• Anonym (Barnrum?)

Barnrum 4 kvm? + lekrum 4 kvm? Fungerar det?

Har ett stort rum till barnen nu.
    Funderar på att dela av det med vägg så att dem får varsitt eget krypin, eftersom dem sover dårligt ochh väcker varandra.

Men om vi delar av rummet så får dem varsitt rum på ca 4 kvm där sängen, varsinn hylla  till böckerna på väggen, et litet bord med en stol och deras personliga leksaker får plats.

Sedan så får dem då i anslutning till sina egna rum ett lekrum på ungefär 4 kvm där dem får ett bord med 3 (kanske 4) stolar och en hylla med leksakslådor (bygger uppåt väggen så får plats till 8 - 10 leksakslådor med olika saker i varje låda) en vägg som dem kan måla på (typ whiteboard eller blackboard) Och en tv på väggen med dvd spelare. Då är det fortfarande såpass golvplats att dem kan lägga sig på kuddar på golvet när dem ska se film, eller kan bygga  lego/tågbana på golvet.

Fungerar detta? Eller blir deras egna rum för små? Läste att det behövs 7 kvm per rum, men eftersom dem får ett lekrum bredvid sina egna rum så borde det väl gå bra? Ska ju mest sova på sina egna rum, och det blir ju plats nog till att dem kan dra sig undan på rummet om dem vill vara lite ifred, även om det inte blir så väldigt stor plats. 

Barnen är nu mellan 0 och 4 år. Tanken är att bo kvar här iaf 2 - 5 år till.

Så vad tror ni? Fungerar detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 20:58
    Bild ligger längre ner på sidan.

• Svar på tråden Barnrum 4 kvm? + lekrum 4 kvm? Fungerar det?
  • Lantani

Kan ni inte flytta in i nuvarande lekrummet på 4 kvm, eller er säng får inte plats där?

För isåfall kunde ju barnen haft ert sovrum som ni har nu och sen ett av barnen kunde haft de rummet som de delar på nu, men då blir det ju förståss inget lekrum.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Namin
    Lantani skrev 2011-03-17 19:48:24 följande:
    Kan ni inte flytta in i nuvarande lekrummet på 4 kvm, eller er säng får inte plats där?

För isåfall kunde ju barnen haft ert sovrum som ni har nu och sen ett av barnen kunde haft de rummet som de delar på nu, men då blir det ju förståss inget lekrum.
    Det låter ju inte som en så dum idé. Kanske att ett barn kan få ert rum och sen delar ni det andra rummet i två delar som kanske kan vara exempelvis 7 respektive drygt 5 kvm (inte lika mkt vägg som går bort). Men det beror ju lite på hur planlösningen ser ut också. Sen kan ju barnen samsas lite om det större rummet (ert gamla sovrum) på dagen när de ska leka (och att de ju kan vara i andra rum i lägenheten som jag förstår det).
  • Anonym (Barnrum?)
    Namin skrev 2011-03-17 20:00:18 följande:
    Det låter ju inte som en så dum idé. Kanske att ett barn kan få ert rum och sen delar ni det andra rummet i två delar som kanske kan vara exempelvis 7 respektive drygt 5 kvm (inte lika mkt vägg som går bort). Men det beror ju lite på hur planlösningen ser ut också. Sen kan ju barnen samsas lite om det större rummet (ert gamla sovrum) på dagen när de ska leka (och att de ju kan vara i andra rum i lägenheten som jag förstår det).
    På grund av planlösningen på lägenheten så är inte det möjligt. Vi måste genom vårat sovrum för att komma från vardagsrummet och inn på barnens rum. På grund av det och på grund av garderoberna på vårat rum så är det inte ett alternativ att något av barnen får vårat rum. Så det är antingen så som det är nu, eller dela av det så som vi funderar på som är alternativen.
  • Anonym (Barnrum?)

Njae, blev ju lite sådär fel proportioner och så, men måtten står ju där med. Så då kan ni ju tänka er även fast det ser lite konstigt ut.

Det röda på väggen är fönster. (3 st) Det gröna är skjutdörrar som vi tänkt använda. (60 cm)
    Det bruna är  då dörren ut ur rummet, som leder in till vårat sovrum.
    Det blå är sängarna. Den ena 125 x 60 och den andra 135 x 80 ungefär.
    Det lila i lekrummet är den platsen som bordet och hylllan till leksakslådorna kommer ta upp ungefär.
    Det röda på väggen mellan lekrum och ena barnrummet är där vi tänkt hänga tv:n (ja vi vet, vi måste sätta extra regel i väggen då)
    Det grå bredvid är där vi tänkt göra vägg som dem kan måla på.

Inne på deras rum har vi tänkt sätta upp hylla en bit upp på väggen till böcker, rakt inn på den väggen som är 150 cm. (alltså bredvid fönstret på rummet till höger.) På golvytan som är kvar på rummen så ska dem alltså få ett litet bord och en liten stol. + några personliga leksaker som är deras egna. (leksaks kök/docksäng + eventuelt dockvagnen om den får plats)

Så, fungerar detta eller har vi tänkt helt konstigt här? Är så rädd att vi ska tro att det blir bra och så visar det sig att det blir lite väl trångt ändå. Men hadde vore så härligt för sömnen både för oss och barnen om dem fick sova ifred.
  • Anonym (Barnrum?)

Vill gärna ha några meningar efter att jag lagt ut bilden. Glad

• Anonym (Barnrum?)

