Styrketräning för barn
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
I vår kommun är det till och med Gratis för 13-20 åringar att träna på gymmet. Detta under en period på 6 månader.
Och det gäller ALLA gymmen. Både Korpen, Nautilus och övriga.
Sen vill jag även tillägga att mest skador får barn (och vuxna) inom idrott av fotboll. Ändå så anses det helt i sin ordning att barnen börjar med detta i så små åldrar som 4 år..
Hockey är tydligen ok, likaså cross, fotboll, balett, ridning osv. Men jäklar om en unge kommer för nära en hantel. Då är det stopp!
Min dotter är 14 och vill gå på gym. Men hon får inte. Men ovanstående sporter med höga skaderisker får hon utöva. Oerhört frustrerande!
Jag kan tänka mig det med förutättning att den egna kroppen används som enda tyngd.
Min blivande 10-åring vill gärna träna upp sin styrka. Så det får han göra genom armhävningar, sit ups, boxning, hopprep och liknande, utan vikter. Men han trånar efter hantlar och skivstång... ![]()