• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-18 11:52:23 följande:
    Ja men han vet inte varför ja har ont i hela kroppen så mer prover.. har väl bar tagit dom vanligaste sist... var iallafall 10 rör... Hos läkaren.. men man tycker om ja nu ska ta mer prover som tar 2 veckor att få svar på.. kan han inte bara klicka i vilka prover ja ska ta så kan ja gå ner till labbet och göra det om ha ändå måste vänta typ 1 månad på min tid.. då har ju svaren kommit tycker man ju.. men kanske bara ja ;)

Jobbigt.. hoppas du får hjälp med det!! inte kul att inte kunna sova ja vet :(
    Ja,knäppt att du måste vänta på att få ta proverna... Det är kanske speciellt när det är sådär många prover... :-/

Nej tack och lov har jag inte ont jämt. Men jag har ju andra problem som också kräver att jag kan röra på mig bra åtminstone i vardagen, helst mer. Då kan jag inte ha ett dåligt knä! Jag har inte vetat i vilken ände jag ska börja, vilktnedgången var ju en ändå iofs, men där har det ju tagit tvärstopp nu. Lösningen har blivit att jag försöker ta tag i alla ändar på en gång istället.... kan bli fullkomligt kaos om man ska komma igång med träning, kostomläggning, stress/oro/depression, sjukgymnastik, magkatarr/IBS-utredning och mediciner åt alla håll och kanter... BLÄ. Lägg på det vår underbara sjukvård... (Ja, jag VET att vi har bra sjukvårdi sverige, men vissa vårdenheter borde verkligen läggas ner, och det hrmed hur lång tid det får lov att ta är helt sjukt!!!) 

Ja då har vi grinat lite på det också då. Hoppas verkligen att de nya proverna kan visa något så att du kan få hjälp!! 
  • jeng

Ni som räknar gram och procent. SOm Denebola säger så räknar ni Mängdprocent, medan det är Energiprocent ni ska räkna. Fett ger 9 kcal per gram medan protein bara ger 4. man räknar alltså så här:

90 gram protein = 90*4 kcal =  360 kcal detta är 25% av energiintaget på en dag låt säga.

75E% blir alltså 360*3 = 1080 kcal vilket delat på 9 ger 120 gram fett.

Nu har jag ju struntat i kolhydraterna här... Äter man 20 gram kolhydrater så är det försumbart. 

• jeng
    Bordeaux skrev 2011-04-18 16:27:17 följande:
    Nu har jag läst skillnaden mellan E% och m% och ska börja med den räkningen iställlet.
    Men kolisarna då? Hur gör man/jag med dem?
    Läs mitt meddelande så borde det klarna.
  • jeng

Hej. Var ovanligt off från datorn igår inser jag!

Missypissy,
    Berätta gäran mer om dina må-bra-listor! Jag är precis i färd med att sätta mig med något liknande!! Skulle verkligen behövas!

Ang att dom olika matdagböckerna räknar olika så beror det på att dom använder olika databaser. Jag har ehlt enkelt valt att köra på slv:s databas, i de fall som inget står på paketet jag köper. Då vet jag iaf att jag utgår från samma sak hela tiden. Det mesta man köper har ju information på paketen, så alla såna har jag samlat i en egen lista. Jag räknar ju i ett excelark. 

• jeng

Kaya,
    Jag har läst ikapp men mitt minne är uselt. Har du fått svar på din gamla fråga om skillnaden på LCHF och GI??  

• jeng

Denebola,
    Efter en vecka på Lindts 90%-diet så fick jag hem marabous 86% igår, och höll på att spotta ut den... hahahaha... Så nu måste jag alltid åka till den där jobbiga butiken för att köpa choklad allts... *mutter* 

• jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-19 09:21:11 följande:
    När ja fick svaren på min provsvar var ju allt bra utom kolestrolen.. hur farligt är det tycker ni??
    Jag är inte direkt insatt i sånt där, men det finns ju många typer av kolesterol och det är väl bara nåt enstaka som är farligt om det är högt? Om totalen är hög säger inte så mycket alltså vad jag har förstått. Be om ett test med uppdelning av de olika kolesterolen om det ska kunna avgöra nåt.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-19 10:05:34 följande:
    Haha, har jag alltså lyckats med att dra dig i fördärvet? Oh, the joy!

Jag klagar inte! Brukar ju köpa den, men fick ju sluta pga halsbrännan! Men jag verkar klara det bättre nu (äter kanske också mindre mängder eller på ett annat viss än förut)  så det är superskönt Synd bara att det var 2 för nåt på mina 86% när jag handlade sist så det var därför jag köpte... Jaja.... :-P
  • jeng

Jag har för mig sillen suger mer än man tror. Var diskussioner om detta inför jul bland annat vet jag, men nu minns jag inte... 

• jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-04-19 12:36:51 följande:
    Har du stora problem med halsbränna så testa mald ingefära... jag gick på tunga mediciner för min överproduktion av magsyra och blev bra, men blev så deprimerad (vanlig bieffekt) jag gick tillbaka till att missbruka omeprazol men kom på att jag skulle testa ingefära. Efter 2 veckor med ingefära  till frukost, dessutom bara en rågad tesked, så var jag bra!!
    Då åt jag det på yoghurt, tillsammans med 1 msk psylliumfrön för att få igång min mage, screw linfrön säger jag bara psylliumfrö is da shit
    Tack!
    Jag har jättestora problem i perioder, ibland inget alls i princip! Jag äter omeprazol som jag tar 1 om dagen i mina bra perioder, och 2 om dagen i de sämre perioderna. Vissa perioder har jag kunnat trappa ner och sluta helt, men sen kommer en dålig period och då är jag snabbt tillbaka på 2 om dagen igen... Det är speciellt vid mens som jag på rutin känner att jag blir mkt sämre. Troligtvis har det att göra med mensvärk, svullen mage och mer tryck helt enkelt. Sen blir jag orolig för att jag vet att det ska bli sämre och det blir säkert sämre igen.

Färsk ingefäran? Eller från kryddburk? 
    Jag testar såklart gärna.

Tyvärr så har jag ju andra problem med magen (IBS) och det är ju troligtvis det som är grunden till magkatarren också...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**