• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-22 23:14:02 följande:
    Ser äckliga ut? De är iaf helt ok.
    Nåt som ser äckligt ut och väl är mer fishy till konsistensen är ju psylliumfrön svällda i vatten. Ick, ick, iiiick! Men, ack så bra för en trög bak. :)) ( det problemet har man ju dock sällan som långdistansare, HAHA)
    Just att klämma i sig en gel tycker jag är äckligt, bara så där rakt av. Konsistensen i munnen eller hur jag ska förklara. Jag har aldrig testat pshylliumfrön i vatten. Det mest effektiva jag stött på är kokosfett i kaffet Smakar inget, är absolut inte äckligt och man får smorda läppar på köpet
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-23 00:00:02 följande:
    Min BM tom rådde mig att gå kvar på GI eftersom jämnt blodsocker är befrämjande för graviditeten, bebis och mamma.... men nu ville min kropp annorlunda...
    Såna bm:s är bra men vad kroppen vill är ju en annan 5:a
    Fröken Rosa skrev 2011-07-23 00:16:37 följande:
    Jag undrar lite... kan man få konstig huvudvärk (tryckande känsla bak i nacken upp mot huvudet, olidlig emellan åt...)
    Hård mage utanpå (magmunnen typ) alltså inte hård i magen, utan bara utanpå...
    Yrsel...
    Av lchf?
    Kan inte påstå att jag ätit helt efter lchf (två veckor nu) utan mer uteslutningsmetoden av kolhydrater mest, mer grädde än jag någonsin ätit, och mer ägg har jag ätit också...

Är det något jag bör kolla upp, lugna ner mej med, lägga om kosten helt åt lchf, eller håller jag bara på att bli sjuk i influensa eller så?
    Har kännt såhär ungefär en vecka nu... 
    Det låter som du har omställningsbesvär. Dricker du ordentligt med vatten? De gånger jag känt av yrsel har jag ökat på med lite salt och det har hjälpt mig. Du har inte blivit kall i nacken så det r det som skapar det onda? Eftersom du nyligen lagt om kosten skulle jag lugna mig lite om jag vore du. Är symtomen kvar om någon vecka kan det vara värt att kolla upp. Se till att få i dig vätska bara, när man inte äter så mycket kolhydrater får inte kroppen vätska via det och behöver mer vatten.
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-23 08:17:10 följande:
    kokosfett verkar inte funka på mig? Jag har i kanske 2-3 tsk i kaffet, Cocosa med kokossmak, men jag blir tusen ggr bättre i magen av psylliumfrön.
    Däremot försvinner mitt eksem i hårbotten av kokosfett! Måste vara det för annar får jag köra med Betnovat hela tiden och tvätta med Ketokonazol, vilket inte behövs alls nu! Tjohej! Kan ju kanske vara i kombination med sommar osv oxå men ändå. Galen skillnad. 
    Ta mer Men låt magen vänja sig innan du vräker på. Överdosering kan ge illamående och diarré. Jag tog innan 1 msk i kaffet. Nu gröper jag upp en rejäl hög så jag har nog 3 msk i numera. Kör med psylliumfrön om din mage mår bra och kokosfett för hårbotten. Det är säkert både billigare och bättre med Cocosa än de där andra preparaten.
  • helene306
    Fröken Rosa skrev 2011-07-23 08:40:28 följande:
    Njae, tillräckligt med vätska får jag nog inte i mej, men är inte långt ifrån.
    Ska testa det, dricka mer, och avvakta.... hoppas det går över.
    Det känns till och med på morgonen när jag vaknat ibland... 
    Du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen och rådgöra. Det skadar ju aldrig att göra. Jag märker av huvudvärk och jag blir mer yr när jag dricker dåligt, speciellt nu när det är sån tryckande värme. Igår snurrade skallen rejält när jag reste på mig och då hade jag fått i mig runt 1 liter vatten bara.
  • helene306
    Mamma Tes skrev 2011-07-23 11:17:30 följande:
    Jo jag vet att det är härdat men tänkte att vi kunde använda upp det om det har samma effekt.
    Testa med det. Jag köper silverpaketet när jag är för lat/snål att beställa Cocosa. Silverpaketet är härdat och mer processerat än Cocosa.
    Börja med någon tsk för att se hur magen reagerar. Tar man för mycket kan man må illa eller få diarré. Det kan köra rejält i magen. Jag tog sen 1 msk typ fm och em i kaffet. Nu tar jag ca 3 msk. Man kan ha kokosfett i kaffe, te, smoothies, ja vad som egentligen. Jag föredrar att ha det i något varmt eftersom det stelnar i kallt och blir klumpigt/grynigt. Det gillar inte jag att dricka. Varmt vatten och kokosfett som hutt funkar säkert. Det smakar ju ingenting.

