• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-04-05 21:17:53 följande:
    Det här med pollenallergin.
    jag började med medicin som liten då jag är allergisk, det var inget snack om saken utan medicin fick vi besöka sjukhuset då jag blev så dålig. Ögonen svullnade upp och försvann, näsan rann andingen började bli dålig det är midsommarhelg och vi är på landet. Jag var 2år så jag har inget större minne har sett bilder och hört det berättas inte roligt för någon, då lärde vi oss hur viktigt det är att sköta medicinen. Så ge ditt barn medicin det tänker jag göra med mina framtida. Nu förstår ju omgivningen vad allergi är men när jag var tvungen att vara hemma från skolan och dagis pga den i början på 90-talet så trodde alla att man skolkade.
    Jag började med medicn i januari då de började bli plsgrader sol och knoppar, så jag har inget märkt av att allergin skulle påverka mig, på något annat sätt än det brukar. OM jag nu fuskar kan det bli värre pga allergin eller har jag dragit mina helt egna slutsatser utan verklighetsförankring?
    ja, jag är väldigt glad att vi inte har så kraftiga allergier nån av oss! Det gäller ju att ta det på allvar!! Varken jag eller min pojk har reagerat på mat tidigare, men för ett par månader sedan så reagerade jag först på granatäpplen, och sen han på ett fullkornsbröd med massa frön och grejer i ett par dagar senare. Båda fick exakt likadana nässelfeberreaktioner som började med flammigt ansikte och jag fick som massa små början till finnar. trodde det var det först, det började klia och var små prickar här och där som jag kände. Men sen tittade jag i spegeln och då var jag ju som om jag hade röda hund. Sen flytade det sig neråt på min kropp, och detsamma på Ted. Började i ansiktet och sen var det bröstet och sen händerna... usch sånt är äckligt! Som tur är har det inte påverkat andningen alls, och vi har inte blivit svullna heller egentligen!!!

Om du menar att jag babblade om det här med allergi och fusk så tror jag abra att jag tänkte att är man ur form av någon anledning så har ju kroppen sämre förmåga att hantera problem. Tex så kan man ju fara ur sin ketos bara av en förkylning, även om man äter helt korrekt i övrigt. Så nog kan kroppen reagera värre på fusk tex om man är sjuk eller då även allergisk. Antar jag. Men jag vet inte  
  • jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-05 21:23:26 följande:
    Nu hängde jag inte med i alla choklad-turer..
    Vilken var det som du åt nu?
    Ikväll äter jag Lindt 90%. det är 55 fett 10 protein och 14 kolhydrat per 100 gram.
    antar att det måste vara nåt liknande i min 86% som jag inte har framför mig. har aldrig tänkt på att kakaobönor är SÅ feta. visste ju att de var feta, men som sagt, trodde ändå att jag skulle sabba dagens fördelning, inte göra den bättre genom att lägga till lite choklad!!  
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-05 21:32:45 följande:
    Mycket är gott Vi kör enkilospaket och jag bara tog en hög. Jag skrev ju att jag uppskattar
    haha ok, jag trodde definitivt att du menade 4-6 skivor
    mycket är gott, agree! men 4 paket vet jag inte rikigt om jag skulle ha!

jag brukar förresten göra en rejält god ceasarsallad med kyckling och bacon. det stora problemet jag har just nu är att jag inte har fått till nån bra ceasar-dressing low carb...  det borde väl inte vara så himla svårt??? jag vill btw INTE ha anjovis eller vad fan det brukar vara i såsen.... urk.
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-05 21:35:27 följande:
    vart ju visserligen till 4 personer men det känns ju ändå mycket ja :o
    Nä, jag gillar itne bacom så det lär bara bli 1/2 paket när jag gör den nåndag, sen så älskar jag ceasar-dressing, nån som vet ett LCHF-vänligt märke? orkar inte göra själv och skulle säkert misslyckas :P
    smurf

(ja, ang ceasar-dressingen då alltså.....) 
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-05 21:42:03 följande:
    Jag har jättesvårt att uppskatta mängd eftersom jag bara "tar" tills det ser bra ut. Idag tog jag mycket eftersom jag tycker det är så gott med bacon
    Ja, jag är väl bättre på det av ren rutin iom att jag vet att jag ska skriva upp allt jag har tagit sen!! Himla skönt att skippa det extra tänket hela tiden, inte för att jag vet om man nånsin skulle kunna sluta tänka på såna saker, men....

Jag saknar mina dagar med 30 gram kolhydrater!!! Jag vill äta cevapcici och gurka med vitlöks-CF, lchf-tacos, köttfärssås, biff stroganoff och massa annat gott!!!! Vad är det egentligen med det här kolhydratsuget? Jag tror att jag får skapa min egen kokbok för strikta lchf:are... Finns det nån bra sån? Dr Dahlqvist guide och kokbok är väl typ så nära man kommer va? 
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-05 21:49:34 följande:
    Precis det jag efterfrågade xD
    Nä, ansjovis gillar jag itne heller :/
    Man kanske ska försöka sig på en dressing nångång...när man har råd med parmesan vill säga...sardiner gillar jag inte heller kom ja på :O

Felix har ju en lagom-vänlig men den smakar pyton!
    hmmm undrar om det inte är den felix som jag brukar köpa. helt vanlig dressingflaska? jag späder ut den med hälften vatten, för den är ju verkligen äckeltjock! Sen skakar jag salladen i en burk med dressingen och lägger upp på tallrik. då får man sådär lagom mycket dressing överallt på salladen, och inte bara en klick här och där.

Hur många kolhydrater är det i den då? kanske är så att det är ok att köpa den nån gång ibland! som sagt om jag späder så lär det väl inte bli så mycket i totalen... 
  • jeng

Nämen, den är ju för fasen helt godkänd ju!!! WIHIIIIII sommaren är räddad!!!

• jeng
    Mamma Tes skrev 2011-04-05 22:01:38 följande:
    Här har jag ett superrecept på ceasardressing som inte ALLS är svår att göra. tesansblogg.blogg.se/2010/august/sondagsmidda... Ja, det är någn liten sardellfilé i den men smakar absolut inte fisk ger bara en fin sälta. Åhh, nu blev jag sugen på ceasarsallad :-P
    Ok om jag länkar in den i recepttråden? Eller du får gärna göra det själv.
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-05 22:12:45 följande:
    Haha tur för dig xD
    Tycker ju den är jätte äcklig så jag får fortsätta leta x)
    Ja du får testa Tesans recept ovan! Det skulle jag absolut ha gjort om jag inte vore så lat och dessutom faktiskt gillar felix-såsen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**