• AnnaPannaKanna

Tvingad in i faderskap efter ett ons

Som rubriken lyder...
    Någon kille/man som upplevt eller upplever detta? Hur gör man?

• Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons
  • Mrs Moneybags
    pokerman skrev 2011-03-02 14:13:20 följande:
    Jag fattar inte.. har kvinnor här BARA sex för att skaffa barn? Ingen som har sex av andra anledningar? 
    Jodå, det är klart vi har.

Men de flesta tar ansvar för sin reproduktionsförmåga och ser till att inte bli gravid när man inte vill.

Dessutom är det ju så att det är KVINNAN som får den största bördan när ett barn blir till. Det räcker knappast med att komma undan med några tusenlappar varje månad.

Så är det fortfarande år 2011... Japp.
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:14:00 följande:
    Absolut, då behöver man inte tänka på skydd och sådant. Dock tror jag att de allra flesta litar på att skydd ska räcka. 

Ja men problemet här är ju att vissa skydd inte är 100% och att (uppenbarligen) många män litar på främmande kvinnor att de äter piller.
    Jag längtar till de släpper p-piller för män som är 100% säkra så vi slipper ha trådar som denna.
  • pokerman
    MissJP skrev 2011-03-02 16:19:16 följande:
    För att det var den frågan du undvek.

Nej det är skillnad på att ta ansvar för en "olycka" och smita ifrån den.

Nu är det ju så att väldigt många älskade och välkomna barn inte alls var planerade. Man kan ta till sig känslor som inte fanns där innan det faktiskt fanns ett litet barn i magen. Jag tror att det är därför ni killar så mycket lättare kan dra för att ni inte kan känna det. Och just av den anledningen så ska ni inte heller ha något att säga till om i att behålla eller inte.

Offer? De som anser sig vara offer är ju männen som tycker att de har blivit "tvingade" till föräldrarollen.
    Självklart ska man ta ansvar för sina beslut. Det är ju det jag påpekade. En karl som genom ett beslut släpper sina spermier lösa måste ju kunna ta ansvar för att de simmar in och träffar ägget.

BESLUT=ANSVAR så fint så
    Ursäkta? Ska män inte få bestämma över sin egen situation för att.. vadå?

Absolut, släpper man sina simmare lösa utan några skydd eller liknande, är det bara att gilla läget. Men har man skyddat sig och gör så gott man kan för att undvika graviditet, men det ändå blir en graviditet, så anser jag att det kräver en diskussion. Då är inte situationen lika klar längre. 

Det är då man måste sätta sig ner och ta ett gemensamt beslut, alternativt ta ett eget beslut och sedan stå för det själv. 
  • semlorna
    pokerman skrev 2011-03-02 16:21:23 följande:
    När då, vid abort?

Jag anser inte att man kan göra abort på barn, däremot på foster.

Om kvinnan väljer att föda barnet, trots pappans protester, får hon som sagt ta ansvaret för det Som jag redan skrivit anser jag att det kan vara egoistiskt av mamman att göra så, eftersom barnet kommer att sakna en pappa. Dock kanske hon träffar en man innan barnet är fött och barnet får en pappa ändå. 

Men som sagt, det ingår i det ansvar som följer med beslutet.  
    Om pappan inte tar sitt ekonomiska ansvar så drabbar det barnet. Du skriver om att mamman får ta konsekvenserna om hon väljer att behålla mot pappans vilja. Skit samma säger jag, det handlar om barnet när det väl fötts vilket du helt förbiser.

Jag är glad att sverige i stort inte håller med dig och att lagarna ser ut som dom gör.
  • pluppfamiljen

Sätt genast undan pengar så du har sen när du är färdig utrerr så kommer det en räkning som ska betalas omgående och det kan röra sig om 4 -5 månader. Lycka till om inte annat så res för de sparade pengarna och köp kondomer Flört 

Blivande 6 barns mamma
  • pokerman
    Mrs Moneybags skrev 2011-03-02 16:22:34 följande:
    Jodå, det är klart vi har.

Men de flesta tar ansvar för sin reproduktionsförmåga och ser till att inte bli gravid när man inte vill.

Dessutom är det ju så att det är KVINNAN som får den största bördan när ett barn blir till. Det räcker knappast med att komma undan med några tusenlappar varje månad.

Så är det fortfarande år 2011... Japp.
    Ja, men i det här fallet är det ju KVINNAN som tagit beslutet att behålla barnet, MOT pappans vilja. Trots att de skyddade sig. Det säger väl sig självt att hon då får svårt att dela bördan med pappan, eftersom han inte vill ha med barnet att göra. 

