• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fy nu är jag ännu mer deppad!!
    Det var ju den där utmaningen med att springa 2 km som jag skulle hoppa på. jag vet att jag är i dålig form, men vet också att jag senaste gångerna på löpbandet (med mer vikt, och helt utan träning innan) kunde jogga sakta 3 km drygt ca 30 minuter.

Är så sugen på att komma igång så jag tog dubbel puff astmamedicin och satte igång. Det kändes ganska så bra, stelt, men det är ju inget oväntat. Men redan efter 300 meter så får jag värsta låsningen i andningen, det tar verkligen tvärstopp, och så det där hemska i halsen, och hur mycket man än andas så känns det inte som att man får nån luft... Var ju bara att försöka gå lite sakta. Sen försökte jag lite igen, tänkte att jag kanske började för hårt. Men det tog 150 meter så var det samma visa igen, bara att gå. Fy, jag tog det ändå lugnt, absolut en fart som jag ska klara av utan problem, men när jag klev av så kändes det som jag skulle kvävas av syrebrist i nästan en halvtimma efteråt. Fick ta mer astmamedicin och bara lägga mig... Fy fan! Så så gick det med den utmaningen...  

• jeng

Lättja och joller,
    Tack!!

Jag hade skrivit ett rätt långt svar, men det blev så deprimerande så jag tog bort det! :-P

Angående maten så håller jag med - jag kan inte sänka längre än 1100 kcal, det är ju idiotiskt! Däremot så kan jag ju sänka fettet om det nu är så att jag har sabbat så att min kropp helt enkelt inte tål fett. Men jag vet inte. Jag ligger ju inte så lågt som 1100 kcal nu, utan snarare på 1400 många dagar. Så lite marginal har jag fortfarande! Vi får väl se vad som händer om nån vecka!

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-04-08 18:00:51 följande:
    Inte roligt när man får problem med andningen :/ hoppas att  de är bättre med dig nu iaf. Jag blir andfått pågrund av min övervikt men har som mål att gå ner 5 kg till 2 maj.
    Ja, alltså ANDFÅDD kan man ju bli, det hade jag ju såklart räknat med. Men när det bara totalt låser sig så att man knappt får luft alls det kan jag gärna klara mig utan.
    Jag borde ha fattat att det skulle bli så. Hade ju lust att springa igår med, men då satt jag ju i sängen och hade fullt sjå med att andas helt utan att jag rörde på mig... Så det var en dålig idé... Skittråkigt!  

Och efter 4 jäkla astmapuffar så är jag nu helt skakis och hyper... Fick be om hjälp för att flytta mig från sängen till soffan förut! :-P Vilken kanonkväll!!
  • jeng

kittycat,
    jag gör ischoklad på 100 gram kokosfett, 2 rutor mörk choklad och 2 matskedar kakao. det blir lite mer kakaosmak, och inte sädr krämig smak som kanske normal ischoklad är, men å andra sidan är det 0.3 kolhydrater per ischoklad sen!

jag är fortfarande helt skakis efter den där jävla astmamedicinen och säkert av astmaattacken också såklart! fy fan. vi har iaf sett en bra film "next three days" som jag kan rekommendera, men fy jag mådde lite illa ett tag när man satte sig in i situationen själv och det här med att riskera att barnet förlorar båda föräldrarna istället för en. jaja...

Ställde mig av ren vana på vågen och fick en KANONBRA vikt nu ikväll, så imorrn lutar det åt lägstavikt nånsin på den här viktresan! Kanske det funkar!!!!!  

• jeng
    Hahaha. Självklart för att jag hade en bra vikt igår så gick jag typ inte ner nåt inatt som man normalt gör. Så typiskt! :-P Men jag är peppad ändå! *sa hon liggandes i sängen ätandes choklad*
    Idag ska bli en bra dag. Undrar bara vad jag ska göra med den!
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-09 08:45:54 följande:
    jucea: Det med vikten har jag haft samma. Hade en riktigt lågnotering en kväll och trodde jag skulle vara nere på ogravidvikt morgonen efter. Fanken heller. 2 ynga hekto gick jag ner ...
    Jamen är det inte typiskt??? Tur man kan skratta åt det iaf... jag håller tummarna inför måndagen istället!
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-09 19:01:24 följande:
    Nån som vet varför fryst broccoli har nästan häften så lite kolhydrtaer som vanli brococli? Kommer kolhydraterna när man tinar/värmer den?

Sen, vilka är bra kolhydratssnåla grönsaker? Jag tycker inte blomkål, vitkål och broccoli är särskilt "snåla" när man försöker att ligga under 10g kolhydrater. Är det sallad och gurka som gäller då elller?
    Jucea, vad brukar du äta för grönsaker till, för visst ligger du på 10g?
    Jag kör väldigt mycket blandad sallad (såna färdiga salladspåsar, men det går ju att göra själv med) eller sparris. Trivs bra med det! Köper hem annat ibland, men det blir inte altid använt, så jag har lagt ner det! Jag äter sallad när jag vill ha lite fräshare mat eller är lite trött på fettkänslan, och så kör vi med sparris när vi vill ha varma grönsaker! 
    helene306 skrev 2011-04-09 19:21:03 följande:
    Visst är det! Speciellt när man hoppas på en ny trevlig siffra och så går man knappt ner trots att man kissat ett Niagarafall på morgonen Jaja, det ska väl jävlas typ jämt?
    Ja absolut! Men igår drack jag mängder glas vatten, cola och ett glas vin, och fick knappt kissa alls imorse. Så det känns som att kroppen sög åt sig minsta droppe! :-P

• jeng
    yena89 skrev 2011-04-09 20:54:11 följande:
    aaah tack :) lite tråk med bara sallad men kanske kan unna mig lite mer grönsaker på helgen då eller bara ta 2-3 broccolibuketter för att fräscha upp ^^
    Jag tycker broccoli är tråk istället :-P
    Du kan ju fräsha upp grönsalladen genom att ta ett par småtomater och dela i mindre bitar, lite lite hackad rödlök eller röd paprika, några oliver, lite dressing, eller så öser man på med fetaost eller halloumi! och så har jag alltid salt och peppar på min sallad! med grönsallad kan man ju ta rätt mycket, och det tycker jag är skönt i perioder. sen i vissa perioder tar man inget alls istället.
  • jeng

haha, jag menade alltså att man ANTINGEN tar oliver ELLER rödlök ELLER paprika osv osv, inte lite av allt .-D

och så kan jag tillägga att jag har ju i princip inga mejeriprodukter nu i min kost!!! ibland använder jag lite grädde eller lyxar med röd paprika eller rödlök, och då har jag svårt att hamna under 10! sen har jag ju min last den underbara chokladen, som drar iväg en del kolhydrater per dag.

skulle såklart kunna skippa både choklad och en del annat och äta striktare, men jag tycker det här är en ganska lagom nivå. om bara vågen rör på sig, annars får man väl göra en extra ansträngning! 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-09 21:15:53 följande:
    Läser, känner mig som en fet padda... å går vidare till nästa tråd. Gråter Återkommer..... typ jättesnart. Ska bara köra pittyparty lite till...
    *pepp pepp*
    Hoppas att du får din ork och energi tillbaka snart!! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**