• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mitka79 skrev 2011-07-04 23:31:42 följande:
    ok yoghurt har det blivit en del på morgnarna. Ja jag äter säkert för lite fett. Tonfisk o torsk som jag älskar är inte heller spec mkt fett i , men om jag ist tar mkt smör till fisken så borde det gå va?

så om jag äter lax imån med blomkålsmos, hur mkt av allt o vilka tillbehör hade ni tagit?

är det verkligen bra att äta så mkt stekt mat för magen? eller reder ni mkt i ugnen o sen öser fett på??
    Mmm jag tror nämligen du ligger för högt på kolhydraterna. Kanske tur du åt så lite fett då för då hade du säkert gått upp.
    Tycker du ska skaffa en våg om du inte redan har en och väga ALL mat och skriva in det på minmat.net eller matdagboken.se för att få en känsla för mängderna.
    Det är lätt man får i sig dolda kolhydrater.

Jag skulle ta 1½ bitar lax, en slev med blomkålsmos och så ha beasås eller dillsmör med citron över för att öka fettet. Sen är ju lax en fet fisk så. Hade nog gärna tagit lite grönsallad till också för att fräscha upp allt.

Det är ju individuellt, vissa klarar inte av så mkt stekfett, det får du ju känna själv. Men jag stekte det mesta av min mat och hade på stekspadet sen.
  • yena89

en annan sak till oljorna
    väljer man raps bör det vara kallpressad :) allså ingen billig tjolahej här inte :)
    och absolut inte solrosolja.

• yena89
    Loreena skrev 2011-07-05 12:20:31 följande:
    www.kostdoktorn.se/mat#kostr%C3%A5d

Vad tycker ni om de här kostråden?
    Jag tycker att de är ypperliga för nybörjare! Jag tror inte att man ska krånga till det för mycket i början och räkna för mycket så länge det fungerar.
    Om man börjar med att följa de kostråden och inte får någon effekt - så kan man ju prova att köra striktare och försöka hamna under 20 gram kolhydrater/dag, men att direkt börja med att köra någon slags fakirdiet tror jag kan göra att man tappar sugen. Vad tror ni?
    Jag räknade inte i början utan använde sunt förnuft, jag gick ner i vikt ändå :)
    Som du säger, sålänge man gå ner kan man ju köra en mjukstart, jag slapp iaf de flesta omställningsbesvären förutom tröttheten :)
    Sen när det tar stopp får man väga o mäta och hålla sig under 20g :)
  • yena89
    Duntoffla skrev 2011-07-05 21:29:20 följande:
    Please ni proffs- fett när man fakirar... Vad är tillåtet? Bara rent smör/ kokosfett eller kan man äta Eriks bea? Den innehåller ju liiite kolisar
    Alla sorters kött.
    ägg
    egen majonäs
    egen bea
    eriks bea
    kryddsmör
    kaffe ( men helst inte pulver)
    kokosfett
    äggmjölk
    :)
    Loreena skrev 2011-07-05 13:24:09 följande:
    Det låter bra! :)
    Men om kroppen har bestämt sig för en vikt som den tycket är bra (inom normalviktspannet). Kan man då gå ner de sista kilona med LCHF? För mig är lchf ett sätt att må bättre, slippa svullen mage, skippa skräpmat och hantera sötsuget. Om jag skulle gå ner de sista två graviditetskilona så vore det en bonus, men det kanske är svårt så länge som jag ammar?
    Det kan man aldrig veta. Men ofta räcker det att antingen köra lite striktare eller lägga till träning.
    Sen beror mkt på ålder, eventuella sjukdomar och annat :)
  • yena89

en på jobbet sa idag att fakir inte e så bra för det bildas ketoner i urinet och blodet.
    Det var visst ketoacitos hon tänkte på och jag vågade inte tjaffsa emot :P
    men jag tycker endå inte man ska hålla på med fakir nån längre tid.

• yena89

Grejen är att hon blandade ihop ketoacitos och ketos. Ketoacitos är ett livsfarligt tillstånd som doch mest (eller kanske enbart?) drabbar de med diabetes.
    Ketos däremot är ett naturligt tillstånd för kroppen. Tänk bara på vinterna när man ite hade tillgång till så mkt kolhydrater.

Men anser ändå itne man ska äta fakir eller sktriktare lchf livet ut (om man då int är diabetiker eller måste pga annat såpklart)

• yena89

Aaahhh...kokosfett ^^
    Jag vet bara att min mage gick igång rejält och började småkrångla lite när jag åt för mkt kokosfett.
    Och i äggmjölken kan jag inte heller ha äggvitan, då mår jag jätte illa och får ont i magen.

• yena89
    Beckaa skrev 2011-07-07 16:49:50 följande:
    Är rädd att öka på fettet mer, min ämnesomsättning är helt paj pga hypotyreos. Jag var viktstabil på cirka 100 kcal per dag när jag åt blandkost. Jag är rädd att gå upp i vikt om jag lägger på mer fett eftersom det visat sig stört omöjligt att gå ner..  jag har läst att man ska köra kalorireducerad lchf om man inte lyckas gå ner med vanlig.. tänker jag fel?
    förbränningen styrs hormonell och LCHF gör att förbränningen ökar då det är en hormonell diet.
    Med kolhyrdater var jag tvungen att äta jätte lite för att gå ner i vikt (typ1000kcal) men då var jag tvungen att motionera mycket också, dömd att misslyckas med andra ord och inte en jävel ska komma och säga att jag inte hade nå disciplin :P
    Med LCHF kunde jag äta upp till 3000 kcal i början och ändå gå ner. Sen sjönk jag ju till runt 1500 när hungerkänslorna hade ställt om sig.

Du har inget att förlora på att öka på fettet egentligen, går du upp i vikt lär du märka det snabbt så du hinner ju inte gå upp 5kg precis.

Jag tycker du ska öka på fettet! Men håll dig under 20g kolhydrtaer om dagen då.
  • yena89

Och här i Sundsvall är det gatufest :D Igår var det gratis så vi passade på att gå och eftersom jag hade druckit en del blev det massa korv :D fransk hotdog såklart, med pommes till (a) GOTT säger jag men ack så onyttigt, oavsett vilken kost man äter.
    Blev en runda i nån läskig karusell också, typ som SpinRock på liseberg.
    Tur jag äter så lite säger jag bara...eller tur o tur...vill så gärna gå tillbaka till LCHF men har helt enkelt inte råd just nu...eller ja...jag väljer att lägga pengar på andra saker...så mina dagar brukar bestå av en hel del kaffe, cigg, några finncrisp, en knäckemacka på jobbet, en liten portion mat om det är nåt gott på jobbet....hemma gör jag ibland ett paket nudlar eller kokar ris och har på buljong...ligger väl på mellan 500-700 kcal om dagen :(

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**