Turkisk saffran
Vad gör man med turkisk saffran? Kan man baka lussebullar på den som med den indiska?
Den ser ju lite annorlunda ut, lite rödare och min är som små "flagor" eller vad man ska säga.
Vad gör man med turkisk saffran? Kan man baka lussebullar på den som med den indiska?
Den ser ju lite annorlunda ut, lite rödare och min är som små "flagor" eller vad man ska säga.
Saffran används torkad och antingen mald eller i hela pistiller.
(hämtat från "skaffa dig en susning.nu")
Aha, okej, märken! My bad. Pollen fastnar på märken, så jag var ju i rätt växtdel i alla fall...; )
Men om turkisk saffran vore "omalda" märken skulle den väl vara lika dyr som vår vanliga? Det är ju inte malningen som kostar pengar. Så den kommer nog från en annan blomma, eller från en mindre svårhanterlig del av saffranskrokusen.
har du sett att det finns flytande saffran också, saffran som saffran, men ändå samma saffran...
saffran måste komma från samma del av växten ... eller hur menar du
flytande saffran ger ännu mer smak och ännu dyrare ! 40:- för motsvarande 1 gram ren saffran
mer info för saffrans nyfikna
www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php
Jag menar, att eftersom turkisk saffran inte kostar någonting måste det antingen komma från en annan växt eller en mindre exklusiv del av samma växt som vanlig saffran. Så menar jag.
Min turkiska saffran kostade lika mycket som jag köpte min andra saffran för...
Det var inte särskilt mycket...
Okej. Saffran som vi köper i butik kostar ju, som sagt, 30 000 kronor kilot. Jag tror att jag köpte ett par hekto turkisk saffran för ett par kronor i basaren i Istanbul, men vi kanske snackar om olika saker helt enkelt.