Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-02-25 22:34:02 följande:
    Varför skulle det inte vara bra? På vilket sätt tar en treårig pojke skada av att prova en klänning?
    giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
    Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
    För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
    Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
    För det första, ingenting säger att en treåring som gillar klänning kommer att göra det som tonåring.
    För det andra, mobbning handlar fortfarande primärt om maktstrukturer, hierarkier, osv, och bara sekundärt om yttre attribut. Att du blir retad för att du har fel klädesplagg (kan även vara att du har "fel" märke på jeansen" innebär inte att du automatiskt blir accepterad om du byter och börjar följa med strömmen. Då hittar mobbaren/mobbarna på något annat om de valt just dig till offer.
    Precis. Först hittar man mobboffret, SEDAN hittar man på saker att mobba denne för.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:38:28 följande:
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"
    OK, det argumentet måste jag böja mig för. Dags att låsa in alla flickklädda pojkar då. Och alla handikappade. Och alla som är litet för feta eller litet för smala. Eller litet för fula. Allar harmynta. Alla rullstolsburna. Ja, alla som inte passar ditt heliga ideal, och som kan bli utstirrade, utskrattade och utmobbade.

Klädtillverkarna tänker på att tjäna pengar, inte på att bevara normer. Om vårens mode är mansklänningar kan du ge dig fan på att de kommer pumpa ut sådana en masse.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2011-02-25 22:40:08 följande:
    Vilket bra svar hon gav dig TS. Förvisso kunde hon kanske låta bli att fräsa men samtidigt så var din fråga lite konstig. Varför skulle inte Linus få ha klänning?

Måste jag tvinga min son att ha andra kläder än klänning när han själv vill ha?

Mitt barn är ett barn som har ett kön men han är inget kön
    Med risk för att låta vulgär så känns det ibland som att folk tänker så mycket på kön att de ersatt sitt huvud med ett...
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 22:48:59 följande:
    I dagens samhälle är man politiskt inkorrekt om man inte anser att man bör exprimentera med genusnormer, och det gör att man bryter mot normerna genom att som Ts fråga mamman varför hennes son hade klänning på sig.
    Därimot kan man gärna få slänga Bhn och trosorna och och sjunga feminist ramsor som kvinna. Men samhället blir inte bättre för att man sätter Bhn och trosorna på sina söner. 
    Hur vet du det? Du har ju uppenbarligen inte provat, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-25 22:49:53 följande:
    Men kolla på punkarna...dessa växte jag upp med i majorna (gbg). Inga av dessa förlädrar bad om att deras söta kids skulle gå runt med skitna tuppkammar å otvättade dreds med slitna kläder...hål i brallor å skinnpajar som man klottra på.... Det började med en, å växte till sig. Dom stod på sig....dom gjorde ett eget val. Hade dom velat gå i klänning lovar jag dig att dessa killar hade gjort det. Dom stod för sin politik, som dom fiSkat upp själva, genom livet, samt sitt levnadsstätt att ockuopera hus OCH GÅ SIN EGEN Vä'G...DET VA deras VAL att gå oduschade och lukta svett med flänsost (haha, ett skoj som vi hade me dom....ett skämt utan egen erfarenhet), men fan vad dom stod ut i samhället, men starka som få att möta kritken...visst sjutton har dom bidragit till att vi är olika och en större acceptans, men dom va stora nog att ta beslutet själva. Det va inga två-åringar.
    Icke desto mindre var punkarna tydliga med kön. Därför att de växt upp med det. Och punkarna blev ju inte direkt accepterade heller, eller hur? Det var inte som att vuxenvärlden sa "wow, vad coolt att ni vågar experimentera och vara era egna nu när ni är äldre!", utan tvärtom fick de MASSIVT med skit från alla möjliga håll för att de stack ut.

