötningsmedel är ok för dig. Ha koll på om det triggar ditt sötsug eller ej.

Popcorn: Big NO-NO!
  • Denebola

Bajskvinnan har återinfört bajsdiagrammet!

Sen, vad är det för hemska klänningar de får på sig när de ska visa upp sig i slutet av programmet? Stormönstrat och grälla färger Obestämd

• Denebola
    The Kittycats skrev 2011-04-18 21:49:45 följande:
    TV4+ eller?
    Jo, jag brukar kolla på tv4play.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-19 09:17:00 följande:
    Denebola,
    Efter en vecka på Lindts 90%-diet så fick jag hem marabous 86% igår, och höll på att spotta ut den... hahahaha... Så nu måste jag alltid åka till den där jobbiga butiken för att köpa choklad allts... *mutter* 
    Haha, har jag alltså lyckats med att dra dig i fördärvet? Oh, the joy!
    Come join the dark side, we have Lindt 90%!
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-19 12:34:54 följande:
    Usch,. köpte Lindts 86% choklad nyss för att göra bounty, den smakar ju gödselKräks Brukar köptaLidls men orkar inte gå dit...
    Nej, den är inget vidare 90% däremot är mycket lenare och inte så syrlig! Stor skillnad i olika sorters kakaobönor!
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-04-19 13:57:23 följande:
    En fundering till er kunniga:

Jag funderar på att ännu en gång ge lchf ett försök. I rent viktminkningssyfte då jag inte klarar av att äta så en längre period. Jag har dock svårt att äta så mycket kött och fett som "krävs". Fisk och kyckling har jag inga problem med, inte heller fet ost eller feta mejeriprodukter. Köttfärs går också bra. OCh så grönsaker då.

Enligt det jag har läst i foldrar och på infosidor så ska man kunna äta som jag gör, så länge man håller koll på att produkterna ligger runt max 5 kh/100g. Men enligt inbitna lchf:are verkar det som att det är jättedåligt att äta som jag. Jag äter för mycket mejeriprodukter, för lite fett osv.

Varför är det sån skillnad på infon till nybörjare och på hur "ni andra" äter? Och kan man äta som jag? Dvs mycket kyckling, fisk och grönsaker feta röror och såser, men mindre rent kött, korv, bacon, smör etc?
    LCHF är ju ingen viktminskningsmetod, utan en viktnormaliserande kost. Jag tror att anledningen till att man ibland ser mer liberala rekommendationer jämfört med mer strikta, är att de liberalare är sådan mat man kan äta vid "normaltillstånd", medan viktnedgång är ett undantagstillstånd och då kan kräva lite striktare kost. Det är ju skillnad på att bibehålla vikten och att försöka minska på den.

Testa att ät som du beskriver och se hur det funkar. Går du inte ner kanske du då måste strikta till det under en period. Jag äter nog väldigt likt det du gör, det enda hela köttet jag äter är i princip fläskkarrékotletter, annars är det kyckling, fisk och köttfärs för min del också.

Kan även tala om att för mig kändes det lite konstigt i början med att äta mer fett, men det har jag vant mig vid. Mycket av det var psykologiskt. Har alltid varit en sådan som skurit bort allt fett från kött, men nu äter jag det. En vanesak helt enkelt.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-04-19 14:18:47 följande:
    Nu blev det så tyst, så jag måste kanske förtydliga att jag skojade

Min man påstår nämligen jämt att jag är så dålig på ironi, medan jag hävdar att det är han som inte fattar ironi. Men så tänkte jag att tänk om han har rätt och nu sitter alla och blir skitsura på mig för att jag är så elak
    Haha
    {#emotions_dlg.djavulsk} = Du
  • Denebola
    Bonanza skrev 2011-04-19 14:28:17 följande:
    Jag menade inte mindre som i "mindre än förut" utan som i "mindre av". Dvs, jag KAN inte äta massor av rött kött och smör och korv och bacon, det fungerar inte. Däremot kan jag äta feta ostar och såser och sånt. Jag tycker inte om det och jag mår superilla av det. Och jag har läst på men tycker att informationen är motstridig, det är därför jag undrar.

Sedan att det inte är en quick-fix, det är jag medveten om. Men jag klarar som sagt inte av att äta lchf längre perioder och de kortare perioder jag har ätit det tidigare har det gett bra resultat.

Men du har rätt, det kan vara så att lchf inte är något för mig.
    Jag tycker du kan ge det ett försök i alla fall, särskilt om du nu testat på det tidigare. Som sagt äter jag väldigt likt det du beskriver (dock lite mer bacon och smör, men inget av det är ju nödvändigt egentligen så länge man äter något annat). Fast du ska bara äta LCHF om du känner för det, förstås - då din variant av det.

Att informationen är motstridig är nog även för att det inte finns någon exakt definition av vad LCHF är, det är ganska flytande så länge det håller sig till lite kolhydrater och mer fett.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-19 14:55:41 följande:
    Correction:
    Det hjälper inte att ställa poolen där... Man ska fylla den med varmvatten och SITTA I DEN också!!! 
    Jag tänkte la det

• Denebola
    yena89 skrev 2011-04-19 15:41:15 följande:
    En baljväxt är en växt som växer på en balj... haha ne men ja vet inte heller :o Är det inte typ vete, ris och sån skit?

"Ja men vadå jaaaaaag kan ju äta en macka och vara nöjd med det och jaaaag ärju normalviktig" ;)
    Meh, baljväxter växer i baljor

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rtv%C3%A4xter 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**