• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-07 20:11:50 följande:
    jeng skrev 2011-04-07 19:44:11 följande:
    jaså gör du sesamknäcke på sesambrödsreceptet? jag har varken bakpulver eller fiberhusk i mitt sesam-knäcke.
    japp men med en del linfrön i ^^ blir jätte bra tycker jag ^^
    Men bakpulvret gör ju att det sväller, menar jag. får du verkligen tunna platta "kex" av det? eller får du helt enkelt ett sesambröd som har torkat ut lite mer? för såna har jag gjort ett par gånger med. Mums är det oavsett!
  • jeng

Denebola, idag smakar Lindts 90% sött, och halsbrännan påverkas inte alls lika mycket längre. knäppt att det kan påverkas också! kanske blir ett helsike att gå tillbaka till marabou 86% nu ...

• jeng
    joller skrev 2011-04-07 20:19:34 följande:
    hmm... detta är rena arabiskan för mig... någon som kan förklara lite??jag e helt ny på detta, eller jag e på inlärningsfasen och ska brja nu i dagarna med lchf :D

wish me luck!!
    Ok, hur ,mycket har du läst på? Det finns vissa grundregler på LCHF. Jag brukar säga att det finns 2 regler när man handlar och 2 regler när man äter.

HANDLA:
    1. köp inget med mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram vara
    2. tänk på skaldemans ratio för att utesluta olämpliga produkter

ÄTA:
    1. Börja med ca 20 gram kolhydrater per dag. Efter 3-4 veckor kan man utvärdera om det är lagom, för lite eller för mycket.
    2. Man bör hålla en fördelning av sitt matintag på 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater.

E% innebär andelen i % av det totala intaget i kalorier. Dvs om jag äter 1000 kcal på en dag så bör jag äta 750 kcal från fett, 250 kcal från protein och typ så lite kolhydrater jag kan. 

1 gram fett ger 9 kcal, 1 gram kolhydrater och protein ger ca 4 kcal. Så det handlar inte om att man ska äta 750 gram fett, 250 gram protein osv....

Ett normalt intag är ca 1.5 gram protein per kg målvikt. Låt säga 90 gram protein. Då bör man äta ca 120 gram fett, och så lite kolhydrater man kan.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 20:22:03 följande:
    Nämen

*come join the dark side, we have Lindt Excellence 90%*
    *lalalllllaaaaalalallaaa*
    Jag är nu inne på ruta 3. Idag finns det inget som helst stopp, känner att jag kan äta tills hela kakan är slut! SKRÄP! 
  • jeng
    Finast skrev 2011-04-07 21:19:27 följande:
    Jag är sååå sugen på en plopp-lakrits!!!

Med mens ( och vidrig mensvärk) och +2 kg på vågen trots en vecka med UFO är inte motivationen på topp

Suck...

Men ni är jätteduktiga här, det är väldigt insprirerande att läsa  
    Åhh vi verkar vara i samma läge just nu då! Vi får hoppas att vårt mensvatten rinner av och där står vi lättare än nånsin sen om en vecka! Plopp lakrits hade jag också kunnat tänka mig.... kanske ska vara tacksam att det är lindts 90% jag sitter och svullar på nu, och inte min vanliga marabou mjölkchoklad som ligger i kylen och ropar på mig. förståndet är inte helt väck ännu alltså.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 21:32:17 följande:
    Särskilt om man tänker att det rinner på någon Drömmer
    hahaha :P stackars toamonstret!
  • jeng
    Finast skrev 2011-04-07 21:34:56 följande:
    Ja, det är så sjukt onödigt att man ska samla på sig vatten vid mens. *gnäller*

Jag har ingen choklad alls hemma, faller som en fura in i sockersuget då. Så jag hoppar över allt sånt helt. Men är lite avis på dig som kan  
    Jag kan berätta hur jag känner ang mitt fusk imorrn, så kanske du inte är lika avis längre... Jag har massa godsaker här hemma i skåpen, många bilpåsar (min sons favvogodis), chips, jordnötsringar och ostbågar (makens) och massa olika sorters choklad (mestadels mitt, men inte allt) så jag ska vara riktigt glad att jag ändå valde den tillåtna chokladen! Man får peppa sig själv med allt man kan

Jättetråkigt att man inte kan mäta sina framsteg bara för att man har mens. Min mens ligger dessutom så att jag oftast tappar 2 vägningar... Så 2 av 5 måndagar kan jag inte få nån vettig vikt uppskriven alltså... Inget vidare. 
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-07 21:36:35 följande:
    Fattar inte hur du menar med de sista två raderna. Är det på hela dagen eller per måltid?
    90 gram protein och 120 gram fett... ?? Om jag tex skulle äta köttfärsbiff. Säg att två st väger runt 90 gram, skall jag till det äta 120 gram fett tex smör el dyl? Låter helt sjukt...men jag kanske har misuppfattat det hela?
    Nej, du måste lära dig skillnad på gram protein och gram kött. kött, fisk, fågel och ägg innehpåller bara ca 20 % protein. så 90 gram protein innebär ca 90*5 = 450 gram kött/fisk/fågel.
    och det är per dag alltså. 90 gram protein, 120 gram fett (allt fett, även fettet som finns i kött, ost och grädde osv alltså, så inte 120 gram tillsatt fett) och så max 20 gram kolhydrater.  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 21:43:40 följande:
    Måste ge lite cred till Anna Skipper, om Mildas matlagnings...mojs säger hon att det är "flytande margaringrädde" och en "kemikaliesmörja"!

(Kollar Du är vad du äter på webbtv)
    Ja, vad gäller RENLIGHET i mat så är hon faktiskt bra!! Naturliga produkter, utan kemikalier och tillsatser! men sen då? Nån skillnad på nya serien jämfört med tidigare?
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-07 21:50:23 följande:
    Puh...ett tag trodde jag att jag totalt missförstått det hela. Ä
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**