**Den stora feta LCHF-tråden**
Dagens:
KH 11 gr
Fett 104 gr
Protein 67 gr
Kcal 1237
Toppendag, helt enkelt :)
Dagens:
KH 11 gr
Fett 104 gr
Protein 67 gr
Kcal 1237
Toppendag, helt enkelt :)
Victrix: jag började mars detta året, och har till dagens datum gått ner 5 kg. Och det började försvinna vikt för ca 6 veckor sedan, när jag slutade trixa med kosten och bara ÅT mat o mådde bra! Startvikt på 95 kg.
Har varvat hetsätningar med självsvält senaste tio åren. Har haft Bulimi (och har ibland ff känningar av det, men det är lättare att hantera nu). Jag kan inte vara för strikt, eftersom det då blir lätt att misslyckas, och då kommer Bulimin smygandes i huvudet, så jag känner mig ganska liberal med vad jag tillåter mig att äta, men är inte längre sugen på massa "unna mig"-saker. Äter det jag är sugen på, när jag är hungrig helt enkelt vilket brukar vara 2-3 ggr/dag :)
Hur ser din situation ut?
Victrix: jag är 175 cm lång och mitt första (del)mål är under 90 kg - det har jag inte vägr sedan 2009...
Lågsiktigt mål är mellan 70-75 kg, men jag har inte bråttom dit, om det tar 3 år så är det okej, för jag äter inte lchf som diet (som du nämnde), utan äter det for life :)
Positiva effekter:
Inte förstoppad längre (kunde gå 2 veckor mellan gångerna innan... Ajaj...) och behöver inte längre medicinera detta
Mindre finnar
Ingen ledvärk (hade HEMSK stelhet o värk i knäna innan)
Ingen PMDS (eller PMS) kvar
Piggare och orkar mer
Gladare o mer tålamod
Negativ effekt
Jag kan inte moffa mina älskade chips längre :P
Jag vill bara slå fast att när man äter LCHF så ska man äta mat, och inte måltidsersättningar. Det finns massor med frukostar som kan förberedas dagen innan, om man har lite tid på morgonen, alternativt kan man äta ost o skinkrullar i farten.
Proteinpulver tror jag inte är lösning för någon som är ny på LCHF, och speciellt ibte om man är i en viktnedgångsfas. Hela grejjen med LCHF är ju att vi ska äta det vi är designade för, jag tvivlar på att något pulver är vad vi är gjorda för att äta.
Just saying.
Ninis: absolut, det har jag full förståelse för! Jag är själv sjukt trött på ägg efter träning.. ;)
Jag menar bara att jag tror inte att det är en lösning att dricka proteinshake till frukost för att man inte hinner annat... Det känns inte som LCHF-anda, och då o då kommer det in nya personer i den här tråden som precis börjat och inte har läst på så väl än, det vore synd om dom läser sig till att det är ok att byta ut mål mat mot ersättningsdryck när man äter LCHF.
Visst, alla gör det som passar dom bäst, men jag känner lute att allt prat om proteindrinkar ISTÄLLET för mat kanske inte passar i en tråd som handlar om att ära LCHF, att äta rätt mat.
Men det kanske bara är jag?
Stavningsfel som fan, så går det med mobilen. Hoppas jag gjorde mig förstådd iaf ;)
ÄTA lchf, inte ära lchf. Såklart!
MissBoring: bara för att man har mycket att gå ner betyder inte det att det går snabbare. Det tar ca 6-8 veckor strikt LCHF för att vara helt i fettdrift, och inte förens kroppen är trygg kommer den släppa något. Oavsett om du har 40 eller 5 kg att gå ner.
Börja inte mixtra, fortsätt äta mat när du är hungrig och släpp stressen runt viktnedgång, så kommer det snart släppa. Lchf är inte en quick fix, utan en helomvändning för hela kroppen som tar tid!
Idag visade vågen 89.9 kg. Det betyder tre saker; 1. Nytt tiotal! 2. Jag har gått ner 15 kg sedan november 2010 (med en graviditet mellan också) och 3. 44 cm har jag minskat i omfång!