• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

missypissy skrev 2011-04-10 16:05:53 följande:
    Nja, hela sanningen är förstås lite mer komplicerad och svårförklarad! Men vi är varandras bästa vänner och älskar varandra jättemycket, sen att livet är svårt och det inte alltid blir som man har tänkt sig, det är en annan sak... Men han är en fantastisk person och jag är så lycklig att han finns i mitt liv.
    Ja, precis! Jag antar att nån baksida finns det ju annars skulle man ju inte bli ex. men det är ju underbart att man lyckas bryta upp och ändå se positivt och fortsätta tycka om varandra för de personer man är lixom! Underbart!

Jag vill också ha en matblogg. Eller, det kommer ju att bli recept i kolhydratjakten såsmåningom! Måste ju bara få tid att skriva mina kapitel nån gång. Just nu lutar det åt att jag gör en "kokbok" för lchf/gi/atkins som ju är väldigt lika i den formen jag använder dom, som går att ladda ner som inspiration! Jag är dock ganska dålig på att fota mat, och man ska ju inte fota maten såsom den är och så som den äts heller. Så många knep som tas till inom matfotografering för att bilderna ska bli bra... Så vill man ju inte hålla på heller! Det viktiga är ju trots allt recepten!

Ju fler desto bättre tycker jag iaf om bloggarna. Speciellt när det gäller matbloggar och lchf, för alla har ju sin egen variant av lchf. jag måste ju äta strikt, och jag tycker det är alltför gott om lchf-recept som inte ens håller sig till det normalstrikta, utan de öser på och så är man uppe i 1500 kcal och 30 gram kolhydrater bara på en enda maträtt... Det är ju inte hållbart i längden, men funkar ju bra om man letar ett recept för enstaka tillfällen! Jag tänker mer att man kan ta fram måltider som är varierade och som passar bra in i en 2-veckors meny tex, där totalen på dagen blir bra. Dvs är middagen lite mer i så är lunchen lite mindre i osv. Sånt där är ju jättespännande tycker jag!

Och tack till peppet vad gäller matkostnaderna! Absolut, 3000 kr är ju rejält mycket, och får vi det över varje månad så vore det ju toppen! Jag tror dessutom att budget-tänket vad gäller mat har spridit sig till övriga kostnader också. Den här månaden köpte vi ju iofs grejer till uterummet för 50 000, men i övrigt så är det väldigt lågt med utgifter! Jätteskönt!!  
  • jeng
    joller skrev 2011-04-10 16:33:33 följande:
    Det låter ju jätte bra!!! du e riktigt duktig!! Att du i det priset fickallt det DET imponerar mig :D
    Jag och min sambo + vår dotter har en matbudget på 5000 + 1000 kr till blöjor mm, nu lever vi ganska "lyx" emellanåtoch handlar lite vad vi känner för...ibland  blir det lite mer... 
    En minskning på 3000 är ju jätte bra, dom kan ni ju spara elelr göra annat för :)
    Tack!
    Ja, vi gör ju så. Åker till ica där vi gillar att handla och så köper vi det vi vill ha. Jag kollar en del priser i butiken, men min man köper det som står på listan i princip rakt av. Så det här blir stor skillnad,och störst skillnad är det att det är jag som tar ansvaret för att handla nu, för jag känner att jag vill ha koll! Han stöttar mig ju såklart och tycker det är imponerande att jag har tagit det här beslutet att försöka dra ner på kostnaderna trots att det egentligen inte behövs!
  • jeng

Joller,
    man kan absolut kalra LCHF bra även utan ägg. Nu använder jag visserligen ägg i mina sesamkex, men dom äter jag inte varje dag. I övrigt använder jag i princip inga ägg. 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-10 16:47:15 följande:
    Vi kan bilda klubb. Min exman har just dammsugit, vaxat, bytt däck, polerat, däcksvärtat, fixat med gps:en, monterat laddare till batteriet och tvättat min bil  

Vi ska absolut inte vara gifta för då skulle vi hatat varandra tillslut, men som vän vill jag inte vara utan honom. Och han är en underbar pappa till vår dotter. 
    Nämen gud vilken dag det här är! Så skönt att höra såna här historier!! Alltför ofta jobbar man en relation i avgrunden med resultatet att man är osams för livet, istället för att kunna fortsätta uppskatta varandras goda sidor och varandras sällskap! Vad glad jag blir!
  • jeng

Provar frökenfraus wraps, men i mindre variant som förrätt ihop med rom, rödlök och cf. Vi får väl se hur det går. Jag har ju en förmåga att kunna sabba även den enklaste grej...

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-10 19:54:03 följande:
    Ja, speciellt som vi har barn ihop - då MÅSTE man vara vänner. När man läser trådar om vårdnadsstrider osv så undrar jag om dessa människor någonsin verkligen har älskat varandra.

Vilka färdiga beor är godast, i förhållande till tillsatser/kolhydratsmängd? 
    Ja, och vad tycker de om barnen egentligen kan man undra, som låter det gå ut över dom att man är osams med sin fd partner! Det är ju hemskt ibland!! :-/ När man har barn så mår man ju illa av det och undrar om det är enda utvägen. OM det nu skulle ta slut så vill man ju inte att det ska leda till en sämre situation varken för en själv eller framför allt för barnen!

