Teskedsmamman skrev 2011-04-22 22:24:52 följande:
Psylliumfrö har ett skal som blir gele när det kommer ner i tarmen så helst ska man dricka vätska till... De passerar utan att tas upp i kroppen och verkar bara lokalt.
De är nog det allra bästa jag har testat och fungerar UTMÄRKT på gravidmage med 2 niferex om dagen. I mina tidigare 3 graviditeter kunde det gå en vecka mellan sittningarna på dass, men med psylliumfrö varje dag så fungerade magen som normalt.
Förövrigt undrar jag om lchf:en har börjat dra i mina fogar? Trots att lillkillen blev 8 mån idag så har jag känning av fogarna när jag anstränger mig men de senaste tre dagarna har jag haft så jäkla ont!
Ja,under mina graviditeter så funkade INGET sånt. Iofs inte nu efteråt heller. Jag ter ju bulkmedel 3 ggr per dag, och det får man tydligen oftast kraftig diarre av så man får gå ner till 2 ggr, men jag kämpar fortfarande med harpluttar... :-/ Så jag känner att jag behöver ha in fröna igen också, sesamfröna har funkat jättebra och gett en extra kick i systemet när jag har ätit sesamkexen. Men jag vill ju gärna slippa ta upp allt protein (och kalorierna) nu när jag räknar.
Jag hade tänkt göra ett sesamknäckebröd men med andra frön också (physillum och lite linfrön) så då borde man vara garderad :-P