• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-04-21 19:58:57 följande:
    Det är så tråkigt att märka att detta småätande inte försvann när jag började med LCHF utan humöret har tydligen större inverkan.
    Så fort jag är trött och irriterad (deppig/ensam) kommer behovet att småäta som ett brev på posten. Detta småätande är det enda sällskap jag har samt den enda "egentid" jag får.  Dessa stulna stunder då jag bara äter och äter, när barnen har somnat eller när de är ute själva och leker har blivit en tröst/vana i ensamheten/frustrationen.
    Är maken hemma kan jag inte äta lika mycket i smyg som när han är frånvarande som han är nu och i flera veckor framöver.

Hur sjutton blir man av med detta? Det är skitjobbigt att nu efter 2 månaders strikt LCHF utan några snedsteg eller något fusk ska känna helt plötsligt att jag bara vill äta och äta.
    Hur vänjer man sig av med att "tröstäta"?
    Jag kan svara för mig själv. Jag har såklart sötsug även normalt, men mitt ätbegär av sött och även mat kommer när jag mår dåligt. Antingen om jag är sjuk eller om jag är psykiskt ur form. Då finns knappt nån botten om jag väl skulle sätta igång. Det som funkar absolut bäst för mig är alltså nolltolerans, alternativt inte ha mer än tillåten mängd hemma. Det är ju ganska lät för mig eftersom jag oftast äter av sånt som resten av familjen inte vill ha, och inte heller vill ha det som dom har hemma som snacks och godis.

Men sen tror jag det är viktigt att förstå att ibland så bara går det ju inte att stå emot.  Då får man inte gräva ner sig pga det, utan ta nya tag och kämpa vidare! Tänk på alla de kolhydrater och skit du åt för ett halvår sen, och jmför det med det du får i dig nu när du fuskar en kväll! Det är inte hela världen sålänge du sköter dig de allra flesta dagarna!

En viktig sak är nog att fundera öer VARFÖR du tröstäter. Som du säger att det är din egentid, det du gör med dig själv. Samma här, kombinerat med tv. Jag har lyckats styra mig själv genom att tex dela alla chokladrutor i 4 bitar, välja den mörkaste jag kan hitta, som man inte lika lätt äter upp hela på nolltid. Och sen gäller det att hitta annat att göra än bara äta helt enkelt. Ta ett bad, läsa en bok, jogga på stället till tv-programmet istället för att sitta och äta osv. Jag är själv USEL på det, men jag känner också väldigt sällan det där ätbegäret som det verkar som att rätt många i tråden har med sig i bagaget. är bara tacksam för det! 
  • jeng

Missypissy,
    JA! Messa mig gärna dina listor!! Jag har en bok jag utgår från där man ska skriva listor av olika slag, men det är jätteskönt att få se hur du har gjort med!

Här är det nån form av framgång! Vaknade inte men känslan av att vra dödssjuk imorse! Får se om det håller i sig! 

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-04-22 06:31:11 följande:
    Hej, hej!

Sällan här nu, men läser två kurser med så sinnessjukt många uppgifter. Så här är det också att knata upp vid 5 och beta av, beta av och beta av, varje dag. *snyft* Jag är så fruktansvärt trött på skola nu och vill enbart ge mig ut och vråla ett Ronja vårskrik. Blir si och så med mat, jag måste verkligen få tillbaka inspiration men orken är utraderad. Dock inga avsteg (så gott som) men överlag ett sopigt upplägg av mat, fördelningar vågar jag inte ens tänka på *ömk, ömk*

Hoppas det är bra med er alla!.
    Hej, du är saknad!!! Hoppas att det blir lugnare för dig snart, för sånt där orkar man ju inte hur länge som helst!!!
  • jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-22 09:28:58 följande:
    Yes, yes, yeeeeeeeees!!!
    Äntligen har jag nått mitt nästa delmål, jag väger numera under 70, tjohej Skrattande
    Numera har jag den vackra siffran 6(9,8 kg) först på vågen. Känns så jäkla bra, speciellt som jag egentligen inte har vägdag förrän imorgon. Men vi ska på stor fest ikväll med en del alkohol Skål så det kändes säkrare att väga sig idag.
    Och dessutom har nu festarrangören börjat med LCHF, så nu kan jag äta en hel del från menyn Tungan ute Förut har det typ alltid varit något kött och potatisgratäng.
    GRATTIS!!
  • jeng

Vilka var det här som var på väg till GI istället? Ville alla vara kvar här, eller fanns det intresse för en separat GI-tråd? Har fått frågan från flera olika håll, men det är ju inget kul att starta en tråd för 5 personer lixom...

