• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag skulle behöva äta frön för att få fart på magen. Har börjat fundera på det där med när man tar upp näringen och inte.

Tydligen ska man ju inte ta upp näringen (eller iaf inte mycket av den) nr man äter hela frön (tex linfrö eller physillum) däremot sesamfrön förstod jag det som att man kan ta upp näringen om de är skalade och hela.!?

Nån som vet mer om det här? Jag vill ju gärna slippa energin och proteinet (äter tillräckligt redan) från fröna, utan bara använda det i medicinskt syfte så att säga...

• jeng

Ok. sesamfrön måste vara OSKALADE för att kroppen inte ska kunna ta upp näringen. Det är ju bra att tänka på. Det innebär alltså tvärtom att det är viktigt att köpa skalade frön om man nu vill ha upp näringen i dom

Får bli en vända till butiken alltså. 

• jeng
    mullenupp skrev 2011-04-22 13:43:22 följande:
    Jucea: det får bli nystart, tror det heter så. Den första fasen verkar vara typ lchf och det har jag kört tre månader nu och gått ner sju kg på. Jag har reggat mig på giviktkoll, men det rekomenderar jag inte. Recepten är rätt dåliga och mat återkommer tätt i menyerna.
    Jag har använt Gi Viktkoll länge förr, men aldrig nånsin använt deras menyer osv. Jag har bara använt själva uträkningsverktyget och tips och råd och frågehörnorna osv.
  • jeng

BLÄ! Nyss hemkommen från svärisarna där jag blev tvungen att välja mat från pizzeria och korkat nog valde jag en kebabtallrik. Den var knappt ens god (brukar älska det annars, men smaken ändras ju) och ÄNDÅ kunde jag inte sluta äta utan bara åt och åt och åt.... Fy så äckligt! Kommer nog dröja till nästa gång iaf....

• jeng
    P3E skrev 2011-04-22 19:46:53 följande:
    Vilken hemsk känsla det är, när man inte kan sluta fast det inte är gott! När man syndar vill man ju åtminstonde att det ska smaka bra.
    jo precis! inte så att det var äckligt lixom utan maten var väl egentligen lika god som den bruka vara. men bara känslan av vad med skit man sitter och stoppar i sig lixom... ähh... nu vet jag att jag inte gillar det längre, det är också skönt! ska jag äta mer pizzeriamat så blir det absolut kebab i bröd istället. (jag äter ju en del mer kolhydrater nu)
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-04-22 22:24:52 följande:
    Psylliumfrö har ett skal som blir gele när det kommer ner i tarmen så helst ska man dricka vätska till... De passerar utan att tas upp i kroppen och verkar bara lokalt.
    De är nog det allra bästa jag har testat och fungerar UTMÄRKT på gravidmage med 2 niferex om dagen. I mina tidigare 3 graviditeter kunde det gå en vecka mellan sittningarna på dass, men med psylliumfrö varje dag så fungerade magen som normalt.

Förövrigt undrar jag om lchf:en har börjat dra i mina fogar? Trots att lillkillen blev 8 mån idag så har jag känning av fogarna när jag anstränger mig men de senaste tre dagarna har jag haft så jäkla ont!
    Ja,under mina graviditeter så funkade INGET sånt. Iofs inte nu efteråt heller. Jag ter ju bulkmedel 3 ggr per dag, och det får man tydligen oftast kraftig diarre av så man får gå ner till 2 ggr, men jag kämpar fortfarande med harpluttar... :-/ Så jag känner att jag behöver ha in fröna igen också, sesamfröna har funkat jättebra och gett en extra kick i systemet när jag har ätit sesamkexen. Men jag vill ju gärna slippa ta upp allt protein (och kalorierna) nu när jag räknar.

Jag hade tänkt göra ett sesamknäckebröd men med andra frön också (physillum och lite linfrön) så då borde man vara garderad :-P 
  • jeng
    musli skrev 2011-04-23 07:52:19 följande:
    Tjoho!!! Det har lossnat!!! Jag har gått från 73 kg till 69 kg och är på rätt tiotal nu i alla fall!!!
    Nu ska det firas!!!  :)
    Grattis!
  • jeng

Ingen som har plus på aftonbladet förresten? Läste igår om påskäggen fyllda för GI, LCHF osv. Men man fick ju inte läsa vad dom hade i såklart. Vore kul att veta.

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-04-23 08:58:32 följande:
    Jag har plus det stod att LCHF inte äter godis..GI tillåter måttlighet och ngt mer...ska kolla
    haha va? så det man fick veta om man åt LCHF var att man skulle fylla sitt ägg med ingenting, lixom?
  • jeng

Ang fogarna så kan jag ted inte kratta, räfsa, köra kundvagn och andra moment där man rör bäckenet snett. Då får jag ont direkt. Gräva är en annan sån där grej som absolut inte går utan att jag har ont dagen efter.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**