Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Pojke i klänning?!

bastardized skrev 2011-02-25 22:40:28 följande:
    Det är som att disskutera med sektmedlemmar då ni inte har en förmåga att inse att ni är en minoritet och att nu utsätter era barn för obehag utan att de kan argumentera för sin sak.
    Läs gärna i länken jag skickade med.
    Så jag ska tvinga min dotter att ha klänningar menar du och leka med dockor ?

Låter ungefär som när man ska "bota" homosexuella ...
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:45:19 följande:
    Notera att det finns pojkflickor, men inte flickpojkar. Märkligt va?
    Ja det är konstigt ... men inte förvånande
  • TheCoopers
    Veladis skrev 2011-02-25 22:46:37 följande:
    Jag håller inte alls med Tanja Bergqvist. Men det kanske inte kom som en överraskning.
    Sedan gillar jag inte kompensatorisk pedagogik heller, men jag tycker ett normkritiskt förhållningsätt ger mycket, även bland barn. Om barn inte redan från start  får möjligheten att ifrågasätta och tänka utanför lådan (se där, där kom den där skokartongen igen!), hur ska de då lära sig det?

Jag utsätter inte mina barn för obehag. Mina barn har fått pröva sig fram och det har inte blivit några smällar, bara nya upptäckter och ökad självinsikt. Trygga, glada nöjda barn har jag också. Som alltid vet att deras föräldrar finns där för dem, oavsett vad de gör eller vilka val de gör i livet.
  • TheCoopers

Låter lite som han SD politiker som är emot "rasblandning" med motivationen :

– Det största problemet är att det kan bli ett slags identitetsproblem. Det vore bra för barnet om föräldrarna är lika till utseendet, säger Isak Nygren till Expo.
    Enligt Nygren leder "rasblandning" till rotlöshet.
    – När SD var mot adoption var det av samma skäl, det blir identitetsproblem och det kan ge psykiska problem,

Man ska INTE gå utanför normen eller rasen då kan de leda till allvarliga problem med identiteten .

• TheCoopers
    giftfri skrev 2011-02-25 23:37:45 följande:
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Bra värderingar är precis det jag ger mina barn . Att de inte ska vara dömande , att acceptera och respektera att alla är olika . Att det är OK att vara annorlunda .

Bästa gåvan du kan ge ditt barn !
  • TheCoopers
    ricken skrev 2011-02-25 23:38:16 följande:
    Om ahn skulle vilja ha en vilket jag betvivlar. Finns ingen mer grabbig än honom:/
    Vad är "grabbigt" ?
  • TheCoopers
    Veladis skrev 2011-02-25 23:43:37 följande:
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är
    Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
    ahhh jag blir så glad när jag läser det du skriver !
  • TheCoopers
    ricken skrev 2011-02-25 23:50:46 följande:
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
    Eftersom ingen här tvingar sina söner att bära klänning så lär inte det bli ett problem . Dessutom lever vi inte i ett vaccum utan barnen tittar på tv , går på dagis , träffar kompisar . Så han lär inte " få en chock" när han börjar skolan ...
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-02-27 15:28:48 följande:
    Och det som är så intressannt är ju varför just barn skall tvingas in i så mycket snävare mallar?

För tonåringar och vuxna så finns ju det trots allt ganska många valmöjligheter. Män kan ha rosa skjorta, jobba som dansare, ha långt hår, ha smink, utan att en enda gång påstås var könslös. Och det samma gäller tjejer som får ha blåa kläder, trasiga jeans, skinnjackor, plugga till civilingengör, utan att ses som könsneutral.

Men någon råkar födas till pojke, då skall han de första tio åren inte erbjudas mycket till valmöjligheter, nej det är lite förenklat blåa kläder, sport och bilar, spindelmannen som gäller. Och för flickor skall det vara rosa, klänningar, mamma-pappa-barn-lekar och hello kitty.

Någon får jättegärna förklara för mig varför det är okej att begränsa barn på ett sätt som vi aldrig skulle godkänna att man begränsade en tonåring?

Eller hade de könskonservativa verkligen gillat om varje kläaffärer var uppdelad i två avdelningar som innehöll mer eller identiska uniformer? En blå till männen och en rosa till kvinnorna? Varför kan vi föräldrar få fler valmöjligheter utan att tappa könstillhörigheten.

Om staten vägrade att låta flickor jobba plugga till att bli bilmekaniker, snusa och klippa håret kort, FÖR DET ÄR JU SKILLNAD PÅ KÖNEN FAKTISKT, så hade ju knappast nån tyckt att detta var okej?

Min amatörgissning är ju att det hela dels handlar om att barn är svåra att könsbestämma, och att en del blir nervösa om de inte ser vilket kön barn har?

Dels kan det kanske bero på att små barn inte är så bra på att berätta vilka leksaker de gillar mest. De flesta barn gillar ju en pappkartong lika mycket som en dyr spindelmannendocka. Och då vill vi vuxna göra det enkelt för oss och köper det vi förväntar oss att de skall gilla? Men någon får som sagt gärna berätta för mig, för jag förstår inte...
  • TheCoopers

Varför är det den som  blir mobbad som ska ändra sig för att inte bli mobbad ?

Borde man inte se orsaken till varför ungar mobbar istället ? Vad är det för fel på DEM eftersom de känner att de har rätt att kränka en annan person ?

Felet ligger inte hos offret .. det ligger i huvudet hos mobbaren .

Svar på tråden Pojke i klänning?!