• Younes

Vad dog era änglar av?

Jag fick den 22 november 2010 en pojke som hade ett komplicerat och mycket ovanligt hjärtfel.
    Han blev bara 7 veckor gammal.

Jag pratade med läkarna i Göterborg, dom är expeter på barnhjärtan ang. Younes (som han heter) obduktion, men också om risken, eller hur ärftligheten ligger i det här hjärtfelet. Hon sa att alla löper en risk på 0.8% att föda ett barn med hjärtfel. När man fått ett barn med hjärtfel ökar risken till 2%. Fel på vänstersida har större ärftlighet. Ser inte så positivt ut alltså.

Procentsatserna baseras på levande födda barn. Är inte det ganska dumt? 
    Nu när jag via olika forum och bloggar fått kontakt med "änglaföräldrar" tänker jag att de där procentrena är lite missvisande. Jag har ingen statistik, men tror att det säkert kan vara en ganska vanlig dödsorsak.

Så därför undrar jag vad era änglar dog av, och hur?
    Det behöver inte vara hjärtfel.

Tack för era svar. 

• Svar på tråden Vad dog era änglar av?
  • YlwaMarie

Beklagar sorgen som finns hos er alla....
    jag vet att tiden inte läker alla sår men på något konstigt sätt hittar man styrkan att gå vidare. Det gör otroligt ont men man fortsätter andas även om det ibland är svårt.
    KRAM

• lizettes

förlorade min son den 8juni i år .han dog ett dygn innan beräknad bf obduktionen visade inget och då är det plötsligt spädbarnsdöd . så hemskt att läsa om att det händer så ofta ock så många . innan det drabbade mig hade ja aldrig hört talas om det och nu hör ja det överallt =( det är inte vad man förväntar sig i 40 fulla veckor att man ska mista sitt barn då .

tänker på alla som det har drabbat

• AKN75

Jag avbröt min graviditet i vecka 20+3 i februari i år...min älskade dotter Joline hade Potter syndrom o skulle inte överlevt graviditeten ut. ..Potter syndrom är vad jag förstått väldigt sällsynt.

Det har gått 7 månder sen vi förlorade våran dotter men det känns som igår....

• Mittänglabarn

Beklagar så att du behövt söka dig till oss, men du är varmt välkommen!

Sen vill jag även gratulera dig till din fina dotter! Varma karmar till dig 

• SDellhem

Min älskade ängel Stella dog av PSD när hon va 66 dagar.. Det är 1 år och 2 månader sen.. Det gnager verkligen i en hela tiden..

Kramar till er alla!

• Kaosmamma

Jag har inte ett änglabarn (men varit nära att förlora mitt tredje barn flera gånger) däremot har jag en annan ängel. Men jag har läst här och vill bara skriva att ni berör och jag tänker på er! All styrka till er! Kramar!

• EanIa

Ärret från mitt gamla kejsarsnitt brast när jag satte mig ner på sängkanten. Det var mitt i natten och jag hade varit på toaletten. Navelsträngen åkte ut ur såret och bebisens huvud täppte för det och därmed ströps all tillförsel till min lilla flicka. Jag var i v 34+3. Så nära...
    Detta är nu drygt sex veckor sen. Lever som i en bubbla och får inte ut några känslor överhuvudtaget... Hon var så otroligt efterlängtad då vi inte lyckats bli gravida på drygt sju år... Min älskade lilla Tea! Hon var helt frisk och jag med, men det hade inte läkt så bra efter storasysters snitt. Vi är lamslagna... Gråter

• Emuz

Oj, Eanla. Jag finner inga ord. Vad hemskt för er! Vad overkligt. Hoppas du kan släppa fram sorgen snart. Den är hemsk att känna, men samtidigt så befriande och skön och viktig. jag tänker på er! stora varma kramar  

• Tuvalina
    EanIa skrev 2011-09-15 19:58:57 följande:
    Ärret från mitt gamla kejsarsnitt brast när jag satte mig ner på sängkanten. Det var mitt i natten och jag hade varit på toaletten. Navelsträngen åkte ut ur såret och bebisens huvud täppte för det och därmed ströps all tillförsel till min lilla flicka. Jag var i v 34+3. Så nära...
    Detta är nu drygt sex veckor sen. Lever som i en bubbla och får inte ut några känslor överhuvudtaget... Hon var så otroligt efterlängtad då vi inte lyckats bli gravida på drygt sju år... Min älskade lilla Tea! Hon var helt frisk och jag med, men det hade inte läkt så bra efter storasysters snitt. Vi är lamslagna... Gråter
    Vilken fruktansvärd upplevelse. Jag beklagar djupt din/er förlust och efter det kämpandet i så många år. Naturen är grym, den verkar inte göra undantag när något sånt här händer. Snart kommer du skrika och låt dig då göra det!

Kramar om dig och vill trots att detta är ett internetforum hoppas jag att du kan känna att jag finns i verkligheten!
  • WPmamman

Vet inte om mitt barn räknas in här men i vecka 19 så slutade hjärtat slå. Väntar på svar från obduktionen just nu. Blir så ledsen och beklagar era förluster när jag läser i tråden.

Svar på tråden Vad dog era änglar av?