• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Modgun skrev 2011-07-18 20:01:40 följande:
    Jag körde ett tag helt utan klohydrater, men jag klarade inte det. Sålänge jag äter lite morötter då och då så mår jag utmärkt. Har hållt på i ca två månader nu, är ju rätt ny på detta som skrivet.
    Helt utan kolhydrater kan ge en hel del kraftiga omställningsbesvär och att köra en längre tid utan kolhydrater tror inte jag på. Eller, jag ändrar mig: mår man bra av det får personen i fråga fortsätta så länge denne mår bra men gör man det under en kort period för att få fart på viktminskning eller att man mår dåligt av övergångsbesvär, då är det bättre att peta i sig kolhydrater i den mån man trivs bäst. Jag käkar också morötter då och då, när vi tar McD Jag äter väldigt lite grönsaker överlag men jag saknar det inte heller.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Modgun skrev 2011-07-18 20:05:04 följande:
    För övrigt så var jag inne slv och kollade kostråden för barn, och jisses det var i sig en skrämmande läsning.
    Visserligen så är det bara jag i familjen som lchf:ar, men jag skulle aldrig ge mina barn av den skiten som står däri.
    Rena rama 70-talet ju.
    Det är därför man skiter i SLV Jag fick någon matgrej av bvc till dottern. Först läser jag att maten ska tillsättas fett som margarin. Ehhh nä. Sen läser jag att barn inte ska dricka mer än lättmjölk för att inte få i sig för mycket fett när de passerat 1 år. Ehhh nä. Den slängdes.
  • helene306
    jeng skrev 2011-07-18 20:28:47 följande:
    Men han menar väl inte 1,2 kg, utan 1-2 kg eller hur?? 1,2 är ju ganska så exakt, var det det som någon här uppe trodde?? 1-2 är ju inte så himla exakt menar jag
    Jo, 1,2 kg står det (jag var tvungen att kolla igen ) Sid 31 i Litsfeldts bok Ät fet mat. Hur han har kommit fram till de siffrorna vet jag dock inte.
  • helene306
    sthlm01 skrev 2011-07-18 20:52:12 följande:

Har inte läst igenom hela tråden men tänkt kolla hur ni lchf:are som pluggar på heltid upplever inlärningen i skolan? Jag har provat lchf förut men höll bara på i några veckor då jag sedan var tvungen att avbryta pga jag inte kunde memorera en text, lära in ngt i skolan eller räkna matte. Det var otroligt frustrerande då jag älskar lchf. Har nu återupptagit lchf igen och skulle helst vilja köra detta tills jag nått mitt viktmål till att börja med. Men, skolan börjar ju i höst igen..Tror ni som har erfarenhet av studier samtidigt att jag bara skulle ha hållt ut i några veckor till så hade hjärnan "vant sig" (körde i 3 veckor). Andra tips? Vill så gärna använda lchf men skolan måste komma först. Hjälp!

Jag hade svårt att få saker att fastna innan. Kunde läsa en sida och inte veta vad jag läst. Väldigt frustrerande inför tentor! Mindmaps funkar bättre för mig, och att rabbla/prata högt med mig själv. upprepa, upprepa. Du kan ju tänka dig hur det låter vid tentaplugg
    Helt ärligt känner jag mig rätt koko nu. Jag startade om 18 juni och har nu blivit mer och mer strikt och jag kan ibland bli mörkrädd för mig själv att jag inte har koll. Igår innan jag somnade övade jag huvudräkning. 59+74 fick jag inte ut, et tog en halv evighet. Iofs har jag alltid haft skitsvårt för matte och huvudräkning är INTE min grej. Det finns miniräknare av en anledning (inte gör det saken bättre att min handledare uner praktiken har matte som huvudämne). Jag ska börja med Omega 3 och till hösten börjar jag med D-vitamin igen. Jag åt det i höstas/vintras och märkte faktiskt en uppåttjing på minnet. Nu känns det bara helt dött i kontoret. Det jag läser går in genom ögonen och ut genom öronen. Teflonpanna sammanfattar mig bra Det här var inet vad du ville läsa men jag är ärlig. Jag känner mig trögare än normalt och som några skriver ovan hoppas jag det är omställningsbesvär och att Omega + D-vitamin kickar igång lite extra i höst.
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-18 21:50:38 följande:
    Jag tycker jag har börjat sluddra och tala osammanhängande
    Låt bli vinet
  • helene306
    Sagalin skrev 2011-07-19 08:29:54 följande:
    Jag tänkte göra pannacotta imorgon när vi ska ha gäster.