Vad han har tappat kilon din karl
  • helene306
    jeng skrev 2011-07-23 18:18:44 följande:
    Äntligen, ÄNTLIGEN har jag börjat känna lite pepp igen inför att ta tag i maten!! Jag mår fortfarande inte bra, men jag börjar lessna på den dåliga maten och det är ju positivt :-P Har plöjt ett par lågkolhydratböcker sista dagarna och det brukar ju alltid peppa lite extra!

Hoppas att jag kommer igång så det inte blir nåt bakslag nu!! 
    Härligt, riktigt härligt! Hoppas det rullar på för dig nu och att du snart kommer må bättre! Hjärta
  • helene306
    sthlm01 skrev 2011-07-23 21:02:45 följande:
    Hej! Funderar på min andedräkt, svårt att känna själv men har läst att den kommer att lukta väldigt illa inom ett tag (har hållit på med lchf en vecka). Vad gör ni då? Vad är ert absolut bästa (och enklaste) tips som botar denna andedräkt? Ska på stor fest i Augusti och vill då bara dofta gott ur munnen (kommer det att bli så illa att man till och med luktar ur huden eller är det en löjlig myt?), hur lång tid innan ska jag återinföra lite kolhydrater för att slippa pinsamheter? Är det här med andedräkten ett problem egentligen? Vad tycker ni?
    Att andedräkten blr sämre är för att du kommer i ketos. Det brukar gå över. SB12 kör en del med. Känner jag att jag smakar skunk i munnen (oftast efter att jag käkat ost, då luktar det as!) så tar jag tandkräm och gurglar runt eller suger på fluortabletter). Jag har känt av dålig andedräkt på morgonen men då luktar ju alla drake . Huen har jag aldrig luktat illa på men det är ju olika hur vi rensar ur kroppen.
    Maddisen80 skrev 2011-07-23 21:29:47 följande:
    Hej ursäkta för skitsnacket men vet inte om de har med lchf att göraa men igår hade jag ätit makrill i tomatsås och 2 kokta ägg och sen åkte jag på apoteket skulle hämta ut medicin då kände jag att jag var bajsnödig då frågade jag om jag fick låna deras toalett men de fick jag inte, de hade inte tabletterna inne och levarantörerna hade inte dem heller de vet inte när  de kommer så gick jag på affären och där bajsade på mig de gick inte att hålla sig, så jag fick en 5a av en som jobbade där sen fick min sambo komma ner med rena kläder. Men kanske har med ibsn att göra.
    Jobbigt och dålig stil att personalen inte lånade ut toalett till dig. Antingen har din mage reagerat på något du ätit eller så är det helt enkelt din ibs. Tur att du fick låna en femma så du kom till toa. Hoppas du slipper en sån här upplevelse igen!
    Teskedsmamman skrev 2011-07-23 23:46:34 följande:
    Har fått hem en bok med mååååånga lchf-recept!!

Fast imorgon är det födelsedagskalas för småkillarna och en icke lchf underbart god tårta....
    Vad är det för bok?? *nyfiken *
  • helene306
    linelullan skrev 2011-07-24 10:16:37 följande:
    Jag funderar på att göra chokladmousse någon dag. Hittade en sida med en massa LCHF recept. Är det någon som har tips på vilken choklad man ska välja? Jag antar att man inte bara kan ta vilken som helst..
    Jag la precis in ett recept på chokladmousse i recepttråden Förbaskat god

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html
  • helene306
    helene306 skrev 2011-07-24 10:23:51 följande:
    Jag la precis in ett recept på chokladmousse i recepttråden Förbaskat god

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html
    Jamen förlåt ... du undrade ju över chokladen inte över recept. (jag och läsa klart ...)
  • helene306
    JAndersson skrev 2011-07-24 13:49:37 följande:
    Ska grädden vispas innan man blandar ihop med dem andra ingredienserna? *Det lät smarrigt*
    Nej, den ska inte vispas
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**