• AnnaPannaKanna

Tvingad in i faderskap efter ett ons

Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?

• Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons
  • pokerman
    Ixchel skrev 2011-03-03 17:52:25 följande:
    Och Pokerman, jag har aldrig haft sex med nån jag inte kunnat tänka mig ha barn med. Även om jag inte velat haft barn jämt förstås. Och de två ONS jag haft sket sig, jag blev ihop med dem. Den senaste sen rätt många år nu...
    Och tack, mitt sexliv har varit helt ok, oftast toppen, hela mitt  sexuellt aktiva liv.
    Okej. Jag tror dock inte att de allra flesta som har sex med ett ONS planerar barn med den de har sex med. 

• LivL
    AnnaPannaKanna skrev 2011-03-02 07:34:54 följande:
    Hon åt piller
    Hur visste han det då? Han satt helt frivilligt på henne ändå utan kondom och blev alltså inte tvingad till faderskap. As simple as that.
  • nika
    Ixchel skrev 2011-03-03 17:48:38 följande:
    Man kan tycka vad man vill, men lagen är sån att blir en kvinna gravid bestämmer hon ensam om hon ska fortsätta eller avbryta graviditeten. Pappan är skyldig att betala underhåll. Ingen kan tvingas till att bli en delaktig förälder, men om man ångrar sig efter några år och vill ha gemensam vårdnad kan det vara mycket svårt.
    Män har valet att sterilisera sig ( man kan frysa in sperma),eller att alltid använda kondom. Korrekt.
    Eller att låta bli att ha sex med kvinnor man inte vill ha barn med, eller inte litar på. 
    Och det borde alla killar känna till så fort de blivit könsmogna. Så ÄR det! Fakta!!!!
    Och jag kan inte se att nån annan lösning skulle fungera bättre.

Ingen p-metod är 100%, har du samlag med nån fertil av ett annat kön kan det bli en graviditet. 
    Ta alltid telefonnummer till ditt ONS och hör av dig efter en månad är mitt tips.
    Oavsett om du haft kondom eller inte. 

Räkna ut vad 18 års underhåll är i faktiska pengar, kan bli längre också beroende på om barnet fortsätter gymnasiet efter 18. Skriv upp summan med bläck på snoppen om du går ut, blir full och kanske har ett ONS. Är inte det ett SKITBRA tips grabbar. Skriv siffrorna smått så alla får plats Moahahaha...
    Jag har bättre tips för killar som vill knulla utan ekonomiska bakslag. Sätt på tjejerna i arselet och och bara där och ta med den ihopknutna kondomen hem.
  • hesh
    AnnaPannaKanna skrev 2011-03-02 07:19:50 följande:
    Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?
    Men shit vilka skenheliga kommentarer det har postats i denna tråden! Klart som fan att många är dumma nog att ha oskyddat sex trots att de inte planerar att skaffa barn! JAG och min sambo väntar barn i juni och det var totalt oplanerat. Vi hade dock turen att vi älskar varandra och blev glada över beskedet, om än lite snopna.

Klart jag också tycker att man ska ta sitt ansvar och yada yada. Har man oskyddat sex så får man stå sitt kast. Och vet man då inte att p-piller inte är 100% säkra så är ju det synd. Det som har hänt har hänt. Men jag tycker faktiskt inte alls att man är en jävla idiot bara för att man inte är överlycklig över ett oplanerat faderskap med en kvinna man inte känner..

Nåväl, jag är ju tjej så jag kan inte riktigt tänka mig in i situationen. Jag kan ju bara säga att detdär med abort var ett totalt omöjligt val för mig. När väl det lilla livet uppenbarat sig inuti mig kunde jag inte för allt i världen tänka mig att göra mig av med det. Men så är jag ju som sagt i ett lyckligt förhållande, så det är ju lite skillnad. Jag var med en väninna (som är i ett långvarit, fast förhållande) som gjorde abort i augusti, så det är ju väldigt olika från tjej till tjej.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon "rätt väg" att gå mer än att prata ihop sig med den blivande medföräldern och vara helt ärlig med vad man känner. Det är ingen mening att försöka arbeta sig runt situationen med förhoppningen att bli "frl". Bara acceptera att det som har hänt har hänt och planera gemensamt vad nästa steg blir helt enkelt. 
  • rackarmorsan
    pokerman skrev 2011-03-03 16:27:36 följande:
    Du har bara sex när du vill ha barn? Hur många barn har du, eller har du inget sexliv?
    Jag har 2 barn. Nej jag har en massa sex och skyddar mig men jag är helt med på att det kan komma ett barn och det gör mig ingenting.
  • Tessie2022

Alltså detta är ett jätte svårt dilemma.. Å ena sidan så anser jag att mannen precis som kvinnan skulle ha rätt till chansen till abort (alltså avskriva sig sitt barn).. Men detta hade varit supersvårt att få att funka i verkligheten och det hade blivit ett barn som farit illa av det i slutändan..