Tipsa mig gärna om en god (och enkel att göra) som även icke LCHF-are gillar.

JAg har recept på yoghurtpannacotta i min blogg. Den är jag barnsligt förtjust i (fast nu var det evigheter sen jag gjorde den, ska nog göra den på lördag när vi får gäster )

www.helenesbaksida.blogspot.com

JabbaTheHut skrev 2011-07-19 11:30:27 följande:
    Hej! måste bara fråga en sak, Jag har förstått att de är ok innehållsmässigt för barnet om man äter lchf under amningen, men blir de nån skillnad på mängden mjölk man får?

Jag har lite haltaskigt med mjölk och vet inte om jag ska våga lägga om kosten?

{#emotions_dlg.flower}

Jag märkte ingen skillnad på mjölkmängd. Hon käkade glatt men höll sig mättare längre och åt inte så himla länge. Å andra sidan somnade hon nästintill jämt, livsnjutare som hon är

• helene306
    Mitka79 skrev 2011-07-19 21:47:42 följande:

Hej på er!

Hur ofta väger o mäter ni er?

Nu har det gått 3 v för mig och har gått ner 1, 5kg...

har mätt mig på morgonen tisdagar. Ngn gång mätte jag mej på eftermiddan o då va resultatet samma som vid första mätningen. Har det med att göra att man lägger på sej lite under dagen? Usch så irriterande iaf.

och igår visade vågen  minus 2.3 kg och idag visar de plötsligt minus 1.5 hmmm

blir ju så lätt att man väger sej varje dag, inge bra.

Jag r vågoman och väger mig varje dag. INte det ultimata. Min ordinarie vägdag är fredagar så den vikten jag har då utgår jag ifrån. Jag mäter mig den 1:a varje månad men har faktiskt glömt på ett tag nu. 1 augusti ska jag dock kolla av eftersom jag gått ner nu.
    Tänk på att vågen kan skifta otroligt mycket från dag till dag beroende på hur du har ätit och druckigt så stirra dig INTE blind på varierande siffror. Jag har gått ner 6,4 kg på 1 år. Det du
    Mitka79 skrev 2011-07-19 21:55:22 följande:
    En annan sak, det här med blodsocker. Efter hur lång tid när man ätit lchf går blodsockret ner o håller sig på en jäm nivå?
    jag mätte häromdagen o hade 6.7, vet att det går upp ngt av mejerier.
    hur ligger ert socker? har ni kollat ngn gång
    Jag vet inte men sockret brukar stabilisera sig ganska fort. Jag har kollat på morgonen för ett tag sen, låg då på 4,8. Jag har kollat någon timme efter mat och låg på något över 5. Häromdagen när jag kikade låg jag på 3,8-4,7. Men jag tror faktiskt att jag håller mig någonstans under 5 innan mat och lite över 5 efter mat.
  • helene306
    JabbaTheHut skrev 2011-07-20 18:24:18 följande:
    Hur strikt åt du när du ammade då? Gick du ner i vikt?
    Jag åt allt mellan 50-100 g om dagen. Det tog 3 månader innan vågen rörde sig ner och det kändes jävligt tröstlöst men jag mådde bra Jag började för ganska exakt 1 år sen och har gtt ner 6,4 kg. Sen har jag ju gått upp, gått ner, upp, ner, upp, ner, upp, nerpga mitt småfuskande varje dag så hade jag gått ner allt jag gått ner när jag gått upp hade jag varit smal och fin för länge sen

