Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

Nenne666 skrev 2011-02-25 22:06:13 följande:
    Jodå, tonåringar e bra på att förrändras å sätta sig emot normer utifrån sin egen vilja med risk för att ta skit, låt dom göra det. Dom har garderat sig i huvet va dom kan få utstå å står på sig.....men ett barn? För att vuxen vill...för att vuxen inte vågar det han själv vill och låter sin unge gäöra det...det e fan illa.
    Tonårongar är för sent. De må vara rebelliska, men är samtidigt otroligt normativa. Då är det alldeles för sent att lära dem något.

Återigen - dagens barn, som får lära sig att det finns homosexuella öppet och att de kan visa sig öppet på gatan, kommer i större utsträckning än vår generation att vara toleranta mot samkönade. För de har lärt sig redan sedan barnsben att det är OK att vara gay (well, många av dem i alla fall). Det är ingen som säger att vi inte ska experimentera på dem om det, eller hur? Samma sak här. Det barn leker, det är vad de tar för sant. Om de får leka att det är OK med olika sorters kläder så är det vad de lär sig. Om vi lär dem att de bara får ha vissa kläder, så sitter det i för livet. Då spelar det ingen roll vad vi vuxna gör, för nästa generation kommer vara exakt lika normativ och fördomsfull.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:11:03 följande:
    Min yngsta dotter kallas OFTA en pojkflicka ... hon är atletisk , åker skateboard redan ( 4år) spelar fotboll , älskar sina fotbollskläder och bryr sig inte alls om klänningar eller vad hon har på sig .

Jag fattar inte .. är hon inte bara en flicka ?

Ok att hon inte springer omkring i prinsessklänningar .. men är det det som flickor ska göra för att vara tjejiga ?
    Notera att det finns pojkflickor, men inte flickpojkar. Märkligt va?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 22:06:35 följande:
    Men kläderna hör ju ihop med just det du skriver i 1:a stycket, dom ger oftast en förstärkning av könet, om vi håller oss till dom kläder vi travar omkring i vardagen med..

Bryter man mot det, ja då får du räkna med att ses som avvikande, en minoritet, å det spela ingen roll hur mycket du/ni vill ändra på det, då det du skriver i 1:a stycket gör att du försöker få ett kön att vara det andra...
    Ska du få nån logik i det, ja då får du använda ett unisex mode, inte sätta ett könsspecifikt klädplagg på det andra könet...
    Skitsnack. Det du säger är att det finns en gudagiven sanning som man inte kan bryta emot. Men du har fel där, vilket historien visat om och om och om och om och om igen, tusentals gånger. Allt förändras. Vare sig DU gillar det eller inte. Frågan är om du kommer arbeta för förändring och frihet eller för ett paniskt klamrande vid gamla normer.
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:11:57 följande:
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
    Menar du att barn, från att de är minsta lilla cell, har gener för vilka kläder de ska ha på sig? Det var en intressant tes. Ta den med biologer, vet ja'.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:21:00 följande:
    hahahaha

Nog för det är fint med fittor och penisar ! Men jag är benägen att hålla med där ... jag är förhoppningsvis bra mycket mer än bara mitt kön .
    Är det inte fascinerande att något som i praktiken knappt är 5% av din kroppsmassa ska avgöra 100% av din klädsel och personlighet?
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:21:02 följande:
    hahahah ska jag ta åt mig nu när du skriver sådär?

killar är killar, tjejer är tjejer. That's it. Hur svårt ska det va?
    Och, återigen, vad har det med NÅGOT att göra?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:22:39 följande:
    skulle inte ta i en karl ens med tång med rosa klänning.
    Så mycket lättare för dig att välja bort "omanliga" män då! Vad är problemet?
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:26:32 följande:
    Jag har sett nåra små killar i dagisåldern, ofta nordiska, som har långt hår och liknar tjejer. Det är så att man måste klia sig i ögonen och titta igen. Såg jag rätt?
     "bra för dom att experimentera sig fram med kläder.."=bullshit.
    Stackars barn.
    Stackars barn som växer upp i ett samhälle med normhysteriker, ja.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
    Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
    För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
    Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
    Jag har jobbat som lärare i flera år. Och innan det har jag jobbat som kamratstödjare. Och jag umgås en del med ungdomar än idag, om än inte i grundskoleålder.

Jag träffar också många som är queera.

Och jag har varit mobbad, och vet att mobbingsnacket är rent bullshit. INGEN blir mobbad för att denne har "fel" kläder på sig. Man blir mobbad ENBART för att man hamnat längst ned på hackordningen. Ingenting annat.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:28:30 följande:
    Nä det märker man ju här i tråden .

-Håll er till "norm" ... stick inte ut .. var inte annorlunda ! Handla på HM ! 

och vänta på att samhället ska ändra inställning till killar i klänning ... !

Jo tjena det lär hända i ett samhälle som räds allt som är olika ...
    Förändringar sker inte av sig självt. Fast det är väl det som är tanken, hoppet att inget någonsin ska förändras igen. ;/
Svar på tråden Pojke i klänning?!