• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag gjorde lchf-våfflor (googlade nåt recept med grädde, ägg, fiberhusk) förra helgen. Och flera av er äter ju våfflor eller plättar enligt lchf, med rödlök, rom och cf på. *mums* Det vore kul att veta vilka recept ni använder, och hur ni lagar. Jag saknar plättlagg, det måste jag skaffa mig! Hade en men så fick vi ju induktionshäll så det var ju bara att börja om från början med alla stekpannor och kastruller... *mutter*

Jag tänkte testa om det går att göra lchf-våfflorna jag gjorde på matgrädde istället för vispgrädde, eftersom jag hetl enkelt inte kan äta så mycket kalorier som det är i grädden. Alternativt så har jag ibland tagit grädde och vatten, för att göra egen mellanfet "grädde" och spara in på kolhydrater och kalorierna.

jaja, det blev ju massa OT, men iaf så vore det kul att veta vilka recept ni använder och hur ni tillagar!  

• jeng

Har gjort sammanställningen för veckan (söndag saknas ju än så länge) och ligger tydligen i snitt på 88/81/13 (fett/prot/kolh) dvs ca 1240 kcal. Trodde absolut att jag skulle ligga mycket högre, eftersom det känns som att jag har "fuskat" hela veckan med mer choklad än vanligt, plus paprika och lök och lite såna grejer. Skönt! Ett par veckor på den här nivån så bör jag ju börja märka resultat!

En sak märker jag och det är att jag tål socker betydligt sämre nu än normalt. Har till exempel den här veckan börjat märka av att blodsockret påverkas av Atkins-produkterna! Jag som inte har märkt alls mkt av sockeralkoholer tidigare!! Önskar egentligen att jag hade högre tålighet ifall att jag vill fuska nån gång, blir bortbjuden eller vad som. Men då måste man ju höja!

• jeng
    Kaya skrev 2011-04-09 21:57:43 följande:
    Fetaste gräden som finns, ägg och lite fiberhusk, steker sedan i massa smör! Så om det är så för mig också att jag egentligen borde ha koll på mängden kalorier där så är det inte så konstigt att jaginte går ner i vikt (utan kanske t o m UPP??!!)... *gaahh*

K
    Inget bakpulver alltså?
    Jag tror inte att du, om du håller igång i den omfattningen som jag har fått för mig, ska behöva gå så här lågt! Men det finns ju ett par varianter av LCHF med ändringar som ändå är rätt så vanliga. Vissa måste dra ner på mejeri, vissa måste dra ner och köra mer medelfettsvarianter, vissa får minska på allt och hamna närmre 80/80/20. De 2 sista kan ju ha lite med varandra att göra såklart, om man ser till att man mha medelfettsprodukter minskar kaloriintaget.

Som jag sagt tidigare så kan du ju alltid testa att gå ner till ca 10 gram per dag i ett par veckor och se om det gör nån skillnad. Det är ju inte säkert!
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-04-09 22:08:20 följande:
    Jag har märkt efter mina senaste djupdykningar bland kolhydraterna att jag är helt yr på kvällarna, en smula packad helt enkelt....
    Ja, och jag ligger på ca 15 gram per dag, ibland kanske 25 om jag räknar in även sockeralkoholerna... Man kan tycka att DET borde jag inte märka så mycket av!! :-P Men jag kan få rejäla kicker och sjävlklart efterföljande ras... Det är sjukt. Har ju legat på ca 5-10 gram i 2-3 veckor, men varit mer liberal nu senaste veckan pga mens-sug... Men att man ska kunna bli så känslig!!??
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-09 22:12:25 följande:
    JAg tycker att dessa våfflor blev goda (med lite kardemumma i, vaniljpulver är nog också passande, om man vill ha "söta" våfflor) www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=837
    Undrar om det inte var det jag använde... Fast jag har för mig att jag hade mer bakpulver i... hmm...

Ett problem jag hade med min våffelsmet var att den inte stelnade tillräckligt fort, utan den rann ut ur våffeljärnet :-/ det var därför jag tänkte att man borde kunna ta samma smet som till våfflorna och göra i plättjärn istället. ingenstans för smeten att rinna över. saknade att dom var frasiga, jag hatar egentligen mjuka våfflor. men med lite extra salt i, och sen att man använder dom som "wraps" eller så istället, till mums fyllning. Det kan jag absolut tänka mig till helgens frukost eller sådär!  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-09 22:23:02 följande:
    Jo, det är ju typ samma recept som frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps... lite annorlunda proportioner bara. Wrapen blir mer fast medan våfflorna blir sladdrigare.

Jag tyckte att våfflorna växte väldigt mycket i järnet, så de rann över lite grann för mig med. Jag tycker inte om frasiga våfflor, så dessa passade mig bra

Hmm, undrar om jag inte ska göra lite pannkakor i kväll...
    Åhhh det där har jag missat. MÅSTE TESTA!!!
    Borde ju gå att göra nåt mellanting mellan våffelreceptet och wrapsreceptet för att få lite stabilare plätt.

