• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tror ni inte att svärföräldrarna hade med sig tårta till fikat, och jag bara var tvungen att smaka en lite bit??? (Liten men än dock...) och tror ni inte att när jag bestämde mig för tacos i butiken idag, medan vi väntade på medicinblandningen, så var jag bara tvungen att köpa tortillas att ha till.... 

Hemma från sjukhuset iaf, och det blev penicillin till Ted som såklart hade öroninflammation, och Tage fick Mollipect för sin hemska hosta! VAB-vecka alltså... Jag tänkte vabba, men självklart har jag sjukgymnasten imorrn som jag måste åka till eftersom jag inte hann avboka det i tid. Jaja, vi får väl dela på dagen. Jag är ju inte superpigg med, så det passar rätt bra för mig att vabba annars, eftersom jag inte vet om det bara är allergin nu när ungarna är sjuka också... 

• jeng
    Denebola skrev 2011-04-17 19:51:39 följande:
    64% av 125 g = 80 g Resten är tomatsås!
    Jamen jahaaaaa.... gud så dum i huvet man är ibland
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-17 22:07:29 följande:
    Ibland har man lite otur när man tänker
    Haha, det var väldigt vänligt sagt!
  • jeng

Gomorron tjejer!
    Här är det livat värre. Ungarna har som tur är fått sova! Tack och lov för mediciner som funkar. Jag däremot fick halsont igår kväll och det har bara blivit värre inatt! Troligtvis VAB hela veckan, men jag måste slita mig upp ur sängen för att köra till sjukgymnasten sen på en tid som jag inte får avboka. Hoppas det är allergin som spökar!

Totalen på min matvecka har varit helt ok. Men igår blev det ju mer än vanligt tack vare tacos som jag åt ett tortillabröd till. Han iaf avslöja att jag inte reagerar ett minsta lilla dugg på tortillabrödet! JÄTTESKÖNT! I torsdags åt jag ju ett fullkornsknäckebröd som slog helt bakut i magen med svullnad, gaser, raper och magknip! Skönt att veta att det är fullkorn och grövre produkter som magen reagerar på och att det alltså finns alternativ som magen klarar bra!

Vågen däremot... Rejält upp! Får skylla på eventuell sjukdom och bara se glad ut och ta nya tag igen! Jag måste ha sveriges just nu trögaste kropp! 

• jeng
    Faile skrev 2011-04-18 07:34:38 följande:
    I förrgår när jag vägde mig visade vågen 81,1. Imorse 82,9 och en timme senare ( och ett toabesök senare ) 83,3!
    Vad fan!!
    Sådär gör min kropp med. Man undrar ju. Går på toa rejält och så visar vågen mer efteråt..... Så kan det gå.
  • jeng
    Pallas skrev 2011-04-18 08:42:59 följande:
    Finns det någon tråd som är specifikt för nybörjare? Kanske med en lista på basvaror att använda i matlagning och bak?

Jag och maken är på gång att prova, men det är ju mycket att byta ut så här i början. Dessutom skulle jag aldrig i livet orka ställa mig och steka grejer på morgonen när barnen ska vara på dagis kl 7 och jag släpper ut hästarna innan.
    Läs på kostdoktorns hemsida. Där finns en sida som heter "LCHF fr nybörjare" tror jag. Jättebra, med listor på vad som är ok och inte. Det jag saknar på hans sida är regeln om att man bör ligga (till en början, om man vill gå ner i vikt) på ca 20 gram kolhydrater per dag. Även om man följer 5/100-regeln (max 5 gram kolhydater per 100 gram vara) så kan man ju hamna rejält högt per dag omman äter fritt av de varorna!

Det finns gott om nybörjare här i tråden också, men vet inte om det finns nån nybörjartråd. Sök på LCHF och se om det finns nån som är startad nyligen helt enkelt. 
  • jeng
    Faile skrev 2011-04-18 10:05:56 följande:
    Nu 2 timmar senare har vågen rasat ner 1kg igen, så jag vet inte riktigt vad den håller på med
    Brukar inte väga mig så mycket, men blir ju helt hispig när det är upp och ner på det här sättet.
    Nämen, det är sånt där som gör att jag VILL väga mig ofta. Jag vill ha koll på kroppens naturliga variationer. Hade jag bara vägt mig på måndagar så hade jag tex helt missat att jag hade lägstavikt på drygt 3.5 år i torsdags eller när det var! Hade jag bara sett på vågen idag att det är upp från förra veckan, så hade jag ju varit skitdeppig. Nu vet jag att nåt inte är som det ska, tex sjukdomen eller att jag tar medicin eller nåt sånt som påverkar.

Det är ju knappast så att man alltid har sin medelveckovikt på måndag morgon, menar jag. 
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-04-18 10:22:04 följande:
    Min ssk sa att man kan äta alla dieter fast i mindre portioner , så jag tänker äta lchf kost
    Jamen det är klart att man KAN äta alla dieter... Men det betyder ju ingenting! man KAN äta ingenting också, därmed inte sagt att det är bra....  
  • jeng

Vad tyckte ni förresten om de där nya ännu ej officiella amerikanska riktlinjerna för kost, där råd nr 1 var "rör på dig mer"... Hellenius pratade ju om det i tv-soffan. Alltså det kan mycket väl vara ett bra rd, men vad FAN har det med kost att göra?

Eller JAHAAAAAA dom menar att "om du ska kunna ha ett någorlunda normalt liv genom att följa våra kostråd så är det av extrem vikt att du rör på dig, helst ca 3 timmar per dag!!!!

• jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-18 11:38:44 följande:
    Nu är ja tilbaka från sjukgymnasten! Och han trodde inte alls på läkarens påståenden och förkorta musklet i hela kroppen... han gjorde ett UL på knät och det är fullt med vätska inte konstigt att det är svullet och gör ont.. nu tillbaka och ta ännu mer prover.. men finns inget tid förrän 16 maj :(
    Tillbaka på rute 1 igen känns det som...
    Lutar för tillfället åt att hämta ut sin journal och gå nån annanstans!!!

Hoppas ni andra fick en bättre start på eran dag!
    Vad skönt ändå att han faktiskt hittade något att börja med! Men jag förstår att det känns värdelöst att gå och vänta på besök efter besök Vad är det för prover som du ska göra nu då? Hos sjukgymnasten, eller inom vården igen?

Jag ska själv till sjukgymnasten om 1.5 timma. Rätta till bäckenet och han ska få kolla på mitt knä och ofta värker så att jag inte kan sova. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**