Anonym (psykolog) skrev 2011-03-03 19:21:33 följande:
OK, i ett annat inlägg använde du uttrycket "i mitt fall", vilket fick mig att tänka att det här handlade om dig.
Men i vilket fall: du verkar inte förstå vad som är skillnaden mellan primära anknytningspersoner och alla andra - vi har massvis av anknytningspersoner genom våra liv, men det är de ursprungliga som formar vårt sätt att hantera relationer senare.
Visst är förskole- och skolpersonal ofta oerhört viktiga personer i barnens liv, men det är inte samma sak som att relationen till dem på ett avgörande sätt
lägger grunden för hur vi senare är i våra andra relationer. Snarare är det väl så att vi kan använda oss av det de erbjuder i olika stpr utsträckning, beroende av hur vi haft det våra allra första år. Och det är välbelagt att t ex plötsliga, tidiga separationer från en primär anknytningsperson ofta skapar svårigheter med tillit och att behålla relationer längre fram i livet.
Dock: d
etta betyder inte att jag tycker att man ska dra alla med någon form av psykisk ohälsa över en kam. Men jag har arbetat med många familjer där föräldrarnas skörhet har omöjliggjort att barnen kunnat få en bild av världen som en trygg plats. Kanske därför jag tycker att du tar för lättvindigt på problemen.
Jodå, det förstår jag mycket väl. Men med tanke på hur mycket tid barn spenderar på förskolan i förhållande till hemma, så händer det att barnen knyter an starkare till personalen.
Det är trots allt så att vissa barn börjar förskolan mycket tidigt och eftersom redan små barn kan knyta an till flera, så kan en person på förskolan eller dagmamman bli en av de primära. Det beror lite på hur många anknytningar barnet har redan.
Jag är också mycket väl medveten om att anknytningen anses ha stor inverkan på hur man vidare knyter och förhåller sig till kontakter i livet.
Det innebär ÄNDÅ inte att jag tror på att det skulle vara bättre att bara ha en nära anknytning från början, istället för flera, där en inte finns där hela tiden.
Jag tar inte alls lättvindigt på hur barn påverkas av sin uppväxt. Många av oss med psykiska problem har själva dåliga upplevelser i bagaget från vår barndom, vilket påverkat det psykiska måendet, men jag ser trots det att man måste se till individ och social situation.
En mormor kan mycket VÄL vara en primär anknytningsperson (vilket någon påstod att fallet inte gärna kunde vara), något som jag själv har goda exempel på i min närhet.