• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

men då litar han ju inte på dig och ändå så litar du på han??
  • Anonym
    Silje02 skrev 2011-03-09 10:49:22 följande:
    Inkubationstiden för klamydia är några dygn till några veckor. Man kan således inte bära på det i flera år. Så antingen så är det negativit eller så har din man eller du faktiskt haft någon annan.
    " Hur märker jag att jag har klamydia?
    2De allra flesta märker inte att de har infektionen, eftersom smittan ofta inte ger några symtom alls. Man kan vara bärare av klamydia i flera år utan att man märker något. Några får flytningar eller sveda när man kissar. Tjejer kan dessutom få mellanblödningar och smärta från underlivet. "

www.liv.se/Halsa-och-vard/Folkhalsa/Klamydia/

Det kan visst ligga vilande i flera år, så kom inte och säg nåt annat

Förlåt TS för OT, jag har tyvärr inga råd till dig, men hoppas för er skull att det blivit något fel på testerna.
  • Anonym
    Silje02 skrev 2011-03-09 11:47:10 följande:
    Hur smittar klamydia? Klamydia kan smitta om man inte använder kondom vid samlag eller direkt kontakt mellan könsorganen. Klamydia kan också smitta genom munsex. Inkubationstiden, tiden från smittotillfället till att sjukdomen bryter ut, kan vara kort – från några dagar till någon vecka. Men ofta får du inga symtom alls. (www.lj.se/infopage.jsf?nodeId=36702)
    Ja jag tycker att informationen därifrån är väldigt tydlig, och jag kan inte se någonting i den informationen som tyder på att klamydia smittar genom sperma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-09 11:43:32 följande:
    " Hur märker jag att jag har klamydia?
    2De allra flesta märker inte att de har infektionen, eftersom smittan ofta inte ger några symtom alls. Man kan vara bärare av klamydia i flera år utan att man märker något. Några får flytningar eller sveda när man kissar. Tjejer kan dessutom få mellanblödningar och smärta från underlivet. "

www.liv.se/Halsa-och-vard/Folkhalsa/Klamydia/

Det kan visst ligga vilande i flera år, så kom inte och säg nåt annat

Förlåt TS för OT, jag har tyvärr inga råd till dig, men hoppas för er skull att det blivit något fel på testerna.
    Det är ju skillnad på att ligga latent och att inte märka att man har smittan. När något ligger latent bryter smittan inte ut i kroppen, utan ligger bara vilande, men om man (som är vanligt med klamydia) inte märker att man har det kan man ändå smitta. Munherpes kan man tex ha latent i kroppen utan att smitta, men när blåsorna kommer är det inte längre latent och då kan man smitta.

Ts: det är ju ganska enkelt att göra ett extra klamydiatestet så finns det inga tvivel om hur det ligger till sedan. Om du vet med dig att du inte har haft sex med någon annan (eller testat dig mellan dina partners) så måste ju smittan komma från din man. Klamydia uppstår ju inte ur tomma intet precis. Man kan som sagt gå länge med smittan utan att upptäcka den om man inte testar sig. Går man med obehandlad klamydia för länge kan man få svårt eller att skaffa barn.
  • Anonym
    arianne03 skrev 2011-03-09 12:00:59 följande:
    Klamydia är en bakterie som främst sätter sig i slemhinnorna i slidan, urinröret och analen och överförs mellan personer när slemhinnorna kommer i kontakt med varandra. Klamydia överförs också via sperma och slidsekret. Klamydia sprids framförallt genom samlag, antingen slidsamlag eller analsamlag.

Från:
    www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Klamydia/
    Tack. Den där informationssidan var mycket bättre än vårdguidens som är vilseledande och direkt felaktig.
  • Anonym
    Sommarlöv skrev 2011-03-09 11:39:13 följande:
    Det hände faktist mig. Jag fick fel provsvar på ett cellprov i livmodern. De testade igen och då var allt ok. De sa själva att det måste blivit något fel. Fast det är nog väldigt. väldigt ovanligt att det blir så. Skulle jag var du TS, så hade jag nog tagit ett snack till med min man.....
    När jag var och gjorde cellprovtagning sist sa gynekologen att om det skulle vara någon förändring så hör vi av oss och gör ett nytt prov och då brukar det oftast ha försvunnit av sig själv. Så det är nog mer troligt att det fanns någon liten ofarlig förändring som sedan hade försvunnit av sig själv när du testades igen. De är extremt noga med att inte blanda ihop provsvar och prover. Men visst, någon gång kan det säkert bli fel.
  • Anonym
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 11:09:57 följande:
    Nää, det har jag absolut inte blivit  
    Du har inte blivit sexuellt utnyttjad det vad DU kommer ihåg. Klamydia kan INTE uppstå ur ingenting vilket betyder att du måste ha blivit smittad. Otroligt tragiskt att tänka på men antagligen blev du sexuellt utnyttjad innan du var mentalt redo för att förstå vad som skett och sjukdomen låg sedan och vilade fram tills du var 12 år gammal. =(

Men kanske är bättre för dig själv att inte förstå sanningen och leva i okunskap, mindre smärtsamt..
  • Anonym
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 12:35:55 följande:
    Så jävla fult och sjukt att en del av er antar att jag har blivit utsatt för övergrepp. 
    Det är troligare än att bakterierna skulle ha uppstått ur luften...
  • Anonym
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 12:35:55 följande:
    Jag har extremt klara minnen från tidig ålder och jag är helt säker på att jag inte har blivit sexuellt utnyttjad.
    Fick lära mig tidigt att min kropp är min kropp och att ingen annan får göra något med mig som jag inte vill.
    Vägrade tex att ens skaka hand med främlingar och krama fastrar och övrig släkt bara för att det var min kropp och jag bestämde.

Så jävla fult och sjukt att en del av er antar att jag har blivit utsatt för övergrepp. 
    Det är inte fult och sjukt att anta/ föreslå at du blivit sexuellt utnyttjad när det INTE finns någon annan förklaring!! Du kan omöjligt ha minnen från hela ditt liv, och väldigt små barn kan oxå bli utsatta! tragiskt verklighet.. =(

Inte funderat på vad som verkligen låg bakom det faktum att du snabbt blev medveten om din kropp och vägrade skaka hand med främlingar?

Vissa sjukdomar, som klamydia, kan inte uppstå ur ingenting och du måste på något vis ha blivit smittad.
  • Anonym

Hur smittar det?

Klamydia är en sexuellt överförbar sjukdom. Klamydia smittar också vid anal- eller oralsex, eller vid kontakt med en infekterad persons könsdelar. Man kan inte få klamydia från toalettsitsar, handdukar eller baddräkter och heller inte från bastubadande eller simbassänger. Kondom som används på rätt sätt ger bra skydd.

Infektionen kan överföras från mor till barn vid födseln, då den kan orsaka ögoninflammation (smittorisk 20-50%) och/eller lunginflammation (smittorisk 10-20%). Båda kan behandlas med antibiotika.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!