Jag tycker INTE att mannen ska kunna tvinga kvinnan till abort.. Att göra abort är JÄTTE svårt för vissa kvinnor, för vissa kvinnor inte ett alternativ och för vissa är det som sagt ingetting alls.. Om man inte kan göra abort så ska man inte tvingas till det.. Samtidigt som man ska tänka igenom noga att det inte bara är man själv som ska kunna acceptera att pappan inte är där utan även barnet och vad det kan tänkas få för konsekvenser i framtiden..

Och att säga att man inte ska ha sex om man inte kan tänka sig att skaffa barn med personen i fråga känns lite väl gammalmodigt faktiskt.. Däremot borde varenda karl som har ons dra på sig en kondom ovasett om kvinnan säger hon har p-piller eller ej.. De är inte 100 % och som sagt 2 skydd är bättre än ett.. Detta kan man göra oavsett hur full man är bara man har det inprentat i hjärnan :-P.. Och japp jag vet att de flesta killar inte tycker det är samma sak MEN då får man oxå ta risken att få ett barn med det där ons ..    

• Naniismamma
    pokerman skrev 2011-03-02 08:10:31 följande:
    Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget att man får stå för konsekvensen om man har sex. 

Sex är inte alltid samma sak som att skaffa barn, man kan ha sex av flera anledningar. En del har det för att det är skönt, för att det är spännande och kul etc. När man ska skaffa barn bör man ju ha barnets intresse i fokus. Ett barn som blivit till utan att ena parten ville ha det, är ju ingen rolig sits för barnet.

Hur gärna nu den här kvinnan vill ha ett barn bör hon ju ändå sätta sitt eget ego åt sidan och tänka på barnets bästa.

Ska man skaffa barn ska man göra det i samförstånd... Och sex kan man ha utan att planera graviditet.

sant, men man är ändå 2 om sexet och alla vet att p-piller är ett av de skydden som *släpper igenom* simmare kanske så ofta, så killen har ju ett ansvar att ta på sig en kondom också för att vara på den säkra sidan.
    Eftersom det var ett ONS så borde man som kille absolut vara försiktigare.. han vet inte ifall hon kanske försökt bli gravid länge och haft massa ONS o sagt att hon tar p-piller.. hon kanske har sjukdommar osv osv.. killen har lika stort ansvar som tjejen att skydda sig om man inte vill riskera en graviditet varesig man har sex för njutning mm.
  • Naniismamma
    pokerman skrev 2011-03-02 15:33:05 följande:
    Jag håller inte med. Om mn har ett ONS har man det inte för att bli gravid, skyddar man sig desutom och trots det blir gravid, är det inte en planerad befruktning. Här kan man ju då välja olika alternativ. 

Jag vidhåller att den eller de som tar besluten, även har ansvaret. Detta innebär att man kan dela på beslut och ansvar, eller man kan ta eget beslut och får då ta eget ansvar för sitt beslut. 

Om man nu tar beslutet och skiter i mannens åsikt, har man ju precis som titeln på tråden anger, tvingat mannen att bli pappa. 

Att det är kvinnans kropp har jag aldrig ifrågasatt, det är självklart. Frågan är dock om hur förhållande mellan beslut och ansvar ser ut. I min värld är det självklart att den som tar besluten och har ansvaret för beslutet. 

Man kan inte ensamt ta ett beslut och sedan lämpa över ansvaret på någon annan... Vill man dela ansvaret får man även dela beslutet. 
    håller med i det att väljer kvinnan själv att behålla mot pappans vilja så kan man inte någon månad efter bebisen är född anklaga honom för att inte ta sitt ansvar.. men man kan alltid försöka få honom att träffa barnet osv o kanske få en relation.

Men om man har ett ONS o litar blint på att kvinnan tar p-piller som är långt ifrån 100% säkert ,så borde man ha de i bakhuvudet iaf att kvinnan kan ha ljugit , p.pillren kanske inte hjälper, för säkerhetsskull tar jag på mig en kondom, tycker jag man kan tänka isåfall.. sen håller jag med tjejerna att man inte tvingar in någon i föräldraskapet eftersom att pappan kan välja själv att vara med eller ej,.. väljer han att ej vara med så har han gjort sitt val, o mamman sitt. väljer han dock att vara med DÅ får han ta sitt ansvar o inte bara säga de o sen skita i de.
  • Naniismamma

När min kille var tsm med sitt x (gemensam vän, med lite konstig personlighet) så fick hon alltid svälja p-pillret framför honom annars vägrade han ha sex med henne,, detta för att han inte ville ha barn med henne då hon inte var/är psykiskt stabil och är inget föräldramaterial.

dock gjorde han fel han med, med att endast förlita sig på p-pillren.

• Spacefrog
    Philippa skrev 2011-03-02 07:28:40 följande:
    Är pappan en riktig man så tar han sitt ansvar!
    Riktig man? Du menar att han saknar penis (och har vagina iställer, eller?) om han inte tar sitt ansvar? Men hur kunde han i så fall befrukta någon? Eller trillar liksom penisen av, kromosomerna blir muterade, osv, när han inte tar sitt ansvar?
Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons