• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har precis räknat ut ungefärlig matåtgång (i gram) för familjen.

‎2 vuxna, ungefärlig åtgång per dag:
    1300 gram kött, varav 300 gram är frukostkött (tex bacon el skinka).
    400 gram sallad alt 600 gram andra grönsaker.
    2 dl fet sås el dressing, alt 4 dl CF alt vanlig sås.
    4 ägg
    2 stk smörgåsar (min man äter dom)

Sen tillkommer ju allt runt omkring. ost, smör, kryddor och sådär... men jag funderade lite på hur man vet hur mycket kött man ska storhandla på en veckohandling osv. Spännande!!  

• jeng
    yena89 skrev 2011-04-07 12:08:30 följande:
    Nja, men ibland vill man ju bara ta fram glass och mummsa i sig ;) Samt att jag tyckte den var väldigt god och den blir snålare i kolhydrater än om jag gör egen :P
    Får väl nöja mig med mina frusna hallon mixad med grädde :P haha
    Ja det var illa... Klaga på ican också! Dom väljer kanske själva vad dom tar in.
  • jeng
    Mandel skrev 2011-04-07 12:46:49 följande:
    Käkade en pones (gjorde 8st på en sats)  m bregott, ostskiva och en klick baconost till frukost och nu mår jag illa.
    Är det så mycket kolhydrater i pones???
    Mina blev nog typ 2 gram kolhydrater i en pones, och jag åt väl 2 stk, men jag fick ju värsta blodsockerkurvan av det. Först helt hög, och sen bara platt fall och svimfärdig! Så pofiber var nåt min kropp inte klarade av, ens i små mängder!
  • jeng
    Mamma till Noelle och William skrev 2011-04-07 13:45:59 följande:
    Hej!
    Här är en nybörjare i LCHF-svängen. Tänkte gå ner några kilon.. Hoppas att jag kan få tips och råd här samt fråga er experter om det är något...

En sak tänkte jag börja med, nu handlar det ju inte om att äta massa fika, men i undantagsfall om jag ska göra något att bjuda på och jag själv kan ta mig en bit...
    *Är det sukrin som gäller då?
    *Mörk choklad? Är det okej? Många recept innehåller det.. men det är ju 25-30g kolhydrater/100 gram eller något...
    mörk choklad: satsa på lindts 90% (14 gram kolhydrater) eller marabou premium 86% (19 gram).

Jag hör till dom som tar ett par rutor nästan varje kväll. men då får jag ju såklart planera in min dag så att jag har "råd" med det i min kolhydratbudget! Sukrin däremot är sockeralkoholer, och det ska man se upp för. Fler och fler studier visar att sockeralkoholer tas upp och påverkar kroppen till hälften, dvs 100 gram sukrin kan få ungefär samma effekt som om man äter 50 gram socker. Nu har man inte visat att det gäller alla sockeralkoholer, så kanske det är nåt magsikt med den som är i sukrin, vad vet jag!  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-07 18:55:51 följande:
    250 g kött ≠ 250 g protein! Tror det är 1/3 av köttet som är protein, eller något sådant.
    1/5 är det ungefär.

Och jag tycker 1 gram per kroppskilo är för lite. Dessutom är det 1 gram per kilo MÅLvikt, inte nuvarande vikt. Jag ligger på ca 90 gram och tycker det funkar rätt bra för mig, ca 1.5 gram per kilo målvikt alltså. man får ju äta rätt mycket protein för att det ska bli negativt, eftersom det som är överskott bara till 1/3 kan påverka i form av glukos sen också.10 gram extra protein (eller för mycket protein) kan alltså bara ge 3 gram glukos..
  • jeng
    OHs mamma skrev 2011-04-07 19:21:46 följande:
    Så om jag hamnar på typ 25% protein och 70% fett, är det okej eller?
    Ja jag skulle tycka det är ok. Men det är ju inte så mycket fett du behöver lägga till för att komma upp lite högre på just fettet. Enda problemet om du ligger på 25 E% protein och 70E% fett är att du ligger på 5E% kolhydrater. och 5E% är ju bra, fördelningsmässigt, men du måste ju också hålla nere antalet gram. äter man mycket mat, många kalorier, så blir ju 5E% ganska många gram kolhydrater menar jag. men jag har för mig att du äter striktare, så då bör du ju inte ligga så högt som 5E% gissar jag.

jag brukar säga 75E% fett, 20-25 E% protein och 0-5E% kolhydrater. 
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-07 19:22:56 följande:

kanske kan få dit recept på knäckebröd så det blir bra ;)

jaha ok låter ju toppen ju! men vart hittar ja pofiber?

googla på LCHF knäckebröd. det är en bild på vanligt knäckebröd, men sånt blir det ju såklart inte

ett tips är att inte smeta ut en hel form, utan gör små klickar, ca 1-1.5 msk smet i varje klick, och så platta ut till runda jättetunna kex. dom blir inte så tunna när dom har varit inne i ugnen! mums. sen kan man som sagt smaksätta med lite örter, flingsalt eller liknande också!
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-07 19:38:13 följande:
    det är ju exakt samma som det vanliga sesambröd-receptett fast man gör det tunt och torkar i ugnen :)

pofiber finns i glutenfria-hyllan :)
    jaså gör du sesamknäcke på sesambrödsreceptet? jag har varken bakpulver eller fiberhusk i mitt sesam-knäcke.
  • jeng

jag var peppad att ge mig på en vända på löpbandet. En kompis (Underbara Ungar) tränar upp sig inför Polisens Fystest, så jag tänkte jag skulle hoppa på det tåget för att se vad jag kan få för resultat på min löpning. (lunkning kanske det heter i mitt fall... hmmm...)

Men så sitter jag i sängen och kan såklart inte ens få vettigt med luft. Dumma dumma allergi. Det har ju varit så i en vecka nu så egentligen var jag ju dum som inbillade mig att det skulle vara nåt annat. Hoppas det försvinner snart detta pollen, och jag får väl vara glad att det inte är jag som har en deadline på min löpträning!  

• jeng
    Asereht skrev 2011-04-07 20:03:44 följande:
    Jag testade de där , shiktarinudlarna eller hur det nu stavas, till middag idag. De fick helt klart godkänt.

Jag gjorde köttfärsröra och lät allt koka upp en extra sväng med nudlarna. kändes lyxigt och nästan lite förbjudet. *S*

Nästa vecka ska jag och min man på en liten weekendtripp med hotellvistelse. Blir en intressant utmaning matmässigt. En sak jag inte åker utan är mitt älskade cocosa. Tänk vad praktiskt det skulle vara om det fanns i portionsförpacknibgar till tex te och kaffe.
    MUMS!
    Tyvärr har jag tappat mina smaklökar, och sist jag gjorde min köttfärssås (som jag för bar någon månad dyrkade och åt hela tiden) så smakade den mest bara sött och geggigt! Tappade sugen helt...

Men imorrn kväll tror jag att jag ska försöka mig på en "wok" på fiskkuber (sån blandad påse) med en citron och gräddsås med lite örter, och så ner med nudlarna i det! Hoppas att det kan bli lyckat! Håller med dig om det där att det nästna känns lite förbjudet!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**