• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-20 12:33:48 följande:
    Eller så tar vi vårt godis och moffar i oss å lägger oss i soffan/sängen å ligger där hela helgen (alt. till sommaren kommer)..
    det lät lockande.
    jag har iaf inget nytt påskgodis hemma här. utan jag lever på gamla synder... det lär INTE köpas nån ny maraboukaka, iaf inte om jag inte får nåt rejält psykbryt.. Inte helt otroligt iofs eftersom maken far på lördag och ska vara borta 1.5 vecka.... INTE rätt läge för det....
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-04-20 12:38:03 följande:
    Min mamma är söt, hon hade köpt fina chokladpraliner för hon vet att jag inte äter vanligt slaskgodis, men det hindrar mig ju inte från att stjäla från dottern
    oerhört tacksam att jag inte alls gillar godis och snacks i allmänhet. det hindrar mig inte från att nalla godisbilar från sonen när han äter iofs, men det handlar om ett par stycken innan jag tröttnat.... det är nog min räddning!

jag kan verkligen intyga, som jag har skrivit tidigare, att det är lite allt eller inget. det är inte mycket kolhydrater i maten (även bra kolhydrater) som man behöver lägga till för att få ett enormt sug! nu rann ju iofs det här skiten över precis efter att jag gjorde senaste koständringen vilket absolut har påerkat mitt matintag, men ändå! jag rycker i kylen HELA TIDEN! 
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-20 12:45:27 följande:
    Nej å det känns ju så jävla illa när inte han förstår, vem ska då fatta lixom? Jag har ju inga direkta kompisar heller så jag kan ju inte ventilera mig på det hållet heller. Så bägaren rinner över..
    Känns nästan som pms, men det kan man ju inte ha i två veckor å utan mens, haha.
    Men gud det kunde vara jag som har skrivit det där.... Jag ventilerar med ett par riktigt goa och pålitliga nät-vänner. Har ingen IRL som jag kan diskutera sånt här med (förutom min man då möjligtvis, men det gick ju inte heller så bra) så det är verkligen räddningen!

Du menar att du är lättirriterad och sådär eller? Det är väldigt vanligt vid stress eller depression att man blir lättirriterad. Så om du känner dig både sådan och nere och ut fokus så är det nog absolut något på g som du inte borde ignorera utan lära dig att analysera och jobba med. Det låter inte som att du är lika långt utför som jag är, men å andra sidan så är jag en expert på att hålla inne tills allt brister, och det här är inte heller min första episod.

Som sagt du får gärna skriva privat om du inte vill diskutera det här öppet här i tråden.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-20 12:57:43 följande:
    Här är det också en dålig dag. PMSdepp för hela slanten =/
    ogilla.

jag lär ju få min pms precis lagom tills maken kommer hem från USA.... hahaha vilken planering.  
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-20 13:10:01 följande:
    Nja, lättirriterad vet jag inte om jag är. Eller.. jag är nog ganska lättirriterad när det gäller mannen, om han gör nått "opassande" eller vad man ska säg. Eller jag vet faktiskt inte, sitter här å funderar å det är helt svart i huvet "vem är jag? vad gör jag här?" typ, haha.

Kan ju bli såhär med i o me att jag går runt å är ständigt nervös. Nervös när jag ska till jobbet, nervös när jag är ledig för att jag är orolig för att dom ska ringa in mig osv, osv. Kroppen är inte riktigt van vid det..
    Vet dock inte hur jag ska hantera det. Jag kan ju inte riktigt bara säga till kroppen att ge fan i å va nervös.
    Oj, oj, vilka i-landsproblem man har.. 

Någon som vet om mensen kan utebli pga av stress eller som för mig "ständig nervositet"?

Har skickat ett privat meddelande till dig innan :)
    OK, det låter ju mer som att du har en oros-problematik i botten då. (Det har jag med, jag började med social fobi) Sedan kommer depressionen när oron tar överhand så att säga och man inser att livskvaliteten har minskat, eller att den hindrar vissa specifika saker som man vill ska vara annorlunda.

Och precis som du säger, det går inte bara att säga till. Jag har med riktigt hårt egenarbete blivit kvitt ca 80% av min sociala fobi skulle jag säga. Ändå så är jag så hindrad av den i min vardag att jag inte har hittat någon annan som förstår mina tankar. 

