Bonanza skrev 2011-04-19 13:57:23 följande:
En fundering till er kunniga:
Jag funderar på att ännu en gång ge lchf ett försök. I rent viktminkningssyfte då jag inte klarar av att äta så en längre period. Jag har dock svårt att äta så mycket kött och fett som "krävs". Fisk och kyckling har jag inga problem med, inte heller fet ost eller feta mejeriprodukter. Köttfärs går också bra. OCh så grönsaker då.
Enligt det jag har läst i foldrar och på infosidor så ska man kunna äta som jag gör, så länge man håller koll på att produkterna ligger runt max 5 kh/100g. Men enligt inbitna lchf:are verkar det som att det är jättedåligt att äta som jag. Jag äter för mycket mejeriprodukter, för lite fett osv.
Varför är det sån skillnad på infon till nybörjare och på hur "ni andra" äter? Och kan man äta som jag? Dvs mycket kyckling, fisk och grönsaker feta röror och såser, men mindre rent kött, korv, bacon, smör etc?
LCHF är ju ingen viktminskningsmetod, utan en viktnormaliserande kost. Jag tror att anledningen till att man ibland ser mer liberala rekommendationer jämfört med mer strikta, är att de liberalare är sådan mat man kan äta vid "normaltillstånd", medan viktnedgång är ett undantagstillstånd och då kan kräva lite striktare kost. Det är ju skillnad på att bibehålla vikten och att försöka minska på den.
Testa att ät som du beskriver och se hur det funkar. Går du inte ner kanske du då måste strikta till det under en period. Jag äter nog väldigt likt det du gör, det enda hela köttet jag äter är i princip fläskkarrékotletter, annars är det kyckling, fisk och köttfärs för min del också.
Kan även tala om att för mig kändes det lite konstigt i början med att äta mer fett, men det har jag vant mig vid. Mycket av det var psykologiskt. Har alltid varit en sådan som skurit bort allt fett från kött, men nu äter jag det. En vanesak helt enkelt.