Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Pojke i klänning?!

MizzTez skrev 2011-03-02 22:41:04 följande:
    Kan bara säga stackars barn... Hoppas den där Linus har äldre systrar som han fått låna klänningen av för jag blir mörkrädd om mamman köpt den enbart till honom!
    Mycket låter jag mina barn göra som de vill men om min son får försig att börja gå i klänning så säljer jag nog han! Nää, det gör jag nog inte! Men jag hade nog förklarat åt han att det är tjejer som har klänningar och inte killar. Jag drar min gräns där! Däremot så tycker jag det är snyggt med färg på kill-kläder, lila, orange, lime, turkost.. Finns massa snyggt till killar åxå.
    Jag hoppas även att pappan i familjen klär sig i klänning, lika ska väl vara lika?!?! Tänkte mest på att jag själv har en son som är 3 år gammal och han idifierar ju sig mycket med sin pappa, de har snopp båda två, likadana tröjor, deras hobby är ju bilar osv. Han ser ju att de är lika, mer lika än vad jag och gossen är.
    Kul för mamman att uppfostra ett kön..
    Nää, jag har en pojke och jag har en flicka, sen när de blir vuxna kan de själv få välja om de vill vara hen, han, hon, måne, präst, katolik, bi, lebb eller bög. Då struntar jag i det.
    Jag blir mörkrädd av människor som är så rädda för det som inte är "norm" och vad alla andra ska säga så att de fråntar barnen det där oskyldiga upptäckandet och lekandet .

So what om hon har köpt den till honom .. han är liten ! Han lägger ingen värdering i att det är en klänning och att det bara skulle tillhöra flickorna .
    Tids nog kommer samhället och alla runt honom tala om det för honom och han lär troligtvis inte använda klänning igen .. även om jag inte kunde skita mindre i vad folk har på sig .

Blir man så otroligt upprörd och bestört av att en 4 åring använder klänning så lär det ligga något annat bakom ..
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:32:03 följande:
    Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
    Minitransor ?

Du känner inte att du nått en ny lågvatten nivå?

Är det lika provocernade för dig med min dotter som inte alls "beter" sig eller "klär " sig som en flicka "ska" enligt norm ?  Vad är hon ? en mini butch flata?
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:02:31 följande:
    Det är kul att så fort man inte håller med om något känner man sig antingen "hotad" eller så är man "avundsjuk".
    Ok så förklara du hur det kan vara så otroligt hysteriskt upprörande med en liten pojke ( ja eller man för den delen ) som klär sig i en klänning ?
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Är det viktigt för din psykiska hälsa att alla följer norm ?

Är det viktigt för dig att det finns könsspecifika kläder ?
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:41:36 följande:
    Det 1:a nej, det 2:a ja.
    Det 1:a är en sån fånig fråga att den orkar jag inte ens bemöta, den andra frågan är ett självklart ja, då de allra flesta av oss människor, gillar att framhäva vår könstillhörighet..
    Ja men jag är väl inte mindra kvinna för att jag inte använder kjol eller klänning ? Eller sitter könet i kläderna ?

och varför skulle man behöva "framhäva" sin könstillhörighet .. det syns mycket väl att jag är kvinna - har varken skägg eller adamsäpple .. ingen har förväxlat mig med en man även om jag oftast går klädd i jeans .

Larvigt
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:54:06 följande:
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    Jaha ? Men man får göra som man vill ser du . Därför kanske du ska sköta ditt och bry dig mindre om hur andra klär sig eller inte klär sig .

Vill man damma runt i klänning hela dagarna som kvinna så att ingen misstar dem för man ... så är det upp till dem !
    Men man kan ju undra hur svag deras könstillhörighet är om den väger på ett läppstifts vara eller icke vara .

Nästan så att det är lite sorgligt
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 13:54:06 följande:
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    och sen kan du bara prata för sig själv ! Lite vanskligt att prata för hela svenska befolkningen .
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg angående min dotter ... ( eller så har jag missat det )

Är det lika upprörande med flickor som inte håller sig till "normen" ?
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!

Vad vill du att man ska säga ? Det är en klänning - det bärs oftast av tjejer . Många bajsnödiga människor kommer tycka att du är konstig?
  • TheCoopers
    Mumlan74 skrev 2011-03-03 18:04:58 följande:
    Uhm. Jag har killkompisar som har burit kjol utan att vare sig vara transvestiter eller vilja bli tagna för något annat än killar. Dags att vidga världsbilden lite?
    Jag saknar också svar på min raka fråga om vad det är för fel med att lära sina barn tolerans gentemot andra? Att även om de själva inte får eller vill bära klänning som killar så kan de se att det är ok för andra killar att göra det. Att det är ok att vara olika. Det om något är väl en fin egenskap att ge sina barn, oavsett kön?
Svar på tråden Pojke i klänning?!