Mensen kan absolut utebli.

Förlåt att jag är kort, men jag ska ut och slänga mig i poolen nu! DÄR kan jag tänka ifred. 
  • jeng
    Clanica skrev 2011-04-20 13:10:26 följande:
    Lider med er som har det jobbigt. Jucea & Ofrivilligbonusmamma. Been there done that....Äter medicin nu och har fått livet tillbaka
    Hade en period efter båda barnen som jag mådde skit. Förmodligen någon form av förlossningsdepp som inte ville försvinna eller så väcktes nåt annat i kroppen/huvudet. Var väligt emot att få medicin utskriven eftersom det kändes som att man verkligen var kokko då

Men när läkaren förklarade att depression ofta beror på att serotoninhalten i króppen är för låg och man får då det i tablett form så kändes det bättre.
    Nu  vågar jag inte sluta med dom...

"Serotonin is a chemical that helps maintain a "happy feeling," and seems to help keep our moods under control by helping with sleep, calming anxiety, and relieving depression."

Kram på er båda, jag vet hur det känns att vara nere och ibland inte ens veta vad det beror på. För mig var ju allt så jävla bra. Fina ungar, gullig man och trivdes på jobbet, ändå kändes allt som skit...
    Vad äter du för medicin och hur tycker du att det har funkat? Hur länge har du ätit?
    Jag har ju (som du säkert hör) överdriven oro och ångest och oroar mig skitmycket över evt biverkningar (speciellt illamående och kräkningar eftersom det är en stor del  av grunden i min oro)....

Annars känner jag mig som du. Man har ALLT och borde vara jättelycklig, och ändå så känns allt skit, och då får man typ bara dåligt samvete, men orkar samtidigt inte göra ett dugg åt det... :-/
  • jeng

Gokväll.
    Mår bättre ikväll. Känner mig mer positiv! Jag SKA klara det här. Läser en jättebra bok om oro och fobier och ångest och hur man själv kan lära sig att hantera det eller jobba med det! Det är också skönt att läsa om problem man har och att det är vanligt, och att de verkligen förstår hur man tänker. Det är inte bara jag som sitter med såna här idiotiska tankar och tänker precis likadant....

Har också tillbringat 1.5 timma i bubbelpoolen, och där får jag verkligen tänka! Det är som mediation! Bubbelljudet tar bort typ alla andra ljud runt omkring så man kan bara koppla bort! Förjäkla gött faktiskt!!! Levde i den bubbelpoolen under mina graviditeter också. botade foglossningen och hanterade tankar kring kommande förlossningar och allt sånt!

Ang kyckling. Jag är väldigt nöjd med ICAs kycklingfile på stor kartong. Däremot icas på påse är asdålig tycker jag. Alternativt köper vi sån stor påse med fileer, om vi inte handlar på ica. vet inte om det är kronfågel? gula och blå vågor typ... återförslutningsbar påse. jaja.
    jag försöker köpa svenskt kött, vissa saker, som köttfärs, köper jag ALLTID svenskt! kycklingfile däremot lagar jag alltid till så hög innertemp att jag är lite mer förlåtande med andra ursprung.  

funderade på det ni som gör ägglatte eller på andra vis använder olagade ägg (även om dom lagas väl lite pga varmvatten,men inte till hög temp väl?) är ni noga med att köpa svenska ägg? alla ägg kanske är svenska förresten, nu när jag tänker på det? 

• jeng
    helene306 skrev 2011-04-20 20:35:51 följande:
    Våra ägg kommer från Tjällmo men om de frigående hönorna invandrat är en annan 5:a
    Jamen precis... Om hönan är från tyskland ursprungligen, då lider äggen samma risk som köttet eller? det var det där jag satt och funderade på. att ägg skickar man väl knappast från tyskland, men just att man kan ju skicka kycklingen eller ja hönan, och vad blir det då? samma sak, eller är äggen svenska ändå?
  • jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-20 20:53:45 följande:
    Hi hiiii

Typ som min sambo, vad han berättade för mig:
    "Härom morgonen....då såg jag mufflonfår....på väg till jobbet" 

Jag tyckte det var supperroligt Tungan ute
    hahahaha
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**