• Anonym (urk)

Fler som genomlevt stambyte?

Hur kände ni det? Aldrig mer säger jag, aldrig! Det är ta mig sjutton smuts överallt, och grejer överallt. Arbetarna tar ingen hänsyn heller....usch.

• Svar på tråden Fler som genomlevt stambyte?
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-02-26 16:28:04 följande:
    Nasty. Dåligt att vagnarna inte städades. Som sagt våra städas 3ggr/vecka, extra vid behov (som när den kletats ner med bajs)

Men jag bryr mig ändå inte. Jag är van vid att gå på utedass på landet (mulltoa) och husvagnssemestrar så jag tar det med ro (vad annat kan man göra) och konstaterar att man blri ännu mer bundis med grannarna när man möter dem i morgonrock
  • Jäjd
    Fru U skrev 2011-02-26 16:35:55 följande:
    Alltså jag är med dig. Utegrejer (camping o dylikt) not my thing. Men jag kan ju och vet att det går över (men vi äger ju lägenheten så vi ser det nog annorlunda än när man bara hyr)
    Eller hur :) Jag vill ha ett badrum där allt är fräscht, allt annat går bort. Offentliga toaletter får aldrig besök av mig i vanliga fall. Jag kissar hellre på mig genom öronen än besudlar mitt väsen med att vidröra allmäna bajsiga ställen.
    Så detta är en stor bedrift för mig haha

Ja jag hade nog inte mått lika dåligt av detta om det här var en brf ägd av moi.
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-02-26 16:33:41 följande:
    Två?! Jösses, jag är inte avundsjuk.
    När jag köpte lägenhet nr 2 frågade jag om stambyte var inplanerat,  förstås.   Det hade ordföranden aldrig hört talas om.  Efter 15 år här skulle "rörstocka"   bytas....   (hamnat i Västergötland)....    Och visst uppstod en ny gemenskap mellan grannar som aldrig pratat med varandra  tidigare.

Nu har vi helfräscha badrum,  fina tvättstugor och toppenfin bastu.   Och aldrig att någon lägenhet är svårsåld  längre  trots läget i litet samhälle.
  • Fru U
    sirisdotter skrev 2011-02-26 16:45:49 följande:
    När jag köpte lägenhet nr 2 frågade jag om stambyte var inplanerat,  förstås.   Det hade ordföranden aldrig hört talas om.  Efter 15 år här skulle "rörstocka"   bytas....   (hamnat i Västergötland)....    Och visst uppstod en ny gemenskap mellan grannar som aldrig pratat med varandra  tidigare.

Nu har vi helfräscha badrum,  fina tvättstugor och toppenfin bastu.   Och aldrig att någon lägenhet är svårsåld  längre  trots läget i litet samhälle.
    I snitt har stambytet gjort att värdet på våra lgh ökat med 35%. Fast de lgh som fortfarande har stambyte kvar att göra är knappt säljbara
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Shasti

Två stambyten, ena gången hyrde jag en annan lägenhet i ca 4 månader när det pågick som värst och andra gången hade vi köpt en lägenhet där stambyte precis skulle genomföras och bodde kvar i vår gamla med dubbla hyror tills det var klart. Definitivt värt det! Skulle aldrig stå ut att bo kvar.

• Anonym (jävla gnäll)

Är det bra företag som är byggherre samt bra och duktiga underentreprenörer så tar en stam ca 3-4 veckor att fixa till.

Jag jobbar som målare. Hur jävla lattjo lajban tror ni att vi tycker det är att komma in till sura å tvära hyresgäster??  Ni har ett par veckor på ett stambyte... många hantverkarare  går från stambyte till stambyte. Den ena sura hyresgästen efter den andra....
    Ofta är ett stambyte ett nödvändigt ont som måste göras.