Hela den här grejen om att man inte ska "experimentera" på barn (som, som sagt är ett djävla nonsense eftersom ALLT man gör mot barn är ett experimenterande som kan leda till obehag) är bara en billig ursäkt för att slippa förändringar. För att man av en eller annan anledning trivs med att det ser ut som det gör nu. Och det är ju säkert bra för de som vill ha det så, men det är fan inte bra för barnen. För barn mår inte bra av att tryckas in i "du ska vara si för du har snopp och du ska vara så för du har snippa"-experimentet. Trots att det experimentet har pågått bra länge, med mycket smärta och obehag som följd.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 22:53:19 följande:
    Här duger bara, vilket jävla skitsnack du har då absolut ingen erfarenhet av tonåringar, jag har iaf så pass mycket erfarenhet att jag jobbat med dom å sen haft med dom att göra under fotbollen, killar och tjejer..
    Ett gott råd, håll dig ifrån all skit du läser, å ge dig ut i verkligheten, den verklighet där tonåringar å ungdomar umgås med varandra på deras egna villkor, så kommer du få se hur mycket det går att lära dom..

Jahaaa, så flera år som lärare i högstadiet, med inhopp i mellanstadiet räknas inte. Ajdå. Och jag som trodde det var ungdomar jag jobbat med. Aja, du vet förstås bäst mäster Giftfri. Jag ska sluta låtsas som att skolvärlden, med hundratals elever, är verkligheten, jag lovar.

Eller så kan du, ja, du kan nog lista ut vad du kan göra med dig själv, så slipper jag vara så onödigt vulgär.

• Dorian Ertymexx
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Varför skulle det vara "helt naturligt" att de ställer till obehag för att ett barn har på sig en klädsel som VUXNA tycker är märkligt? Barn har ju inte de normerna i sig än, därav att det är viktigt att lära dem att det är OK att inte vara normslav. Det är liksom hela poängen vet du.

Har läst om många som haft barn på dagis med "fel" kläder, och ingen av dem har rapporterat om "obehag" för barnet. Utom från just vuxna då.
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 23:00:38 följande:
    det kanske han gör, eller så gör han inte det, hur ska jag veta det?
    det klart alla bryr sig om vad andra tycker, det är så det funkar, sen om man tar till sig det eller fortsätter på sin "jag-tycker-min-son-är-fin-i-klänning"- väg, det skiter JAG i. Jag tycker det är onormalt.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:48:28 följande:
    Menar du att barn, från att de är minsta lilla cell, har gener för vilka kläder de ska ha på sig? Det var en intressant tes. Ta den med biologer, vet ja'.
    nej, det sa jag inte, kolla igen va jag skrev. Hjärnan utvecklas olika pga vilket KÖN man kommer bli. Penis eller vagina. Det är klart man ÄR ett kön, sen får man personligheter som formar en till en individ, man får ett namn av mamma och pappa etc. etc. Spela inte dumma nu.
    Och vad du tycker är normalt, onormalt eller paranormalt är mig en fjärt i Rom. Rom. Du vet, staden där man tyckte det var "normalt" att roas av att folk slaktade varandra på löpande band. Och hade slavar. Som också länge var "normalt" i väst, fram till 1878, till och med. Sen var det ju normalt att försöka "bota" samkönade, och mobba dem (eller döda dem) fram till inte alls länge sedan. Så du kan ta ditt normalt och, ja, du kan nog lista ut själv vad du kan göra med ditt "normalt" faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 23:09:19 följande:
    Som jag skrev någonstans tidigare har varken jag eller dom jag känner som blivit mobbade någonsin önskat att vi hade passat in bättre då vi var yngre, för att slippa skit från klasskamrater. Vi är stolta över vilka vi var & har blivit.
    Tokword! Visst var det skit och helvete, men med tanke på vad det gett mig som vuxen (frihet!) så var det i efterhand solklart värt det!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 23:12:36 följande:
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    VILKEN naturlig, sund utveckling! Du menar den här genusnormen som vi ärvt från 1800-talet, och som är lika naturlig som cornflakes och iPods? Du vet förstås att könsneutral klädsel (eller INGEN klädsel) är den sunda naturliga klädseln va? Gud skapade inte Adam och Eva med blå och råsa kläder. Och inte fan växte homo sapiens fram jagandes blå och rosa pälsdjur för att klä pojkar respektive flickor heller.
Svar på tråden Pojke i klänning?!