Inlägg från: Candelavern |Visa alla inlägg
  • Candelavern

Pojke i klänning?!

Ablan skrev 2011-02-25 18:16:33 följande:
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
  • Candelavern
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 20:09:52 följande:
    As if!! Keep dreaming!
    Vad säger att någon påtvingar sin flicka HK t.ex?

Har inte riktigt tid att hänga med i tråden så jag läste senaste sidan.
    Samma som säger att någon tvingar sin son att ha HK naturligtvis.
  • Candelavern
    Mumlan74 skrev 2011-03-02 19:59:41 följande:
    Nu har jag läst igenom hela den här tråden och det har framför allt varit ganska underhållande. Men jag undrar fortfarande några saker, som de som förespråkar könsuppdelade kläder på små barn faktiskt inte har lyckats svara på.

Hur kan det vara fel att lära sina barn tolerans? Att människor kan vara olika och att inget sätt att klä sig på är fel så länge det inte skadar någon annan?
    Ni som absolut inte vill att era pojkar ska få ha klänning (även om jag personligen tycker att det är taskigt att förvägra dem det om de verkligen vill det) är ju inte tvingade att låta dem ha klänning. Men det är er förbannade skyldighet som förälder och vuxen att lära era barn att det är ok att ANDRA barn har det. Just för att man kan vara olika!

Hur kan det vara fel att vilja ge sina barn, oavsett om de är pojkar eller flickor en större palett med möjligheter?
    Det handlar ju inte om att ta bort någonting från någon. Ingen har, vad jag har sett, sagt att pojkar absolut inte får ha blått på sig, eller snickarbyxor, eller keps eller vad det nu handlar om. Eller att flickor inte får ha rosa, inte hello kitty-tröjor etc. Utan det handlar ju om att det inte ska spela så stor roll.

För mig blir det väldigt konstigt att yla om att vi som tycker att det inte spelar så stor roll vad barn har för kläder på sig, oavsett kön, vill göra alla till en grå könlös massa - när ni vill göra alla till små blå eller rosa könssoldater. Att inte tvinga in barn (eller för den delen vuxna) i trånga könsfack blir ju snarare att tillåta en större variation, en regnbåge av individer.

Sen den här grejen med vuxna män i klänning... Personligen kan jag säga att jag inte tänder på alla män i klänning. Men jag tänder inte på alla män i kostym heller, trots att jag kan tycka att en tredelad kostym är bland det snyggaste som finns. På vissa. (även på kvinnor faktiskt).
    Har det någonsin slagit er att tycke och smak är något väldigt personligt? Att sexualitet och vad man attraheras av är något väldigt individuellt? Måste kläder handla om att alla ska kunna tända på alla? Det är ju helt jäkla omöjligt. Om alla män var så där stereotypt manliga som ni vill göra dem till skulle jag ha jäkligt svårt att hitta en partner. Dels för att jag själv inte attraheras av typen, dels för att jag förmodligen inte attraherar den sortens män heller.

Exakt VAD är det som skrämmer med möjligheten till individuell variation? jag ser bara frihet i det, medan jag ser tvång och begränsning i er världsbild.
    Underbart inlägg där du fick med ganska exakt allt jag vill veta men inte lyckats formulera. Hoppas att du får svar också ;)
  • Candelavern

En sak som jag reflekterat över är att rent generellt så verkar det som om alla "genusmotståndare" tror att "genusivrare" vill begränsa sina barn eller få alla att bli likadana, det är ju ett argument man sett genom hela tråden, alla vi villa göra alla till en "grå, könlös" massa. Inte en gång har jag sett någon som förespråkar genuspedagogik säga att de vill göra sin barn könlös. I själva verket är det precis tvärtom, man vill att ens barn ska få tillgång till alla kulörer, färger och former. Hur är det grått och könslöst?

Sen tänker jagf så här också: Jag ser en himla skillnad i bemötandet av min dotter beroende på vad hon har på sig för stunden. Om hon har exempelvis jeans och en färgglad tröja, typ röd/grön/och gul så blir andras reaktion "Hej xxxxx va roligt att se dig, kul att du är här hos oss".
    Har hon en klänning, speciellt om den är typiskt "flickig" och rosa, är reaktionen "heeeeej xxxxxx, guuuuuud så söt klänning, åh va fin du är, jättesöt!" och superlativen haglar över ungen. Hon är inte dum, hon fattar attt om hon är "fin, snygg och söt" får hon uppskattning för det= bekräftelse, och är det något att eftersträva? Jag gillar reaktion nummer 1 mycket mer, där får hon bekräftelse för sin person, inte sitt utseende. Jag vill inte att hon ska få uppfattningen att hennes värde stiger om hon ser söt ut.

VEM är det ni anser begränsar sina barn? De jag känner som förespråkar genus ger sina barn tillgång till alla kläder som finns att tillgå, de jag känner som inte gillar genustänket, tar bort och begränsar sina barn ivalet av kläder, eftersom pojkar inte "får" ha rosa, glitter eller tunikor/klänningar whatever det är de har hängt upp sig på.

• Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Vi tror nog olika då, jag tvivlar starkt på att det i framtiden kommer vara svårt att se skillnad på män och kvinnor bara för att vi kan välja fritt bland kläder.

Men även om, vi säger att det skulle bli så i framtiden, så ser jag inte det som en anledning att propsa på barn kläder de inte är bekväma i, eller neka de kläder de vill ha, självklart inom rimliga gränser och med rimliga gränser menar jag uppenbara hinder som att inte ränna runt i klänning när det är 20 minus, lika bra att påpeka detta eftersom det är FL vi sitter på.
  • Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:39:20 följande:
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
    Fast där är jag inte med dig heller, de allra flesta vill bara att ungarna ska få lov att utvecklas fritt, att man sen måste försvara sig mot alla som får dåndimpen av blotta tanken på en pojk med klänning gör ju såklart att man kan framstå som rabiat.

Men har jag fattat dig rätt om du eg. inte bryr dig så mycket om huruvida en killa har klänning eller inte, utan du debatterar mest bara för att?
  • Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:53:28 följande:
    Jag tycker det ser förjävligt ut med män i kvinnokläder, eller pojkar i flickkläder, men vill man ha det så vem är jag att döma utifrån min egen högst subjektiva smak?

Det är genusmaffians medvetenhet om sin egen förträfflighet och alla andras inskränkthet jag har mycket mycket svårt för.
    Det står ju dig fritt att tycka naturligtvis, alla tycker vi väl att det finns snygga och ass-ugly kläder, men som du själv säger, vem är du (eller jag) att döma?

Det där sista pallar jag faktiskt inte kommentera, varför dessa epitet? Blir knappast en saklig diskussion om vi ska börja kasta öknamn på varandra.
  • Candelavern
    giftfri skrev 2011-03-04 11:48:05 följande:
    Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...
    Om du tror att kläder saknar symbolvärde har du fullständigt missuppfattat precis allt.
  • Candelavern
    KlasKristian skrev 2011-03-04 11:47:22 följande:
    Om jag ändrar "genusmaffian" till "genusförespråkarna" då?
    Kör hårt. Klart det finns de som anser att deras väg är den enda rätta, trist läge såklart, men knappast alla som förespråkar ett genustänk. Och de finns inom alla läger, lika drygt oavsett.
Svar på tråden Pojke i klänning?!