• Stårscha

Styrketräning för barn

Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Styrketräning för barn
  • Tant Green
    SeTa skrev 2011-03-02 13:27:03 följande:
    Jag har inte kunskap nog för att guida honom rätt i ett gym och här finns ingen "barnstyrkelyftning" så jag vet heller inte hur man skulle lösa det rent praktiskt? Gymmen har 16 årsgräns.
    Dessutom håller skolan fast vid det som kan vara ett förlegat synsätt och hävdar att det inte är nyttigt.

Men, som sagt, jag är inte tvär emot tanken av principskäl. Jag vill bara veta att jag tar rätt beslut.
    För grabbens del är det muskelbyggning som är intressant, ska det uppmuntras? Kan han ens bygga muskler innan puberteten?
    Ni har inget Friskis&Svettis i närheten? På vår F&S får i alla fall 13-15-åringar styrketräna tillsammans med en förälder och då har man en gemensam genomgång innan med en instruktör.
  • Anova
    Tant Green skrev 2011-03-02 13:57:33 följande:
    Ni har inget Friskis&Svettis i närheten? På vår F&S får i alla fall 13-15-åringar styrketräna tillsammans med en förälder och då har man en gemensam genomgång innan med en instruktör.
    Det måste vara speciellt för ditt F&S? På mitt är det 16årsgräns.
  • humma

Visst är det bra men att styrketräna som barn kan också ge problem, vår äldsta insåg inte vikten av att äta allsidigt och ordentligt vilket resulterade i stressfrakturer.
    Att övningarna sker under övervakning så att de görs "korrekt" är också mycket viktigt! Det är så lätt att de visas och sedan ser man gång 7 att övningarna utförs fel och kan leda till skador.
    Visst ska dem träna men styrketräning med något annat än den egna kroppen som motstånd är ingen brådska med. Och det bör vara under tillsyn, inte bara första och andra gången.

I begreppet styrketräning lägger jag in övningar som bygger upp muskulaturen, inte bara underhåller ett normalt rörelsemönster.

• SeTa
    Tant Green skrev 2011-03-02 13:57:33 följande:
    Jo, men inte för den åldern.. "barngympa" finns, men det är ju mer "hopp och lek". Inte coolt om man är 12!
  • carola 79

tog 3e alternativet  eftersom det beror på hur man gör det. Men att barn tränar upp en grundstyrka e ju bra men det ska ju inte överdrivas

• Tant Green
    Anova skrev 2011-03-02 14:00:20 följande:
    Det måste vara speciellt för ditt F&S? På mitt är det 16årsgräns.
    Ja, det är ju olika föreningar och de kan ha olika regler. Men så här står det i vår förening:
    http://www.sthlm.friskissvettis.se/traning/styrketraning/gym_unga.aspx
    SeTa skrev 2011-03-02 14:46:49 följande:
    Jo, men inte för den åldern.. "barngympa" finns, men det är ju mer "hopp och lek". Inte coolt om man är 12!
    Jag tänkte om ni hade ett F&S med gym, men det finns ju förstås inte överallt, bara på de orter där de har egna lokaler antar jag.
  • Bempa

För! Sonen 8½ år har precis börjat träna styrka o kondition. En dag i veckan gör dom det, sen är det "vanlig" fotbollsträning 1 dag också.
    Dottern, snart 7 år likaså. Har tappat lite intresse för fotbollen dock, men kör truppgymnastik 1-2 ggr per vecka istället.

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • Bempa

Kan väl tillägga att båda började träna på olika sätt när dom var 4 år!

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • canmamma

Jag svarade att jag var emot. Jag fick bilden av ett gym med maskiner och vikter och muskelbyggande jag tycker inte att det är ett bra ställe för barn att träna på. Jag har också fått för mig att det kan vara skadligt att tillväxtzoner och annat hos växande barn.

Men det är inte bara den skadliga biten som får mig att vara "emot" utan också budskapet med styrketräning. Barn ska inte sporta och leka med det primära målet att förändra kroppen. Det där var luddigt men det är mer en känsla. Tex så erbjuds ett "fitness boot camp" för barn (6-12 års ålder) på min sons gym. Det känns så fel att fokusera träningen på fitness och inte på aktiviteten i sig. 

Barn behöver givetvis massor av grovmotorisk stimualns och träna sin styrka (och mycket annat) med lek och med en egna kroppen. På så sätt är jag helt klart för styrketräning.

Snacka om rörigt svar  

• Thaleya

Styrketräning tolkar jag som bodybuilding. Och det tycker jag inte barn ska sysslamed.

Barn ska idrotta och greja utomhus.

Svar på tråden Styrketräning för barn