Det var mitt andra barn och jag upplever det som jädrigt trögt denna gång. Jag har promenerat både förmiddag och eftermiddag och jag har haft koll på vad jag stoppar i mig ändå: nada. Med första barnet åt jag kolhydratrikt, jag åt MÄNGDER med mat, godis, skräpmat, fika osv och jag gick ner 28 kg (alla gravkilon) på 3 månader. Denna gång gick jag upp 18 kg och de har jag gått ner men jag har fortfarande inte kommit ner till ogravidvikt. Eftersom jag inte vet vad jag vägde innan jag blev gravid med första barnet så utgår jag från inskrivningsvikten på mvc. När jag skrev in mig i v 10 (eller var det 12??) med andra barnet hade jag gått upp 3,6 kg redan.  
  • helene306
    Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Den läkare du diskuterade med är antagligen mer intresserad av att se den sjuka människan och skriva ut medicin som bot på det, inte att se kostens påverkan på kroppen för det vet han tydligen ingenting om! Rött kött anser de lärda ger cancer. Vissa tror även att mycket kött låg kvar i tarmarna och gav tarmcancer. Nu kommer jag inte ihåg vilken läkare eller nå´t vem som iaktog men de som levt på animalisk föda blev sjuka först när de åt västerländs mat (dvs socker, mjöl och skräp). Samband?

Kalori skiter jag fullkomligt i. Jag förstår mig inte på det. Jag vet att jag äter mer kalorier än vad jag ska och jag går ner Det räcker för mig.

Mättat fett har aldrig påvisats vara skadligt för hjärta och kärl, däremot har professorer och (var det Socialstyrelsen eller SLV??) som kom fram till att det finns inget som påvisar att mättat fett är farligt. Jag läste det i Matrevolutionen. Ändå går de ut med skrämselpropaganda att mättat fett är farligt. Jag tänker så här: ta Skaldeman och Litsfeldt. De låg på gränsen till hjärtinfarkt. Hur kom det sig att de aldrig fick hjärtinfarkten med allt mättat fett de åt? Högt insulin är skadligt för våra blodkärl och högt insulin har man allt som ofta om man äter mycket kolhydrater. Äter man mer fett och dessto mindre kolhydrater mår kärlen bra eftersom det inte rusar omkring en massa insulin i kroppen.

Varför sluta för EN negativ kommentar? Se inte till att läkaren är en läkare, det finns många dåliga läkare, läkare med skyglappar på som vägrar inse att det kommer nya råd och rön. Annika Dahlqvist blev anmäld av 2 dietister och avstängd från sitt jobb då hon rekommenderade lchf-kost till sina patienter. Socialstyrelsen utredde och kom fram till att det är enligt beprövad vetenskap. Hon friades. Jag skulle personligen aldrig gå tillbaka att leva på kolhydrater bara för att en inskränkt läkare anser att det är farligt. Jag kan läsa och bilda mig min egna uppfattning om saker och ting. Sen mår jag mycket, mycket bättre och är friskare. Det säger det mesta.
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-21 15:47:52 följande:
    Funderar på om min menscykel rubbats av LCHF? Kan det bli så?
    Jag slutade amma för 3 månader sedan och har haft mensen en gång sedan dess men nu verkar den inte komma tillbaka. Tror inte jag är gravid heller för jag tog ett test för typ en månad sedan... kan ju varit för tidigt att testa såklart men jag känner mig inte gravid alls. (brukar känna det riktigt tidigt men dock har bysten växt sen jag började med LCHF, som någon även berättade kunde hända..)
    hoppas inte, och hoppas, att jag är gravid... Lite mycket planer ivägen men samtidigt vore det ju ändå skitkul. :))
    Får nog ta o köpa ett test till så jag vet... UUUäääää! 
    De flesta som har  utebliven mens får tillbaka sin mens av lchf. För en del kan det strula, det är ju trots allt en hormoniellt styrd kost. Det är iju nte ovanligt att mensen hoppar och beter sig konstigt efter barn. Jag har aldrig haft problem efter barnen, mensen har kommit och varit som en klocka.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**