Jag äter rydbergs, biggans provencale, lallerstedts och icas. jag är ganska less på alla så jag brukar varva för att slippa samma smak för ofta jag går på kolhydraterna och är faktiskt inte så noga med tillsatserna. jag har jämfört lite, men rydbergs och biggans är säkert inget vidare, men nu är det dom som följer med hem ändå... :-P
  • jeng

Helene,
    Håller med dig, och känner igen mig så väl. Vi har haft precis samma sits här hemma. Ett par ggr senaste året faktiskt. Men man inser när stormen lagt sig att det bara är svackor egentligen, vilket ju är skönt. Men jag har märkt att jag är mycket känsligare för det här med relationen nu sen barnen kom. Såna bråk som har resulterat i de här samtalet nu i år, skulle tidigare bara ha blivit ett 2-dagars bråk med sura miner och lite avstånd från varandra, och sen hade det läkt automatiskt. men nu så blir jag så arg och ledsen och kan bara tänka på barnen som får se oss vara osams, och att jag vill inte ha det så, och därför så tänekr jag att det kanske vore bäst att separarera. trots att det ju faktiskt kanske inte alls är det bästa för barnen i längden egentligen, för det är ju verkligen inte ofta vi har såna bråk här hemma. och det ska ju då jämföras med allt skickande hit och dit och vårdnadsdiskussioner och eventuella nya partners och allt vad det nu kan vara... usch det är ett laddat ämne för mig eftersom jag har varit i dom tankarna och gjort alla de här jämförelserna redan i huvet... "ifall att".... jag förstår inte hur man nånsin kan gå in i den diskussionen med annan utgångspunkt än barnen... Hur ego måste man inte vara om man säger "jag ska" eller "jag vill"...??? FY!
    Skönt att det löste sig för er också förresten

Vi har en otroligt jobbig historia, mycket tråkigt bagage. Det är det som stör. Vi har ju uppenbarligen klarat oss igenom det redan, eftersom vi fortfarande är tillsammans! Men ibland så händer det nåt som påminner, och som ger en lite känslan att "inget har blivit bättre på 10 år" och det är DÅ det känns så hopplöst! Och bagaget ligger också i det undermedvetna och stör nog mer än man vågar erkänna. Visst, det är det förflutna, men samtidigt så försvinner det inte bara för att man säger att det borde göra det! trist, men sant.... I allmänhet skulle jag inte rekommendera folk som träffas när dom är 16-17-åriga snorungar med omogen attityd att försöka hålla ihop när dom har blivit vuxna

• jeng
    sininen skrev 2011-04-10 22:56:31 följande:
    Jag måste bara fråga, finns det någon här som är gastric bypass-opererad och äter lchf-kost? 
    Inte vad jag vet. Jag tänker mig att det blir ganska svårt att äta lchf-kost, för är inte många lchf-produkter dumpings-framkallande? Jag har fått den uppfattningen iaf, men jag kan ha fel!
    Linda1976 skrev 2011-04-11 08:58:00 följande:
    Idag vaknade jag med igensvullen hals, täppt näsa och kli i ögonen. Välkommen förkylning! Kräks  skit skit skit. Mat är inte lockande. Fått i mig 3 bafucin och Sugarfree powerking (ful-Redbull för ½ priset, smakar samma).

AJ AJ AJ min hals. 
    Kan inte vara allergi? Det är förbannat med hassel och al-pollen ute nu, och jag är som rejält influensasjuk varenda morgon när jag vaknar innan jag fått i mig medicinen. Självklart går det mycket förkylningar också, men det är ju ganska lätt att testa en allergitablett och se om det hjälper.

• jeng

Gomooooooorron förresten.
    Kass dag på vågen, IGEN! Det första jag sa till maken imorse var "idag får vi köpa knäckebröd"... Jag vill inte vara så här kolhydratkänslig, och om det gav resultat på vågen så fanns det kanske en anledning att stå ut och verkligen låta bli alla former av fusk. Men när det inte händer ett dugg då är det inget roligt längre utan då håller jag hellre en lite högre nivå och får dra in på nåt annat.
    GAAAH! Hatar att mixtra med nåt som verkligen borde funka. Snacka om att man har sabbat sin kropp alltså!

Ni andra som har det trögt med vikten. Hur äter ni nu, och hur långt har ni kvar till målvikten? har ni också jojobantat innan, eller fått barn rätt nyligen? Man tänker ju att det måste vara hormonellt som kroppen vill väga just så här mycket just nu, och hoppas att det ska ändra sig med tiden!

• jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-11 09:48:15 följande:

Hur många av er är det som mäter er och inte bara väger er? (De flesta skulle jag tro)
    Jag funderar på hur många cm som försvunnit på er, och hur fort har det gått?
    Jag menar t.ex. hur många cm har det försvunnit i midjan de första ex. 5 veckorna?

Jag har själv ingen våg och har därför bara mätt mig sedan starten.
    Skulle vara kul å veta hur mycket ni tappat i cm och hur lång tid det tagit :)

På mig försvinner det ca 10-15 cm i midjan första veckan Jag har ju magproblem (IBS) och en rejält svullen mage normalt, gravidvarning alltså! Så där märker man stor skillnad omgående! Sen går det trögre... på det året jag har gått ner i vikt nu (ca 20 kg) har jag gått ner ca 23 cm i midjan.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**