Turkisk saffran
Vad gör man med turkisk saffran? Kan man baka lussebullar på den som med den indiska?
Den ser ju lite annorlunda ut, lite rödare och min är som små "flagor" eller vad man ska säga.
Vad gör man med turkisk saffran? Kan man baka lussebullar på den som med den indiska?
Den ser ju lite annorlunda ut, lite rödare och min är som små "flagor" eller vad man ska säga.
Jag skulle säja nej - den saffran jag har köpt på marknader i Turkiet funkar bäst som färgämne, och faktiskt inget annat. Det är ju bara att lukta på den, så vet du!
är inte turisk saffran samma sak som falsk saffran dvs gurkmejram?
Okej, så den är helt värdelös eller?
värdelös är den ju inte, gurkmejram används ofta om man ex vill få gult ris utan att det är saffran, eller få lite gulare fisksoppa eller vad man nu lagar till.
Men det är inte saffran och i saffransbullar etc är det värdelöst
Men varför vill man ha gult ris?
ja du.. säg det. Tycker det är ungefär samma sak som varför vill man ha russin i coscosen eller äpplen i riset
Många ex indiskarätter använder sig i gurkmejram i recepten, sätter lite mer färg. En del kycklingrätter, fisksoppor etc har man också gurkmejram i.
Är inte all saffran från början sånna "flagor"
sen den man köper i vanliga mataffärer är ju mald... och bara det gör ju att smaken kommer fram mer. Sen är det kanske så att turkisk saffran inte smakar lika mycket, men helt smaklös är den ju inte. alltså den ger inte bara färg, utan även smak, om än inte lika mycket som den andra... så passar kanske inte till våra traditionella lussebullar.
Vad tror du curry får sin gula färg ifrån? Gurkmeja, såklart!
Nej, all saffran är inte flagor från början. Saffran är pollen från en särskild sorts krokus. Jag skulle tro att flagorna är pistillerna från samma krokus, eller nåt. Fast då spekulerar jag bara.
Pollen?
Saffran är de torkade märkena av krokusblomman Crocus sativus. Varje blomma har tre märken och till ett kilo saffran krävs 170000-500000 märken. Saffran används som krydda, främst i bakverk till jul i Sverige men även till övrig matlagning, (brännvinskryddning och textilfärgning?). Saffran är den mest exklusiva kryddan och normalt kilopris i Sverige är över 30000kr i butik. Saffran säljs främst mald i halvgramspaket.