Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-03-01 21:28:53 följande:
    Jag tycker klännika är ett skitbra ord. Gränserna mellan en lång tunika och kort klänning har ju verkligen suddats ut. Butikerna vet ju sjäva inte hur de ska kategorisera plaggen.
    Så, varför inte klännika. Kanske inte lika laddat för de som hänger upp sig på ordet klänning?

Jag undrar hur t ex TS skulle reagera om svaret på hennes fråga "varför har pojken klänning?" hade blivit en "Det är ingen klänning, det är en klännika!".

Ibland är det bra att göra folk lite ställda.
    Mitt standardsvar till mobiltelfonförsäljare (sådana där som hoppar på en i köpcenter ni vet), som säger "Hej, vad ringer du med idag?" och sedan ska försöka överatala en att byta till vad än de nu är anställda hos för öfretag, är
    "Jag använder inte mobil, jag kommunicerar med telepati!".
    Försäljarn blir tyst av förvåning och det är bara att gå därifrån.
    Haha, strålande! Telepati! ;D

Fast klännika har en nackdel till, kom jag på, det slutar på "-a", och är därmed automagiskt en kvinnlig grej.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Yildirim skrev 2011-03-02 16:13:37 följande:
    HAHAHAHHAHAHAH patetiskt....

Tror din son kommer tacka dig som vuxen om du slutar klä honom med klänning.
    Och vi kommer tacka dig om du slutar bete dig som en mobbare här i tråden.
  • Dorian Ertymexx
    Yildirim skrev 2011-03-02 16:22:47 följande:
    Det handlar ju knappast endast om att idividen har en snopp? Så en pojke är bara en snopp menar du? Snacka om att tänka underligt....

Nej, däremot så ser det sjukt löjligt ut och pojken lär nog inte bli så glad som vuxen då han kollar på gamla foton då han var liten eller att föräldrarna berättar. Jag personligen skulle känna mig förnedrad.

Om pojken valde klänningen själv? OCH? Vet barn alltid sitt bästa eller? Njaa skulle inte tro de.. Det är ni som ska vara vuxna och fatta att det är fel.

För övrigt så var jag inte ens intresserad av vad jag hade på mig på dagis, jag lät mamma bestämma och såg det som en självklarhet.
    Vänta litet nu... Små barn ser man knappt skillnad på om de är pojkar eller flickor. Så varför skulle det vara löjligt på en pojke men inte på en flicka om man knappt ser skillnaden på dem i alla fall?
  • Dorian Ertymexx
    Mumlan74 skrev 2011-03-02 19:59:41 följande:
    Nu har jag läst igenom hela den här tråden och det har framför allt varit ganska underhållande. Men jag undrar fortfarande några saker, som de som förespråkar könsuppdelade kläder på små barn faktiskt inte har lyckats svara på.

Hur kan det vara fel att lära sina barn tolerans? Att människor kan vara olika och att inget sätt att klä sig på är fel så länge det inte skadar någon annan?
    Ni som absolut inte vill att era pojkar ska få ha klänning (även om jag personligen tycker att det är taskigt att förvägra dem det om de verkligen vill det) är ju inte tvingade att låta dem ha klänning. Men det är er förbannade skyldighet som förälder och vuxen att lära era barn att det är ok att ANDRA barn har det. Just för att man kan vara olika!

Hur kan det vara fel att vilja ge sina barn, oavsett om de är pojkar eller flickor en större palett med möjligheter?
    Det handlar ju inte om att ta bort någonting från någon. Ingen har, vad jag har sett, sagt att pojkar absolut inte får ha blått på sig, eller snickarbyxor, eller keps eller vad det nu handlar om. Eller att flickor inte får ha rosa, inte hello kitty-tröjor etc. Utan det handlar ju om att det inte ska spela så stor roll.

För mig blir det väldigt konstigt att yla om att vi som tycker att det inte spelar så stor roll vad barn har för kläder på sig, oavsett kön, vill göra alla till en grå könlös massa - när ni vill göra alla till små blå eller rosa könssoldater. Att inte tvinga in barn (eller för den delen vuxna) i trånga könsfack blir ju snarare att tillåta en större variation, en regnbåge av individer.

Sen den här grejen med vuxna män i klänning... Personligen kan jag säga att jag inte tänder på alla män i klänning. Men jag tänder inte på alla män i kostym heller, trots att jag kan tycka att en tredelad kostym är bland det snyggaste som finns. På vissa. (även på kvinnor faktiskt).
    Har det någonsin slagit er att tycke och smak är något väldigt personligt? Att sexualitet och vad man attraheras av är något väldigt individuellt? Måste kläder handla om att alla ska kunna tända på alla? Det är ju helt jäkla omöjligt. Om alla män var så där stereotypt manliga som ni vill göra dem till skulle jag ha jäkligt svårt att hitta en partner. Dels för att jag själv inte attraheras av typen, dels för att jag förmodligen inte attraherar den sortens män heller.

Exakt VAD är det som skrämmer med möjligheten till individuell variation? jag ser bara frihet i det, medan jag ser tvång och begränsning i er världsbild.
    Det är för att du inte förstått att vi ska få efter boken 1984as världsbild: Frihet är slaveri. :P
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2011-03-03 00:34:21 följande:
    Knappast troligt att det berodde på klänningen. Sen kanske klänningen blev den symbol för det som var svårt. Men att se en bild på sig med klänning ger knappast så svåra psykologiska men att man måste gå hos psykolog i flera år.
    Iofs. om man har extremt svag jag-identitet och bara identifierar sig med sin mansroll så kan det nog bli en rejäll knäck... Men då var ju återigen problembilden annan än just att klänningen var det som skapade obehag.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 09:10:01 följande:
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
    http://www.guardian.co.uk/society/2005/jun/15/childrensservices.familyandrelationships

Japp. Så olika är vi.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-03-03 10:14:03 följande:
    Att du tror/tycker/vill/inbillar dig att  dessa ännu ej definerade skillnaderna" finns där betyder inte att de rent faktiskt existerar, eller hur.

...och även om det finns vissa skillnader så kan de lika gärna vara kulturella snarare än genetiska.
  • Dorian Ertymexx
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

Japp. En liten kille i klänning är farligare än en medelålders man i klänning (den där Usama Bin Laden). :P
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 13:32:03 följande:
    Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
    Men jisses människa, har du inget tidsperspektiv alls? Som flera påpekat nu så var byxor ett mansplagg fram till väldans nyligen. Men det har du inga problem med. Varför? Tja, jag gissar på att du är född i en tid när byxor redan var accepterade för kvinnor. Det du liksom vägrar förstå är att klänning på samma vis kan bli accepterat för män. Hade du blivit född i en värld där det varit tvärtom, att klänning hade varit accepterat på män men inte byxor på kvinnor, hade du orerat emot byxor på kvinnor istället! Det är helt enkelt otroligt arbiträrt vad det råkar vara du är emot!

Och om det nu finns så definitiva skillnader mellan män och kvinnor, vad spelar då kläderna för roll? Menar du att dessa definitiva skillnader raderas om män börjar bära klänning? Eller ska vi skriva "Tunika" på klänningarna först, så att du kan känna dig trygg med att de är unisexplagg?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Vi vet varför dom finns - för att markera skillnader på kön, och göra det mer opraktiskt för ett kön att röra sig. Är det bra, tycker du?
Svar på tråden Pojke i klänning?!