• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har smygläst den här tråden och länkade till Sveriges fetaste blogg. Nu blir jag bara trött. Och människan undrar varför hon är fet??

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    yena89 skrev 2011-07-16 20:30:24 följande:
    Gaaah jag är så arg. Jag har fått nåt jävla kryp i soffan. Typ små små skalbaggar. Suger bort dom med dammsugare men dom kommer tillbaka. Ser massa svarta prickar så jag gissar att dom lägger ägg. Dom har börjat komma till sängen. Igår vart det en på gamle gubbens arm när han sov över igår...det är äckligt.
    Ska ringa och tala om det, för om soffan är bortom räddning är det fan dom som ska betala en ny!! Och såna sm små kryp har jag med sett...dom ser ut som typ löss, fast större...
    Uhh .. äckligt. Är soffan gammal eller ny? Är den ny skulle jag ringa tillbaka till köpestället och kräva ny, är den modell några år: Anticimex och gasmask på
  • helene306
    linelullan skrev 2011-07-17 16:06:30 följande:
    Har ni tips på bra mellanmål? Jag tycker att det är svårast att komma på vad man ska äta till mellanmål. Vad äter ni själva?
    Turkisk/grekisk yoghurt går väl bra?
    Får man äta honung när man äter efter LCHF? 
    Jag äter inte mellanmål numera utan tar kokosfett i kaffet. Idag blev det dock lite vattenmelon också

Tidigare åt jag ost med Bregott, Baby-Bel, tog grädde i kaffet.
    Turkisk yoghurt med grädde är ok men det kan lätt dra iväg med kolhydrater.
    Honung ska undvikas.
  • helene306
    Loreena skrev 2011-07-17 16:26:44 följande:
    Jag har kört LCHF i 3 veckor nu och gått ner från 62.5 till 58. Jag vill inte gå ner mer utan känner mig nöjd såhär. Jag äter måttligt med kolhydrater (ca 50 om dagen) eftersom att jag tillåter mig nån frukt ibland och en del tomater. Jag ammar fortfarande. Jag fortsätter med LCHF för att jag mår bra såhär och huden har blivit så mjuk och fin! Inga finnar! :D Och magen som alltid varit mer eller mindre svälld innan är helt platt!
    Grattis till både tappade kilon och att du mår så bra!
  • helene306

1 månad helt utan sug eller saknad av godis. Det är rekord gällande mig som alltid trott mig klara lite godis på helgerna!

• helene306
    Louella skrev 2011-07-18 10:56:16 följande:
    Bra gjort!

Tack Måste säga att det gått fruktansvärt lätt eftersom jag inte haft något som helst sug efter fusk eller godis.

Fast, jag har ätit godis i form av bigaråer, jordgubbar, smultron och hallon. Bigaråerna hade en tendens till att överdoseras men sen la jag av. Några jordgubbar hit och några smultron dit, samma med hallonen. Som tur är hamnar det mesta av hallonen i frysen

• helene306
    linelullan skrev 2011-07-18 11:51:56 följande:
    Jag har lyckats få med mig min man att börja äta efter LCHF! Det känns kul att vi ska göra detta tillsammans!
    (han har också en hel del att gå ner i vikt) 
    Min man har inget val, han får äta det som serveras.
  • helene306
    3småttingar skrev 2011-07-18 13:48:19 följande:
    Är det sån kokosfett som man har till is choklad osv? i silvrig förpackning
    Den silvriga förpackningen är egentligen inte att föredra då den är härdad. Jag köper dock det paketet när jag är för lat för att beställa Cocosa men som svar på din enkla fråga, ja, det är det kokosfettet
    Silverhaj76 skrev 2011-07-18 13:05:42 följande:
    Jag är ny i tråden, och jag bara måste veta, varför ska man ha kokosfett i kaffet?
    Jag har det för att magen mår bra och för mättnad.
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-07-18 13:46:59 följande:
    Woho! -3 kilo sedan omstarten för en vecka sedan. Och nu väger jag mindre än vad jag gjorde när det gick åt skogen sist. Iofs bara vattenkilon, men känns ändå bra att det går åt rätt håll :)
    Stort grattis!! 1,2 kg är vatten man tappar så det är inte bara vatten du tappat!
  • helene306
    Modgun skrev 2011-07-18 16:07:17 följande:
    Som skrivet så är jag väldigt ny inom detta, och kan därför inte allt om just lchf, men jag pratade exet och han hävdar att man dör utan kolhydrater. Stämmer verkligen det? Själv så har jag väldigt svårt att tro på det, då sedan jag började dra ner på kolhydrater så mår jag mycket bättre.
    D dör definitivt inte av lite kolhydrater men du kommer garanterat må mycket bättre. Jag tror snarare det är tvärtom med tanke på så många som klivit av ättestupan hjärtinfarkt, högt blodtryck och diabetes tack vare lchf så är för mycket kolhydrater dåligt för kroppen. Men det är vad jag tror
    rednose skrev 2011-07-18 16:37:47 följande:
    Helene306 - din siffra, 1,2 kilo, är ju dock VÄLDIGT individuell och omöjligt densamma för alla. Alla binder inte lika mycket vätska i kroppen.
    Nej det kanske är olika men jag läste i Litsfeldts bok att det är det vikten vi tappar i vätska. Många kommenterar ju ofta när man har gått ner i vikt (oftast avundsjuka vänner/familj) att det är vatten man tappat. Ur Litsfeldst bok Ät fet mat:

Kortfattad sammanfattning av mig:
    Man tappar vatten när man äter mer fett och mindre kolhydrater. I kroppen har vi ett energilager som kallas glukogen, det finns i musklerna och levern och är en slags kedja av sockermolekyler, som kolhydrater. Äter man mycket fett och lite sockerkedjor tar kroppen av glukogenet tills det är slut. Kroppen använder det snabba bränslet först, alltså glykogen. Så länge det finns glukogen tar kroppen det som bränsle. Glykogen behöver vatten för att finnas där och de första dagarna med mycket fett och lite sockerkedjor gör vi oss av med glukogenlagret och således försvinner vattnet som hör till. Så för att citera Litsfeldt: 

"Det här innebär att du totalt kan räkna med att tappa ca 1,2 kg i vikt genom förlusten av detta glykogen med tillhörande vatten. Mer än så är det alltså inte. Så när folk säger åt dig att de fem kilona du blivit av med bara är vatten så vet du att de inte vet vad de pratar om."
  • helene306
    Modgun skrev 2011-07-18 19:29:26 följande:
    Nej men så känner jag med.
    Jag har inte uteslutit alla kolhydrater ur min kost. Jag äter morötter någon gång då och då, men jag äter inte bröd, ris, mjöl och mycket mer. Så jag ahr ju uteslutit det mesta.
    Pratade med en tjej på jobbet som har diabetes och rek lchf till henne, och gissa vad hon gör nu? Hon lchf:ar OCH hon behöver inte ta lika mycket insulin.
    Men du ser vad minskat intag av kolhydrater gör! Kolla din vän som minskat sitt insulin och hon är sjuk. Hur är det då hos oss friska? Du kommer säkert också märka skillnad och jag lovar att du kommer klara dig fiiiiint Vissa säger att hjärnan behöver kolhydrater. Det stämmer inte heller
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**