• jeng

Jag verkar hålla mig på mina eländiga jäkla 68 kg. Ibland lite under, ibland lite över.... Ska väl vara glad att det inte är betydligt mer antar jag....

• jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-22 12:08:54 följande:

Min LCHF-biskvier som jag ska ta med mig till mina föräldrar imorgon när vi ska äta påskmat.
    Det är första gången jag har försökt mig på något liknande så jag är rätt stolt
    Bottnarna var sådär - rätt smaklösa, men resten var gott Tungan ute
    Åhhhhh!!!
    Recept?? *jag ÄLSKAR chokladbiskvier!!!* 
  • jeng
    mullenupp skrev 2011-04-22 12:10:48 följande:
    Har läst men knappt skrivit, men jag är intresserad av en GI tråd. Har kört lchf i tre mån men ska nu glida över till gi. Så jag vill gärna ha en gi tråd!
    Vilken fas GI har du tänkt gå över till?
  • jeng
    Mandel skrev 2011-04-22 12:33:30 följande:
    Idag har jag huvudvärken ifrån helvetet. Går med keps inne och har mest lust att lägga en kudde över nyllet och ligga i sängen och gråta, men det har jag inte tid med...
    Vaknade kl4 av att det malde i hela huvudet och ända ned i nacken/skuldrorna. Har lyckats få i mig 6st treo och en Ipren sedan kl4, men det släpper ju för f-n inte!
    I vanliga fall brukar en dubbeltreo och så en dubbeltreo igen 2 timmar senare räcka. Ev kanske en ipren om det inte riktigt släpper, men i dag verkar det vägra ge med sig.
    Mår illa av huvudvärken samt tabletterna så jag har ingen matlust alls. Även om jag vet att det ibland kan hjälpa att äta lite.
    Fick i mig 2 skivor bacon till frukost. Tvingade i mig...
    Så i morgon räknar jag med att få kalasmage eftersom jag blir helrisig i kistan av alla tabletterna. Trevlig påskledighet det här!

Har trots huvudvärken dammsugit övervåningen, men det är inget jag rekommenderar eftersom hjärnan håller på att bulta ur skallbenet om man böjer sig ned för att komma åt under sängar och dyl...

Nehe, nu ska jag se om jag kan fixa lite mat till barnen och maken tills maken kommer hem. Hoppas barnen kan hålla sig lugna i eftermiddag så jag kan sova en stund!
    Provat allergimedicin? Jag får extrem huvudvärk, tjock känsla i huvet, och allmänt däckad av min allergi. Det är långt ifrån alla som får kli i ögonen osv. Det kan vara värt att testa eftersom allergimedicinen varken gör till eller från om det nu inte vore allergi.

I alla fall - krya på dig!!!
  • jeng

Lillabebben,

Lite farligt är det att bara gå på 5/100 regeln. Men om du märker att du inte går upp i vikt så ligger du ju på en nivå som passar dig!

För viktminskning brukar man rekommendera att ligga under 20 gram. Vissa måste ner under 10 gram för att vågen ska röra sig, men 20 brukar funka för de flesta iaf i början.

Om man bara äter för hälsan så skulle jag nog säga ca 50 gram. Äter man 50 gram kolhydrater så kan man inte ligga på 75E% fett längre, i de flesta fall, utan behöver minska ner mot kanske 60 E%. Mycket fett i maten, men inte känslan av att hälla på extra bara för att, alltså.

Ju mer kolhydrater man äter, desto mer vaksam brukar man behöva vara på kalorierna också. Inte så att man måste sitta och räkna, men om man märker att vågen rör på sig uppåt, så får man nog iaf kontrollräkna sig själv för att se ungefär var man ligger, så man vet om det är lagom eller inte!

OCH, LCHF är en viktreglerande diet, det finns alltså inget som säger att du kommer gå upp, ner eller kunna hålla din vikt med LCHF. Kroppen siktar in sig på den vikten som den tycker att den ska ha - OFTAST! Vissa hamnar för högt, och vissa kan inte sluta gå ner i vikt, tyvärr. Din kropp kanske tycker att du ska upp 2 kg och då strävar den efter det, sen stannar den. När den väl har hittat sin stabila vikt så är du mycket friare oftast, eftersom kroppen är mer tolerant då och kämpar för att hålla vikten sålänge man fortsätter hålla hormoner och insulin i schack. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**