• Stårscha

Styrketräning för barn

Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Styrketräning för barn
  • Johan75

Jag är för - varför inte? Så länge barnet får träna för att det är roligt och inte för att förbränna fett eller fokusera på utseende så tycker jag det känns bra. Helst ska inte heller styrketräningen ske för mycket på gym utan i skogen där det går utmärkt att träna styrka.

Behold, i come as a thief.
  • puss

jag är för. barn måste träna styrka, balans, koordination och en massa andra saker.

precis som alla andra.

up yours
  • Stårscha

Själv är jag helt klart för, men det ska ske på roligt sätt. Klättring, gå skottkärra, köra "huvud-axlar-knä.och-tå" liggandes på rygg till exempel. barn behöver grundstyrka för att kroppen ska må bra och orka med ett helt människoliv. Och tyvärr så skyddar vi idag barnen från mycket naturlig styrketräning i och med att vi är rädda att de ska göra illa sig. (Får inte klättra - kan trilla ner t.ex.)

• SeTa

Jag är kluven och dessutom mitt uppe i debbatten ang styrketräning med min 12åring.
    Är öppen för input däremot, så förslag?
    Grabben vill alltså börja träna på gym. Jag tycker han är för liten för att lyfta skrot och tycker nog att den egna kroppen är motstånd nog.

• bananflugekärlek

För.

Är mest arg på mig själv för att jag aldrig får tummen ur och kör lite träning med min son...

• Stårscha
    SeTa skrev 2011-03-02 11:07:52 följande:
    Jag är kluven och dessutom mitt uppe i debbatten ang styrketräning med min 12åring.
    Grabben vill alltså börja träna på gym. Jag tycker han är för liten för att lyfta skrot och tycker nog att den egna kroppen är motstånd nog.
    Det beror väl lite på hur mycket skrot han lyfter. Jämför vikten han ska lyfta vid en armhävning med hur mycket som ligger på en skivstång. Om påfrestningen på muskeln är densamma så spelar det väl egentligen ingen roll? Tycker han att det är roligare att lyfta skrot än att träna utan skrot så kan det väl vara ett OK komplement.
  • snillis

Fast det som ni nämner ser inte jag som träning för barn utan som lek!

• Johan75
    snillis skrev 2011-03-02 11:31:54 följande:
    Fast det som ni nämner ser inte jag som träning för barn utan som lek!
    Träning ska hellst vara som lek - även för vuxna. Våra kroppar älskar att röra på sig men vårt samhälle och vår syn på träning som "viktkontrollerare" har förstört mycket av detta.
    Skulle det vara ok ifall han tränade längskidor eller löpning? I så fall - varför inte styrketräning?
    Behold, i come as a thief.
  • SeTa
    Johan75 skrev 2011-03-02 12:12:58 följande:
    Träning ska hellst vara som lek - även för vuxna. Våra kroppar älskar att röra på sig men vårt samhälle och vår syn på träning som "viktkontrollerare" har förstört mycket av detta.
    Skulle det vara ok ifall han tränade längskidor eller löpning? I så fall - varför inte styrketräning?
    Jag är absolut för träning men har själv alltid "vetat" att styrketräning kan vara skadligt för skelettet på växande barn. Tidigare rekommendationer har ju varit 16 år. Ni eftersom pojken har tagit upp det har jag kollat runt en del eftersom mitt, från början benhårda, nej börjar luckras upp. Nu har jag alltså upptäckt att det egentligen inte finns några större risker med tyngdlyftning än vad det finns med andra sporter ( i vissa fall tillochmed mindre skaderisk) men är ändå lite kluven.
    Jag har inte kunskap nog för att guida honom rätt i ett gym och här finns ingen "barnstyrkelyftning" så jag vet heller inte hur man skulle lösa det rent praktiskt? Gymmen har 16 årsgräns.
    Dessutom håller skolan fast vid det som kan vara ett förlegat synsätt och hävdar att det inte är nyttigt.

Men, som sagt, jag är inte tvär emot tanken av principskäl. Jag vill bara veta att jag tar rätt beslut.
    För grabbens del är det muskelbyggning som är intressant, ska det uppmuntras? Kan han ens bygga muskler innan puberteten?
  • Anova

Jag är för styrketräning för barn under förutsättning att det leds/handleds av någon vuxen. Därmed ska det finns en kontroll på hur mycket ett barn tränar och hur tunga vikter barnet använder.

Själv var jag troligtvis 12-13 då jag började styrketräna. Tränade både basket och löpning på en relativt hög nivå och styrketräningen var då ett komplement.

Svar på tråden Styrketräning för barn