Styrketräning för barn
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
Det vore kul att höra vad ni har för åsikter om styrketräning hos barn (och vad ni lägger in i begreppet)
Jag kan tänka mig det med förutättning att den egna kroppen används som enda tyngd.
Min blivande 10-åring vill gärna träna upp sin styrka. Så det får han göra genom armhävningar, sit ups, boxning, hopprep och liknande, utan vikter. Men han trånar efter hantlar och skivstång... ![]()
Inte helt oväntat så tolkar rätt många "styrketräning" som "bodybuilding". Själv tänker jag mest på situps, rygghävningar. armhävningar, chins och liknande, eftersom det är det min dotter kör på gymnastikträningarna.
Det var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!
Det var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa!
Det var intressant att få reda på och jag ville bara ha mer, mer, mer information (sådan är jag!). Artikeln du visade var ju från sjukvårdens perspektiv - av de sportrelaterade skador som de behandlade så var de allra flesta fotbollsrelaterade. Undrar liksom vilken som är den farligaste sporten för utövaren? Och om det är så att skadorna är mer allvarliga för vissa sporter? Och hur man räknar på skador som visar sig först långt senare som gymnasters förslitningsskador eller boxningsrelaterad-demens? Meh jag är bara för nyfiken för mitt eget bästa! Jag är FÖR! Min 9 åring vill så gärna börja på gym å träna, han gillar liksom inte fotboll,hockey mm
Jag skulle tycka det var helt ok att han börja bara man kollar och hjälper han så han inte tar dom tyngsta lr gör på fel sätt.
Jag är för så länge det inte gäller "hård" styrketräning med tunga vikter, ska ju vara skadligt innan man är 15 och växt klart, men armhävningar, situps, chins sådan form av styrketräning är bara bra.
Min son 9 år går på brottning och tränar boxning med sin pappa och där tränar man ju styrka fast mest då med sin egen kroppsvikt, helt kanon!
Ja, det är sant. Min son älskar sin träning, för honom är det ju en lek samtidigt och så får han umgås själv med sin pappa utan lillebror!