Till fika vill jag absolut ha frasiga våfflor, annars kan det kvitta. men om man tänker mer som mat eller som fika men med rom och sådär på istället för sylt, då funkar det ju helt ok med sladdrig våffla!  
  • jeng
    joller skrev 2011-04-09 23:23:07 följande:
    hmm... lite funderingar... läser här i tråden att man kanske inte bör äta paprika och lök?

Jag har idag kört min första  lchf dag... känns ganska bra, har inte varit hungrig trots att jag faktiskt bara fått i mig två måltider;

Frukost/brunch; Omellett med bacon och svamp, hittade ett recept på lchf recept med ägg och creme fraiche i smeten, gottoch mättande..

Middag; Grillspett med kyckling, fläskfilé och bacon, svamp,lite lök och lite paprika. serverades med en sallas på isbergssallad, gurka, tomat, avokado och fetaost. och så bearnaise till :)

Gott..

Ni vana lchf;are låter detta som en okej dag?
    Paprika och lök och tomat är väl såna grönsaker som egentligen utesluts mha 5/100-regeln. Men va fan lixom, man kan inte vara hur petig som helst. Jag ser till att jag äter det godkända oftast och mest, och så kryddar jag upp med paprika och lök när jag har lust med det! Min stora synd är ju när jag gör tacos, eftersom jag då använder både röd lök och paprika i rätt rejäla mängder, så då blir det ca 10 kolhydrater på en enda måltid!

Mums vilken dag du har haft Ser bra ut! Men i början så brukar man vara hungrig, så se till att du inte håller emot och äter 2 eller 3 mål bara för att du tycker att man ska. I början är det helt normalt att man äter 3 mål och 2 mellis. Efter 1-2 veckor brukar man märka av att man blir mycket mättare!
  • jeng

Kaya,
    Stort grattis till nytt jobb! Innebär det att du slipper pendla så mkt, eller vad blir förändringen för dig?

Man ska ju få fira när nåt speciellt händer!! Det är som sagt det jag ogillar med min kost just nu. Att jag är så extremkänslig för kolhydrater! Jag vet inte om jag mår dåligt av mycket kolhydrater, för jag testar ju aldrig det, men jag märker ju av att blodsockret reagerar på rätt små mängder, vilket troligtvis gör att jag mår dåligt pga det om inte annat, och så lär väl viktnedgången bli till rejäl viktuppgång istället om insulinet drar igång konstant..

Än så länge jag har inte varit och handlat mat. Ni vet min utmaning att halvera matkostnaderna. Lite trist är det dock att en storhandling jag gjorde till vårt besök förra helgen, massa lyxmat och dyra grejer såklart hamnade på den här månaden, så jag har redan spenderat 3000 av de 5000 det var tänkt att jag skulle hamna på.... Är i full gång med att länsa kyl och frys och ungarna får äta fiskpinnar med pulvermos och allt möjligt spännande som jag hittar i frys och skafferi :-P Men det börjar närma sig den punkten då jag iaf måste fylla på. Lite sallad och cf och kanske grädde, lite ägg osv... Ska planera noga hahaha. 

• jeng

Missypissy, gång på gång så imponeras och glädjs jag när du skriver om dig och din ex-sambo! Att han kan vara en ex-sambo men att ni ändå har en sån underbar relation! Det är kanske inte hela sanningen, men jag blir iaf glad av att läsa om det!

• jeng

Vi har varit och storhandlat! Jag gick runt som en tönt i butiken och jämförde priser och la tillbaka en del saker för att jag "inte hade råd" vilket ju känns lite löjligt egentligen. Att man beter sig som att man inte har pengar fast att man har det! Men resultatet blev en ganska full kundvagn för 1100 kr! Köpte det vi behövde, och det som var billigt (fläskschnitzel för 39.90, färska kycklingbitar för 29.90 bland annat på citygross där vi var) och det känns toppen! Fick ju fram en hel del ur frysen, men inte så jättemycket mat till MIG kanske, utan mer att jag har mat till resten av familjen där. Det är väl säkert därför den har hamnat i frysen också, för att jag har slutat äta den!

Räknade ut att jag bland annat fick med mig 30 köttportioner (ganska stora på lite drygt 250 gram) hem, och ca 10 frukostköttportioner! Extra nöjd med att i priset ingick torky-papper, blöjor, hårskum och sånt där som bara "måste" handlas. Vi diskuterade imorse och konstaterade att vi nog ska vara nöjda med 5000 kr på MAT, och att blöjor och välling och städ och sånt hamnar ovanpå. Då bör vi ändå kunna minska våra kostnader till ca 7000 per månad från matbutikerna! Det ger isåfall en minskning på ca 3000 kr i snitt!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**