Ett litet tips till dem som går igenom ett stambyte eller som ska göra det. Bemöt hantverkaren med ett leende. Ev kanske en kopp kaffe en fredag eftermiddag. Sätt fram en korg bullar innan ni går till jobb som dem får ta av. Man vinner mycket på att vara trevlig hur jävla jobbigt det än är. Hantverkare är förbannat trevliga och roliga människor som är lätta att ha å göra med om man själv bjuder till lite.

• Fru U
    Anonym (jävla gnäll) skrev 2011-02-26 19:59:43 följande:
    Ett litet tips till dem som går igenom ett stambyte eller som ska göra det. Bemöt hantverkaren med ett leende. Ev kanske en kopp kaffe en fredag eftermiddag. Sätt fram en korg bullar innan ni går till jobb som dem får ta av. Man vinner mycket på att vara trevlig hur jävla jobbigt det än är. Hantverkare är förbannat trevliga och roliga människor som är lätta att ha å göra med om man själv bjuder till lite.
    Varför ska man bjuda på fika? Hade varit en sak om det handlade om en villa men inte ett flerbostadshus.

Många av de som jobbar här går inte ens att prata med.

Jag menar inte att man ska vara otrevlig men exakt vad skulle man vinna på att vara extra trevlig (man säger hej och hejdå, det räcker)
  • Anonym
    Anonym (jävla gnäll) skrev 2011-02-26 19:59:43 följande:
    Är det bra företag som är byggherre samt bra och duktiga underentreprenörer så tar en stam ca 3-4 veckor att fixa till.

Jag jobbar som målare. Hur jävla lattjo lajban tror ni att vi tycker det är att komma in till sura å tvära hyresgäster??  Ni har ett par veckor på ett stambyte... många hantverkarare  går från stambyte till stambyte. Den ena sura hyresgästen efter den andra....
    Ofta är ett stambyte ett nödvändigt ont som måste göras.

Jag ser arbetarna som inkräktare i mitt hem, löjligt jag vet. Jag förstår också att det inte är derat fel så ska anstränga mig med att inte ta ut min frustration på dom. Som du säger så är det ett otacksamt jobb att gå från den ena sura hyresgästen till den andra.
  • Anonym (jävla gnäll)
    Fru U skrev 2011-02-26 20:04:25 följande:
    Varför ska man bjuda på fika? Hade varit en sak om det handlade om en villa men inte ett flerbostadshus.

Många av de som jobbar här går inte ens att prata med.

Jag menar inte att man ska vara otrevlig men exakt vad skulle man vinna på att vara extra trevlig (man säger hej och hejdå, det räcker.
    Hej och hej då är rent hyfs!
    Har du ens försökt att prata med dem? Dem har inte bett om att få där. Dem råkar bara ha ditt hem som sin arbetsplats.

Vad gäller fika så nej, man måste självklart inte bjuda på fika.Oavsett om det är flerfamiljshus eller villa. Men det är ett tips för att få allt att flyta bättre. Av någon anledning verkar iallafall dem hantverkare jag träffat under mina yrkesverksamma år glada i fika :/ För visst trivs du själv bättre på din arbetsplats om det är ett lättare klimat? Och inte så förbaskat fientligt... Är det inte bättre att det kommer in en glad hantverkare som hejar glatt? Än en sur en jävel som grymtar något obegripligt av den enkla anledningen att han/hon känner sig så in i helvete ivägen?

Jag har stenkoll på vad jag pratar om eftersom jag har andras hem som min arbetsplats VARJE DAG. Ömsesidig respekt helt enkelt!
  • Fru U

De pratar inte svenska

Jag jobbar faktiskt också hemma hos andra, så jag vet också hur det är. Jag ser ingen anledning till att bjuda hantverkare på fika (det jobbar ca 5 olika företag här och ca 10 pers som kommer och går under dagen) och jag ser helst att folk inte bjuder mig på något (de får dock gärna fråga om jag vill ha tex ett glas vatten)

Svar på tråden Fler som genomlevt stambyte?