• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Anonym (tack o lov)
    Kajee skrev 2011-02-28 15:34:51 följande:
    Det är skillnad på saker som uppstår akut och sånt som är mer "långplanerat". BVC-besök, vaccinationer och utvecklingssamtal är sällan hastigt påkomna. Men om barnet bryter benet får man hoppas att man tar sitt medmänskliga ansvar och åker in även om det är grannens barn.
    Jo självklart. Men här gör vi så att lika väl som pappan kan gå på en vaccination eller annat bvc-besök så kan jag göra det, det blir lättast så, om det passar bättre med mitt schema tex. Annars går han.
    Det spelar liksom ingen roll för oss.
    Anonym skrev 2011-02-28 15:34:45 följande:
    Men vilken underlig allt eller inget-inställning du verkar förespråka. Det är väl självklart att du ska ge Alvedon och kontakta sjukvården. Men om vi drar ditt exempel vidare och barnet exempelvis behöver sjukhusvård så är det förstås lika självklart att biomamman och biopappan är de som i första hand ska vara närvarande och i förekommande fall ta över situationen när barnet kommit till sjukhus. 

Självklart om det är möjligt ska båda föräldrarna finnas för sitt barn i akut situation.
  • Amy1983
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:37:33 följande:
    Så djävla bra skrivet TS!!!!!
    Eller hur!!!

Om inte biomamman ifrågasätter att du tar hand om hennes lilla teling när han är sjuk så ska hon banne mig inte ifrågasätta om du ska följa med på bvc heller! Sant!
    Kanske just denna biomamma borde engagera sig lite mer i sitt eget barn???
    Kanske hon antar (precis som hon borde) att pappan själv tar hand om sitt barn och inte slänger över skötseln på TS?
  • Anonym (tack o lov)
    Kajee skrev 2011-02-28 15:38:29 följande:
    Det beror nog på. Hade det varit mina barns bonus hade jag tagit väldigt illa vid mig. Nu är mina barns bonus tack o lov bättre än så.
    Vad menar du med "bättre än så"???
  • Kajee
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:42:09 följande:
    Jo självklart. Men här gör vi så att lika väl som pappan kan gå på en vaccination eller annat bvc-besök så kan jag göra det, det blir lättast så, om det passar bättre med mitt schema tex. Annars går han.
    Men vilken underlig allt eller inget-inställning du verkar förespråka. Det är väl självklart att du ska ge Alvedon och kontakta sjukvården. Men om vi drar ditt exempel vidare och barnet exempelvis behöver sjukhusvård så är det förstås lika självklart att biomamman och biopappan är de som i första hand ska vara närvarande och i förekommande fall ta över situationen när barnet kommit till sjukhus. 

Självklart om det är möjligt ska båda föräldrarna finnas för sitt barn i akut situation.
    Huvudsaken är att det är ok för biomamman också.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Amy1983
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:42:09 följande:

Tack och lov är jag och dotterns pappa överens. Om det gäller rutinbesök hos läkaren så kommer jag i första hand gå med henne (för att jag har boendet och pappan bor 2,5 mil bort), kan inte jag får pappan gå och skulle inte han kunna så kommer ev. bonusföräldrar att bli tillfrågade. De har alltså sin fulla rätt att säga nej.
    Däremot skulle inte bonusföräldrar ta sig an såna uppgifter om inte både jag och pappan godkänt det.
  • Anonym (tack o lov)
    Amy1983 skrev 2011-02-28 15:43:48 följande:
    Kanske hon antar (precis som hon borde) att pappan själv tar hand om sitt barn och inte slänger över skötseln på TS?
    Slänger över skötseln??
    De är ju en familj!
    Då är det väl lika naturligt att båda tar hand om barnet.
    I synnerhet som barnet är litet än (5 år)

Så du tror att i icke kärnfamiljer resonerar man så?
    "Nej du får inte tvätta lilla pelles kläder, det är inte ditt barn"
    Eller
    "nej jag vill inte snyta lilla arne, han är inte min"

Jesus....
    Det fattar du väl att i familjer med små barn så delas det på ansvaret rätt mycket.
     Bara att gilla läget.
  • Anonym (tack o lov)
    Amy1983 skrev 2011-02-28 15:46:55 följande:
    Tack och lov är jag och dotterns pappa överens. Om det gäller rutinbesök hos läkaren så kommer jag i första hand gå med henne (för att jag har boendet och pappan bor 2,5 mil bort), kan inte jag får pappan gå och skulle inte han kunna så kommer ev. bonusföräldrar att bli tillfrågade. De har alltså sin fulla rätt att säga nej.
    Däremot skulle inte bonusföräldrar ta sig an såna uppgifter om inte både jag och pappan godkänt det.
    Nej det är samma här. Jag blev tillfrågad i början av relationen.
    Jag skulle heller inte ta på mig såna uppgifter om bio mamman/pappan inte ville det.
    Kajee skrev 2011-02-28 15:45:09 följande:
    Det är helt ok.
  • h8him
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:30:01 följande:
    Men hallå. "när det rör hälsa"
    Det är väl en självklarhet att man är med och fattar beslut om det när barnet bor hos en mer än vad det bor hos biomamman????
    Exempel:
    Om pappan har åkt till jobbet redan o jag väcker  barnet och märker att det har hög feber. Kontaktar jag då inte sjukvårdsupplysningen? Ger inte jag alvedon? Sjukanmäler jag inte till dagis?
    Skulle jag INTE göra det skulle det bli rabalder om det hände barnet något.

