Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-02-26 13:53:54 följande:
    Ja klä du dina barn som du vill, klä dina pojkar i könsspecifika kvinnokäder, jag vet ju var det här kommer att sluta, då det inte är 1:a gången det här är uppe på tapeten..
    Jag lämnar nu tråden, så får ni älta ordet klänning, å ordets betydelse, med vetskapen om att pojkar kommer att bli män, å att flickor blir kvinnor, med alla dessa underbara skillnader som finns, å som för evigt kommer att bestå
    Helt korrekt, det är inte första gången. Sist detta gjordes blev byxor ett unisexplagg. Nu är det dags för klänning att bli ett unisexplagg också. Bra att du förstått det nu!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Pallas skrev 2011-02-26 14:47:01 följande:
    Nej, jag vill inte göra om människor, jag vill att de ska få tillträde och tillgång till allt. Förklara gärna för mig på vilket sätt det är trångsynt. Är det jag eller min son som är trångsynt när vi gnäller över att han inte kan hitta en röd tröja med glittrigt draktryck?
    Det är trångsynt av er att inte acceptera gamla normer och värderingar? :P
  • Dorian Ertymexx
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:03:46 följande:
    jag tycker som föräldrar får man sätta stopp någonstans. Jag kommer ej tillåta min pojke ha klänning när han går till dagis!!!

Det är ju vi som ska sätta gränser och här tycker jag man får sätta en gräns. Hade jag sett en pojke med klänning så hade jag reagerat. Reagerade på en pojke en gång som gick på dotterns dagis. Trodde jätte länge han var en flicka...han var då inne på sitt 3:e år. Han hade långt långt hår.
    Inte snyggt på en pojke varken när de är små eller vuxna. Ser hemskt ut enligt mig. Killar ska se ut som killar och inget annat mellanting!!!! 

Ahaaa! Så det är tvång att LÅTA ett barn ha på sig vad denne vill, men det är FRIHET att tvinga ett barn att ha på sig ett visst slags kläder!

Säg mig, har du månne förläst dig på 1984?

• Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 15:04:04 följande:
    I sverige har vi en typ av lagstiftning och i andra länder har de lagstiftningar som strider mot våran lag. Problemet med Sverige är att det är så litet land och du kan inte sätta sverige som norm för resten av världen där det dödas hej vilt hela tiden. Vi är bara 8 000 000 mans o kvinns medans på jorden ökar befolkningen varje år med ca  
    65 000 000 varje år.Och idag finns ca 8 000 000 000 människor. Att det var färre brott på medeltiden! Kanske men föga troligt. över en miljon brott sker i sverige per år.
    Och ändå är det färre brott, procentuellt, än någon gång tidigare så länge man hållit reda på brottslighet.

Och sist jag kollade handlade debatten om Sverige, inte om hela världen.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 15:10:47 följande:
    Intressant man om man inte vill "passa in, vara rätt" Osv. Varför vill du så gärna att man skall acceptera varandra oavsätt kläder. Och om dom som passar in är patetiska och sorlig kanske dom som inte passar in skall vara glada för det, och sluta gnälla när dom får mothugg om sin klädstil? Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden
    Äpplen och päron. Jag säger inte att alla ska GILLA att alla klär sig efter behag, jag säger att man borde ha en ökad ACCEPTANS för det. STOR skillnad. Jag känner inget behov av att alla ska gilla mig för att jag är poly, jag vill däremot slippa få skit för det, eller riskera att möta fördomsfulla gäng som tycker att jag borde misshandlas för att jag är den jag är.

Och däri ligger skillnaden. Jag tycker inte att vi ska tvinga mig, dig, eller någon annan att behöva anpassa sig för att slippa spö. Och vi har faktiskt valet att fostra framtidens vuxna till att vara accepterande. Eller sådana som spottar på olikheter. Valet gör vi idag, inte imorgon.
  • Dorian Ertymexx
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:21:11 följande:
    Självklart inte. Men det får finnas gränser. Dottern får klä sig som hon vill så länge det ser okej ut. Likadant kommer det vara för pojken när han blir större. Klänning och kjol och andra tjejkläder kommer han ej få ta på sig!!!!!! Precis som han ej kommer få ha långt hår.
    Dottern väljer mer än gärna kläder på morgonen...och hon får själv välja vad som ska handlas. Men skulle hon komma något som verkligen inte passar säger vi nej.
    Vad är det för mening att vara kille och se ut som en tjej? Eller tvärtom.
    Hur svårt kan det vara???  
    Vet ej om du har några barn och hur du uppfostrar dem. Men har du pojkar kanske du tillåter dem ha axellångt hår... 
    Skulle jag ha barn skulle de få se ut som de vill, så länge det inte är direkt skadligt för dem (och då menar jag fysiskt, inte socialt).

Och nej, du har fel. Killar är inte killar och tjejer är inte tjejer. Däremot är vi alla individer. Könet har faktiskt extremt litet påverkan på vår personlighet, utöver det som vi blir LÄRDA att vi ska vara olika på.

Jag finner det fortfarande fascinerande att kanske en procent av vår kroppsmassa ska avgöra hundra procent av vår personlighet.
  • Dorian Ertymexx
    Nording skrev 2011-02-26 15:22:46 följande:
    Åh min son är så sjukt snygg , han har långt hår och jag vet inte ... Han ser ut som ett BARN!
    Gud vilka idiotiska männiksor det finns här i världen, kan ni bara släppa era trångsynta uppväxter och inse att världen är förändrar.. Fan för bara något år sen så var det bara HOROR OCH SJÖMÄN som hade tatueringar, och gud nåde ifall nån hande någon konstig "spik" genom läppen , det måste ju bara vara ett punkarknarkar svin???,.
    Jag hoppas ni ändrar er nån gång, och om inte så hoppas jag att barnen som kommer till världen nu kommer vara mer öppensinnande och förhoppningsvis ändra lite utav det som ska vara "normer" nu idag..
    Pinsamt hur vuxna människor beter sig, nej se på barnen!. Dom tar och gör och beter sig så himla lätt mot alla, ovasett ifall personen är svart eller har ett stort födelsemärke i ansiktet, dom kan fråga undrande vad det är och sen accepterar dom det "OKEJ", och sen är det bra..
    Precis så faktiskt.

Vore ju kul om en tatuerad förälder frågade om varför ens pojke var flickklädd, för då kan man litet fint svara "av samma anledning som att du är tatuerad som en sjöman/hora!"

Klart, man vinner inga vänner på det viset, men... ;>
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-02-26 15:32:59 följande:
    Precis!

...vilket skapar en positiv självbild och en god självkänsla som motverkar risken att bli mobbad.
    Tvärtom alltså, mot vad många hävdar är fallet med pojkar i klänning.
    Exakt.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2011-02-26 15:39:20 följande:
    En liten märklig sak som jag har noterat är att när man talar om delad föräldraledighet så är det väldigt många som tycker att föräldrarna själva måste få avgöra vad som är bäst för familjen och barnen. Men när man talar om att låta pojkar ha klänning, så har jag märkt att samma människor plötsligt inte tycker att föräldrarna vet vad som är bäst för barnet?

Jag har en liten son, och för egen del kan jag inte förstå hur ett klädesplagg skulle kunna göra honom mindre pojkig? För mig är han underbart fin och utstrålar sin unika personlighet vad han än har på sig.

Vad är det som provocerar så?
    Du förstår inte, Zebra - föräldrar ska ha rätt att själva få bestämma att göra som normen föreskriver! :P
Svar på tråden Pojke i klänning?!