joller skrev 2011-04-07 20:19:34 följande:
hmm... detta är rena arabiskan för mig... någon som kan förklara lite??jag e helt ny på detta, eller jag e på inlärningsfasen och ska brja nu i dagarna med lchf :D
wish me luck!!
Ok, hur ,mycket har du läst på? Det finns vissa grundregler på LCHF. Jag brukar säga att det finns 2 regler när man handlar och 2 regler när man äter.
HANDLA:
1. köp inget med mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram vara
2. tänk på skaldemans ratio för att utesluta olämpliga produkter
ÄTA:
1. Börja med ca 20 gram kolhydrater per dag. Efter 3-4 veckor kan man utvärdera om det är lagom, för lite eller för mycket.
2. Man bör hålla en fördelning av sitt matintag på 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater.
E% innebär andelen i % av det totala intaget i kalorier. Dvs om jag äter 1000 kcal på en dag så bör jag äta 750 kcal från fett, 250 kcal från protein och typ så lite kolhydrater jag kan.
1 gram fett ger 9 kcal, 1 gram kolhydrater och protein ger ca 4 kcal. Så det handlar inte om att man ska äta 750 gram fett, 250 gram protein osv....
Ett normalt intag är ca 1.5 gram protein per kg målvikt. Låt säga 90 gram protein. Då bör man äta ca 120 gram fett, och så lite kolhydrater man kan.