Ser löpsedeln framför mig. "Styvmamman gjorde INGENTING"....

Herregud.
    Du kan väl se skillnad på att ge alvedon eller uppsöka vård vid akut insjuknande och att besluta om barnet ska vaccineras eller inte? Finns inget mellanting för dig?
    Silkflower skrev 2011-02-28 15:32:07 följande:

Är det jag som ska stå till svars varför mamman inte är tillfrågad?

Att vi inte korrigerade sköterskan såg vi ingen anledning till eftersom det bara var en vanlig 5-årskontroll och jag var endast närvarande. Dessutom ville vi varken att sköterskan skulle känna sig bortgjord likväl som vi inte ville få min närvaro ifrågasatt. Hon tilltalade bara mig som om jag var mamman, vilket vi bara såg som komiskt.

Mamman var informerad om besöket på BVC men kunde (?) inte gå, det verkade på hela situationen som att det var självklart att vi skulle gå eftersom han bor med oss och dessutom i den ort där han hade sitt inbokade besök. Jag pratade själv inte med mamman så jag kan inte svara för hur hon resonerade. Jag vet inte om hon visste att jag skulle närvara vid besöket, men hon är ju införstådd med att det är jag som sköter om hennes son dagligen, skulle hon börja ifrågasätta min delaktighet i läkarbesök och utvecklingssamtal så borde hon också ifrågasätta min roll och mitt ansvar vad gäller hennes son över lag och kanske visa vilja/önskan om att vara mer delaktig och engagerad i sin sons liv. Blev jag tillfrågad av vårdnadshavarna om jag ville hämta hem pojken från dagis när han hade feber och sen ta hand om honom när han var sjuk? Nej, det tar jag som en självklarhet, och tydligen gör dem det också. Obestämd 

Jo, mamman blir informerad om de samtal och besök som ska vara för barnet - kanske inte alltid av fadern - just av den anledningen att hon är den biologiska modern. Jag menade att hon möjligtvis inte var tillfrågad/informerad om att jag skulle närvara.

Vad du än tror så har mamman rätt att neka dig att närvara och ta del av information (från skola/vårdgivare)  som rör barnets hälsa och skolgång. Detta oavsett om hon själv väljer att närvara vid besök/möten. Att du är delaktig i din sambos barns liv gör inte dig till vådnadshavare utan du väljer att ta del av barnets dagliga omsorg hos er. Det är ditt och pappans val och ger dig inte juridiska rättigheter kring barnet.
  • Amy1983
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:47:29 följande:
    Slänger över skötseln??
    De är ju en familj!
    Då är det väl lika naturligt att båda tar hand om barnet.
    I synnerhet som barnet är litet än (5 år)

Så du tror att i icke kärnfamiljer resonerar man så?
    "Nej du får inte tvätta lilla pelles kläder, det är inte ditt barn"
    Eller
    "nej jag vill inte snyta lilla arne, han är inte min"

Jesus....
    Det fattar du väl att i familjer med små barn så delas det på ansvaret rätt mycket.
     Bara att gilla läget.
    Öh, gilla läget? Du verkar tro att alla familjer funkar som din. Newsflash, så är det inte. I vissa familjer delar man på ansvaret, i vissa familjer tar bioföräldern huvudansvaret för sitt barn. Men läser man i TS så umgås hon tydligen mer med barnet än båda föräldrarna gemensamt och det är därför hon anser sig ha rätt till både det ena och det andra. Men jag har svårt att tro att biomamman på något sätt kräver att TS ska ta hand om hennes son och om pappan kräver eller antar detta så bör han kanske se över sitt föräldraskap lite? Och harTS själv tagit på sig att ta hand om pojken till 100%, ja då får hon välgöra det men då kan hon heller inte kräva nåt från föräldrarna
  • Amy1983
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 15:49:30 följande:
    Nej det är samma här. Jag blev tillfrågad i början av relationen.
    Jag skulle heller inte ta på mig såna uppgifter om bio mamman/pappan inte ville det.
    Kajee skrev 2011-02-28 15:45:09 följande:
    Mm, och DÄRFÖR funkar det för er. Ni är överens alla 3 (och barnet är nöjt). I detta fallet verkar TS och pappan köra sitt eget race.
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal