Mrs Moneybags skrev 2011-03-03 10:36:27 följande:
Men du undrar i din trådstart varför folk ifrågasätter förmågan att vara en bra förälder om man är psykiskt sjuk och vi ger våra svar. Det kanske inte är de svar du hade hoppats på, men det är berättelser ur verkligheten.
Jag skulle personligen inte vilja ha en psykiskt sjuk mamma. Jag önskar inte min värsta fiende att uppleva den situationen, så varför skulle jag önska ett oskyldigt barn det?
Vilka psykiska sjukdomar talar du om då?
Om det inte gäller de som påverkar omgivningen negativt? Det är jobbigt att leva med någon som är psykiskt sjuk, det är inte direkt rocket science.
Varför inte satsa på att må bra först och skaffa barn sen?
Är det då okej att luta sig mot dessa berättelser och slå dövörat till alla de berättelser som vittnar om att det finns en enorm diversitet i begreppet "psykisk sjukdom"?
Hur många skulle bunta ihop diabetes med leukemi?
Det finns massor av olika psykiska åkommor och det finns mängder av varianter på de olika åkommorna.
En bipolär individ kan inte jämnställas med en annan bipolär individ.
En person med asocial personlighetsstörning kan inte jämnställas med en deprimerad.
En person med borderline kan inte jämnställas med en annan person med borderline.
Somliga av oss kommer aldrig att bli bra.
Tar vi bipoläritet som exempel, så är det en fysisk sjukdom i botten. Den går inte bort med terapi, utan måste medicineras.
Det är klart att det kan innebära en påfrestning att leva med en person som är psykiskt sjuk. Men det behöver inte betyda en större påfrestning än om man är fysiskt funktionshindrad.