Styrketräning för barn
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
Jag är för - varför inte? Så länge barnet får träna för att det är roligt och inte för att förbränna fett eller fokusera på utseende så tycker jag det känns bra. Helst ska inte heller styrketräningen ske för mycket på gym utan i skogen där det går utmärkt att träna styrka.
jag är för. barn måste träna styrka, balans, koordination och en massa andra saker.
precis som alla andra.
Själv är jag helt klart för, men det ska ske på roligt sätt. Klättring, gå skottkärra, köra "huvud-axlar-knä.och-tå" liggandes på rygg till exempel. barn behöver grundstyrka för att kroppen ska må bra och orka med ett helt människoliv. Och tyvärr så skyddar vi idag barnen från mycket naturlig styrketräning i och med att vi är rädda att de ska göra illa sig. (Får inte klättra - kan trilla ner t.ex.)
Jag är kluven och dessutom mitt uppe i debbatten ang styrketräning med min 12åring.
Är öppen för input däremot, så förslag?
Grabben vill alltså börja träna på gym. Jag tycker han är för liten för att lyfta skrot och tycker nog att den egna kroppen är motstånd nog.
För.
Är mest arg på mig själv för att jag aldrig får tummen ur och kör lite träning med min son...
Fast det som ni nämner ser inte jag som träning för barn utan som lek!
Jag är för styrketräning för barn under förutsättning att det leds/handleds av någon vuxen. Därmed ska det finns en kontroll på hur mycket ett barn tränar och hur tunga vikter barnet använder.
Själv var jag troligtvis 12-13 då jag började styrketräna. Tränade både basket och löpning på en relativt hög nivå och styrketräningen var då ett komplement.