• Stårscha

Styrketräning för barn

Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Styrketräning för barn
  • Johan75
    canmamma skrev 2011-03-02 21:50:44 följande:
    Det verkar inte vara kontrollerat för hur många som faktiskt spelar sporten. Är inte fotboll också den största sporten i Sverige med flest antal utövare? 
    Kan nog tänka mig att fler människor går på gym i sverige än tränar fotboll.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Southern Belle skrev 2011-03-02 21:49:26 följande:

Jag kan tänka mig det med förutättning att den egna kroppen används som enda tyngd.

Min blivande 10-åring vill gärna träna upp sin styrka. Så det får han göra genom armhävningar, sit ups, boxning, hopprep och liknande, utan vikter. Men han trånar efter hantlar och skivstång...

Vad är det för farligt med hantlar och skivstänger?
  • Stårscha

Inte helt oväntat så tolkar rätt många "styrketräning" som "bodybuilding". Själv tänker jag mest på situps, rygghävningar. armhävningar, chins och liknande, eftersom det är det min dotter kör på gymnastikträningarna.

• Southern Belle
    Johan75 skrev 2011-03-02 23:02:07 följande:
    Vad är det för farligt med hantlar och skivstänger?
    Inget förhoppningsvis men jag tycker bara att det räcker att han tränar med kroppen. Känns lite tidigt att blir fixerad på att bygga muskler redan i så unga år. Min personliga åsikt.
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Suzy QX
    canmamma skrev 2011-03-02 21:50:44 följande:
    Det verkar inte vara kontrollerat för hur många som faktiskt spelar sporten. Är inte fotboll också den största sporten i Sverige med flest antal utövare? 
    Fast även om du så decimerar antalet ned till en tredjedel som utövar sporten så hamnar det ändå över tvåan som var ishockey..
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • canmamma
    Suzy QX skrev 2011-03-03 08:27:50 följande:
    Fast även om du så decimerar antalet ned till en tredjedel som utövar sporten så hamnar det ändå över tvåan som var ishockey..
    Ja det har du rätt i. GladDet var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som  är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!

• Suzy QX
    canmamma skrev 2011-03-03 13:15:46 följande:
    Ja det har du rätt i. GladDet var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som  är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!

Ja det beror ju lite på vilken form som man är ute efter. Just förslitningar är det nog ändå fotbollen. Många får dras med kroniska knäskador efteråt. Avslitna ledband o annat. Sen vad gäller just allvarligare skador ligger ridsporten i topp. Sen finns ju också enduro och cross, men de är ju lite mer udda och ovanligare sporter.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Johan75
    canmamma skrev 2011-03-03 13:15:46 följande:
    Om vi pratar allvarliga skador är ridsport farligast. Fälttävlan är den sport i världen som har högst antal dödsfall i förhållande till antal utövare. Motorsprt kommer nog bra till också.
  • Johan75
    Suzy QX skrev 2011-03-03 14:32:31 följande:
    Ja det beror ju lite på vilken form som man är ute efter. Just förslitningar är det nog ändå fotbollen. Många får dras med kroniska knäskador efteråt. Avslitna ledband o annat. Sen vad gäller just allvarligare skador ligger ridsporten i topp. Sen finns ju också enduro och cross, men de är ju lite mer udda och ovanligare sporter.
    Ytterst oventskapligt men ändå - jag känner ingen som har spelat fotboll upp i vuxen ålder som inte har men av detta. Dubbskor i kombination med hastiga vändningar och tacklingar är inte en bra kombination för framförallt knän.
  • frulilja

Jag är FÖR!  Min 9 åring vill så gärna börja på gym å träna, han gillar liksom inte fotboll,hockey mm
    Jag skulle tycka det var helt ok att han börja bara man kollar och hjälper han så han inte tar dom tyngsta lr gör på fel sätt. 

• Gubbas

Jag är för så länge det inte gäller "hård" styrketräning med tunga vikter, ska ju vara skadligt innan man är 15 och växt klart, men armhävningar, situps, chins sådan form av styrketräning är bara bra.
    Min son 9 år går på brottning och tränar boxning med sin pappa och där tränar man ju styrka fast mest då med sin egen kroppsvikt, helt kanon!

• Stårscha
    Gubbas skrev 2011-03-03 15:06:39 följande:
    Jag är för så länge det inte gäller "hård" styrketräning med tunga vikter, ska ju vara skadligt innan man är 15 och växt klart, men armhävningar, situps, chins sådan form av styrketräning är bara bra.
    Min son 9 år går på brottning och tränar boxning med sin pappa och där tränar man ju styrka fast mest då med sin egen kroppsvikt, helt kanon!
    Visst mår man bra när de både bygger upp en bra grundfysik för resten av livet och samtidigt har roligt! Det är så mycket värt.
    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Gubbas

Ja, det är sant. Min son älskar sin träning, för honom är det ju en lek samtidigt och så får han umgås själv med sin pappa utan lillebror!

Svar på tråden Styrketräning för barn