-
Har ni 2 matdagböcker som räknar på slv:s databas och som ändå ger olika reusltat? DET är ju bra märkligt..... Kan ni skriva ner här vad ni har ätit så kan jag se vad jag får fram av det...Teskedsmamman skrev 2011-04-19 12:41:22 följande:Ok, och båda två räknar på livsmedelsverkets listor.... Då förstår jag ÄNNU mindre hur det kan bli så olika siffror...
-
Förresten, vad hade du för starka mediciner mot magsyran? Hur funkar dom? Är det som omeprazol, men nivån värre lixom? Vad hade du för problem, var det just halsbränna med mer magsyra osv, eller var det refulx osv också? För jag kan ju känna att magen arbetar baklänges ibland. Tror mer det är det den har börjat göra fel, snarare än producera mycket mer syra än vanligt. Så jag använder ju gavison och flera såna mediciner också, för att hålla nere skiten.
-
Ok, några snabba frågor: Vad för bea?? (helfet antar jag?) Dina ägg i mängd, alltså stycken?Teskedsmamman skrev 2011-04-19 13:24:50 följande:Jag lägger upp en bild på gårdagens intag, jag markerade även pofiberbrödet som jag har räknat ut vad 100 gr innehåller, så du får de siffrorna med.
Just det... Willyskorven...
Kcal: 290
KJ: 950
Prot: 9
Kolh: 3,5
Fett: 21 -
Har du lagt in den själv, eller kör du på den bean som finns i matdagboken? För slv har nämligen bara mediumfetto-bea i sin databasTeskedsmamman skrev 2011-04-19 13:39:16 följande:Lallersteds bea... 85%-isch, den är slut och burken ligger i soptunnan, är inte heeelt motiverad att gräva
Ägg; 2 kokta och 2 råa...
Jag har en i kylen, så jag går dit och kollar! -
Teskedsmamman,
Så här får jag det:
2269.14 kcal 9.66 kolhydrater 212.02 fett 75.213 protein
E% 1.70 E% kolhydrater 84.09 E% fett 13.26 E% protein -
Skillnaden ligger i hur man vill marknadsföra dieten! Även en pulverdiet har ju väldigt fina texter skrivna för att marknadsföra sig!Bonanza skrev 2011-04-19 13:57:23 följande:En fundering till er kunniga:
Jag funderar på att ännu en gång ge lchf ett försök. I rent viktminkningssyfte då jag inte klarar av att äta så en längre period. Jag har dock svårt att äta så mycket kött och fett som "krävs". Fisk och kyckling har jag inga problem med, inte heller fet ost eller feta mejeriprodukter. Köttfärs går också bra. OCh så grönsaker då.
Enligt det jag har läst i foldrar och på infosidor så ska man kunna äta som jag gör, så länge man håller koll på att produkterna ligger runt max 5 kh/100g. Men enligt inbitna lchf:are verkar det som att det är jättedåligt att äta som jag. Jag äter för mycket mejeriprodukter, för lite fett osv.
Varför är det sån skillnad på infon till nybörjare och på hur "ni andra" äter? Och kan man äta som jag? Dvs mycket kyckling, fisk och grönsaker feta röror och såser, men mindre rent kött, korv, bacon, smör etc?
Vad som fungerar för dig vad gäller lchf, är väldigt individuellt! Har du tidigare varit väldigt kolhydratberoende, så kanske det räcker att du tar bort det värsta, och sen bara kör på. Men har du en jobbig kropp, fått barn, bantat flera ggr förr osv så är det inte alls säkert att det fungerar. Dessutom är lchf en viktreglerande diet, inte nödvändigtvis en viktminskande diet. Om du tycker du har för många kilon så är det alltså inte säkert att din kropp tycker det, och då fungerar sällan lchf.
Sen avslutar du med att säga att du äter enligt det du har läst i foldrar, men att du DRAR NER på kött, bacon och smör? Det är ju tvärtemot vad lchf förespråkar, så då har du nog missförstått... Visst kan du äta mycket av kyckling och fisk, men varför utesluta annat kött?
Mitt råd till nybörjare är att börja på 20 gram kolhydrater om dagen och sedan öka eller minska utefter vad man klarar av. Men det finns de som lyckas även bara på 5/100 regeln såklart. Alla måste göra sitt eget val. Men jag får vibbar av att du inte riktigt är påläst och inte vet vad lchf innebär. Det är absolut inte en quick-fix, och om du tänker gå tillbaka till en kolhydratbaserad diet så fort dina kilon är borta så tror jag inte du gör dig själv en tjänst genom att försöka gå ner på lchf. -
Men GUD så tråkigt! Ser att alla mina smilisar i inlägget ovan har försvunnit!!!! Det första stycket skulle ju självklart följas av ett antal rejält glada gubbar!
-
MEN! Dom är bara BORTA!!!!!!! Nedrans gubbar!
-
Hahaha!Faile skrev 2011-04-19 14:18:47 följande:Nu blev det så tyst, så jag måste kanske förtydliga att jag skojade
Min man påstår nämligen jämt att jag är så dålig på ironi, medan jag hävdar att det är han som inte fattar ironi. Men så tänkte jag att tänk om han har rätt och nu sitter alla och blir skitsura på mig för att jag är så elak
Jamen va fan, hur märker man att det är ett ironiskt skämt man har skrivit om det inte ens finns en tillhörande gubbe! När jag såg det så lät det ju nästan som att jag skällde på stackarn som kom in här och bad om råd!!!! *glad gubbe här* -
Ja, om det är vissa saker du inte tycker om så ska du självklart inte tvinga i dig dom. Men att minska på smör i en lchf-kost tog emot lite! Självklart går det också. Problemet med röror och grejer som du säger är att rörorna görs på produkter som innehåller kolhydrater. Även om det inte blir så mycket kolhydrater, så blir det ganska mycket för att du ska komma upp i den fettmängden som du behöver äta.Bonanza skrev 2011-04-19 14:28:17 följande:Jag menade inte mindre som i "mindre än förut" utan som i "mindre av". Dvs, jag KAN inte äta massor av rött kött och smör och korv och bacon, det fungerar inte. Däremot kan jag äta feta ostar och såser och sånt. Jag tycker inte om det och jag mår superilla av det. Och jag har läst på men tycker att informationen är motstridig, det är därför jag undrar.
Sedan att det inte är en quick-fix, det är jag medveten om. Men jag klarar som sagt inte av att äta lchf längre perioder och de kortare perioder jag har ätit det tidigare har det gett bra resultat.
Men du har rätt, det kan vara så att lchf inte är något för mig.
Jag ska vara den sista att döma någon i sina kostval. LCHF gav mig kanske 3 kg ner innan det tog tvärstopp. Min jämvikt var nådd och den har hållt i sig i ett halvår, trots att jag gick ner på extremvarianter av LCHF. Nu äter jag en kost som är lite friare på kolhydrater, lite mindre på fettet. Mer likt GI fas 2, men snålare på kaloriintaget än normalt (vilket jag alltid behöver vara, pga en kropp med låg basalförbränning, tyvärr)... Så LCHF är absolut inte det enda rätta, och jag vet mer än väl att man kanske inte når de resultat man vill. Därmed inte sagt att jag inte tycker det är helt rätt för hälsan att äta en LCHF/GI kost (med få kolhydrater) men det var ju inte det du var ute efter....