• djmugg

Turkisk saffran

Vad gör man med turkisk saffran? Kan man baka lussebullar på den som med den indiska?
    Den ser ju lite annorlunda ut, lite rödare och min är som små "flagor" eller vad man ska säga.

• Svar på tråden Turkisk saffran
  • djmugg

Jo, jag köpte nog för ungefär det samma i Turkiet, men jag betalade nog inte mer för vanlig saffran.

• JsN
    Den gula kryddan = gurkmeja (= tumeric )
    Jag hade jättekul på bazar i Egypten där säljaren sa saffron och jag sa tumeric och så skrattade vi bägge två.
    Lukta på det så märker du skillnaden. Gurkmeja är inte smaklöst, men det är främst för färgen det används i mycket matlagning. Färgen i curry är mycket gurkmeja.
  • sweetpea

Menar du att du betalade några spänn för några hekto vanligt saffran? I så fall tycker jag att du omedelbart ska åka tillbaka och köpa lite till, för då kan du bli rik, ju! Själv betalade jag ju typ 10 kronor för ett halvt gram igår.

• Beloved

Saffran = pastiler ifrån höstkrokus (Crocus Sativus)
    gurmeja = torkade blommor av färgtistel (Carthamus tinctorius) eller så är det torkad mald rot ifrån ingefärsväxten gurmeja (curcuma longa)

Många blir lurade att köpa gurkmeja som försäljare säger att det är saffran och tar ett ganska högt pris på det. Men många tycker ju att de fyndar, köpt välidgt billig saffran så de köper gärna på sig lite.

Till ett kilo saffran går det åt ca 200.000 blommor. Så saffran ÄR dyrt

• djmugg

Att det ena är saffran är jag säker på... Men som sagt köpte jag den i Turkiet, och där är det ganska billigt med kryddor och dyligt.

• JsN

Och som du läser är vi flera som är skeptiska till att det verkligen är saffran du har köpt även om försäljaren sa att det var saffran.

• djmugg

Äh, nu spårade tråden ur... Det var ju inte detta jag frågade. Frågan var vad jag skulle kunna göra med TURKISK saffran. Och det har jag fått svar på att den inte är så mycket mer än gurkmeja.
    Och jo, det är vanlig saffran den andra. Det känner jag väl både på lukt och smak... Och sedan var det inte några hekto det handlar om, utan bara något gram... Hekto? Det är ju hur mycket krydda som helst...

• Theresekarlsson

Jag bakade lussekatter med persisk saffran förra veckan.....ta saffranet i en mortel med lite strösocker innan du häller den i smeten så fungerar det nog bra.....

• ommseif

mal den och prova ! det är mitt råd.
    För det klart att man känner på lukten om det är saffran eller gurkmeja, framförallt när du maler (stöter den i en mortel kanske) så kommer ju lukten fram.

• djmugg

Jag ska prova mala den få se när jag bakar lussekatter. Annars kanske man bara kan blanda i lite för att den är vacker

• ommseif

i arabisk matlagning är det vanligt att lägga lite sånna hela flagor i vattnet när man kokar ris. Det blir jätte gott ! (och gult som nån skrev innan)

*litet tips på sidan av bara*

Svar på tråden Turkisk saffran