Och så kommer det vara vilket år det än är... 
  • MissJP
    pokerman skrev 2011-03-02 16:24:39 följande:
    Ursäkta? Ska män inte få bestämma över sin egen situation för att.. vadå?

Absolut, släpper man sina simmare lösa utan några skydd eller liknande, är det bara att gilla läget. Men har man skyddat sig och gör så gott man kan för att undvika graviditet, men det ändå blir en graviditet, så anser jag att det kräver en diskussion. Då är inte situationen lika klar längre. 

Det är då man måste sätta sig ner och ta ett gemensamt beslut, alternativt ta ett eget beslut och sedan stå för det själv. 
    Det är inte deras "egen situation" när barnet är gjort.

Som jag skrev tidigare så är alternativet till att behålla barnet en abort mot kvinnans vilja och vem tar då ansvaret för det som sker? Det är i henne som barnet växer.

Om man använder kondom så är det i stort sett omöjligt att bli gravid... och går den sönder då så tycker jag att de ska ta en gemensamt beslut att ta dage efter piller.. MEN om bebis redan är gjord så är det hennes önskan och då får han rätta sig efter det. Skulle hon inte vilja ta ett dagen efter piller även fast de båda har gjort allt för att skydda sig så är det en annan historia. Där skulle jag tippa på att båda är överens om beslutet.. och det är också inte det den här tråden handlar om.

Det här handlar om en man som inte bryr sig om konsekvenserna för sitt handlande.
  • pokerman
    semlorna skrev 2011-03-02 16:26:48 följande:
    Om pappan inte tar sitt ekonomiska ansvar så drabbar det barnet. Du skriver om att mamman får ta konsekvenserna om hon väljer att behålla mot pappans vilja. Skit samma säger jag, det handlar om barnet när det väl fötts vilket du helt förbiser.

Jag är glad att sverige i stort inte håller med dig och att lagarna ser ut som dom gör.
    Ja, det är därför jag menar att mamman bör ha med det i beräkningarna när hon tar sitt beslut... Då får hon ju tänka på att barnet kanske får det mer knapert ekonomiskt. 

Varför ska inte kvinnor förväntas ta ansvar? Det är ju en annan diskussion, men titta bara på lagstiftningen, den behandlar kvinnor som små barn.  En kvinna som slår ner någon annan är ett offer, en man som slår ner någon annan är en gärninsman. 

Varför ska det vara så svårt att se att även kvinnor är fullt kapabla att ta ansvar för sina beslut? Är det verklige så att kvinnan alltid ska ha stöd av en man, klarar hon inte att ta ansvar och egna beslut? Jag fattar inte...  
  • pokerman
    MissJP skrev 2011-03-02 16:30:43 följande:
    Det är inte deras "egen situation" när barnet är gjort.

Som jag skrev tidigare så är alternativet till att behålla barnet en abort mot kvinnans vilja och vem tar då ansvaret för det som sker? Det är i henne som barnet växer.

Om man använder kondom så är det i stort sett omöjligt att bli gravid... och går den sönder då så tycker jag att de ska ta en gemensamt beslut att ta dage efter piller.. MEN om bebis redan är gjord så är det hennes önskan och då får han rätta sig efter det. Skulle hon inte vilja ta ett dagen efter piller även fast de båda har gjort allt för att skydda sig så är det en annan historia. Där skulle jag tippa på att båda är överens om beslutet.. och det är också inte det den här tråden handlar om.

Det här handlar om en man som inte bryr sig om konsekvenserna för sitt handlande.
    Om detta är din åsikt förstår jag inte vad vi diskuterar. Jag har skrivit exakt samma sak i mina inlägg. 
  • pokerman
    Sammanfattning:

Om graviditet uppstår trots att de skyddat sig vid O.N.S. och barnet på alla sätt och vis är helt oplanerat, kräver denna situation ett gemensamt beslut. 

Beslutet tas med fördel av båda parter, eftersom det är det bästa för alla parter. Båda parter tar då fullt ansvar på alla plan för det beslut de enats om. 

Om inget gemensamt beslut kan tas, är det upp till kvinnan att ta det slutgiltliga beslutet då det är hennes kropp. Här blir det helt hennes beslut som avgör och därför är det hennes ansvar. Efter att hennes beslut är taget, är det hennes ansvar. 

Om mannen i detta läge klargjort att han inte vill ha något med barnet att göra, och inte heller ville det då de hande sex (eftersom de hade skydd) anser jag att kvinnan står ensam med ansvaret. Hon har själv tagit beslutet att föda barnet, som egentligen inte borde ha blivit till. 

Alltså, den som tar beslutet tar även ansvaret för sitt beslut. 

Svar på tråden Tvingad in i faderskap efter ett ons