Men upp igen så någon kanske tittar och svarar. Hadde ju hoppats på många svar.

• hopparmamma

Nu har du ju inte skrivt exakt hur gamla barnen är, mer än 0-4 år. Så jag gissar att det äldre barnet är någonstans mellan 3 och 4 år. Räcker verkligen en växa-säng till för en 8-9 åring om ni bor kvar så länge som 5 år?
    Jag tror att det blir alltför trångt. Om ni inte hittar någon annan lösning än att bygga om till två rum skulle jag skippa lekytan och försöka göra rummen så stora som möjligt. För det finns väl andra ytor i boendet som barnen kan leka på om/när rummen inte räcker till?

• Angels

Min första fråga blir då, varför stör de varandra? är det ljudet från varandra de störs på eller är det något annat?

Om det inte är ljudet så har jag två andra tips. Tips 1 är att dela av rummet med stora bokhyllor en bit ner mot dörren. Då får barnen varsit krypin men fortfarande så är rummet ett och samma och framför allt får ni gott om förvaringsutrymmen. Ett annat förslag är att sätta upp en stor gardin som löper från tak till golv, med en takskena så man kan dra för gardinen på natten och dra bort den på dagen när barnen vill leka.

Måste ni promt ha permanenta väggar och dörrar, så hade jag dragit en vägg rakt ner (om nu inte dörren ut från rummet är i vägen, vilket det inte ser ut som på din bild) och satt en dörr från det rum som blir utan dörr, in till det andra rummet. hoppas du förstår. Tycker inte om lösningen på bilden, men alla är olika.

• Anonym (Barnrum?)
    hopparmamma skrev 2011-03-17 21:26:05 följande:
    Nu har du ju inte skrivt exakt hur gamla barnen är, mer än 0-4 år. Så jag gissar att det äldre barnet är någonstans mellan 3 och 4 år. Räcker verkligen en växa-säng till för en 8-9 åring om ni bor kvar så länge som 5 år?
    Jag tror att det blir alltför trångt. Om ni inte hittar någon annan lösning än att bygga om till två rum skulle jag skippa lekytan och försöka göra rummen så stora som möjligt. För det finns väl andra ytor i boendet som barnen kan leka på om/när rummen inte räcker till?
    Men om du ser på hur rummet ser ut nu så går det ju inte precis att dela det på så många andra vis. Så ska det delas av så blir det ju såpass små rum. Så ja det är ju då antingen dela av på det viset eller låta det vara som det är nu.

Eller har du annat förslag på hur vi kan dela av rummet?

Ja största är 4år. Men det är nog ganska troligt att vi flyttat om 2 -3 år redan, men kan även dröja till 5 år med lite otur. (jag har lärt mig att oturen kommer gärna när man minst anar, och därför tänker jag hellre i förkant och är förberedd på 5 år även fast planen är 2- 3 år. ) Med madrassen som är till hennes säng, så kan vi dra ut den till ungefär 160 först och så även till 200 tilslut. Och flyttar vi om 2-3 år så behöver vi ju aldrig dra ut den till full längt innan flytten.
  • Anonym (Barnrum?)
    Angels skrev 2011-03-17 21:28:18 följande:

Min första fråga blir då, varför stör de varandra? är det ljudet från varandra de störs på eller är det något annat?

Om det inte är ljudet så har jag två andra tips. Tips 1 är att dela av rummet med stora bokhyllor en bit ner mot dörren. Då får barnen varsit krypin men fortfarande så är rummet ett och samma och framför allt får ni gott om förvaringsutrymmen. Ett annat förslag är att sätta upp en stor gardin som löper från tak till golv, med en takskena så man kan dra för gardinen på natten och dra bort den på dagen när barnen vill leka.

Måste ni promt ha permanenta väggar och dörrar, så hade jag dragit en vägg rakt ner (om nu inte dörren ut från rummet är i vägen, vilket det inte ser ut som på din bild) och satt en dörr från det rum som blir utan dörr, in till det andra rummet. hoppas du förstår. Tycker inte om lösningen på bilden, men alla är olika.

Det är ljud och rörelser som gör att det stör. Har redan nu hängt draperi framför sängen till den minsta. Men det hjälper verkligen inte.

Dra väggen rakt ner bara hjälper ju inte så mycket, då blir ju varje rum pyttelite större, men inte så mycket, och då måste ena barnet genom det andra barnets rum för att komma inn/ut ur sitt rum. Så då återstår ju problemet med att dem väcker varandra.
  • Angels

Okej, men tror du att båda barnen skulle vakna nattetid om ni delade på dem? För om inte båda vaknar utan bara en, så skulle ju det barn som vaknar kunna sova yttert och man skulle då tom kunna dela rummet på andra hållet vilket jag tror skulle e bättre planlösning.

Ert sovrum är inte större och bättre att dela?

• hopparmamma

Dra väggen ned så långt som möjligt. Gör sedan snedväggar från den nya väggen till varsin sida av den befintliga dörre. Sätt in den smalaste dörr ni kan hitta i snedväggarna till varje rum så behöver ingen gå genom någon annans rum. Det ena rummet blir då lite större än det andra. När det är så små ytor från början tror jag att 2 m2 till/rum gör stor skillnad och att de kommer till bättre nytta som en del av ett rum än som en pytteliten lekyta om 4 m2. Har svårt att se framför mig hur barnen skulle kunna leka på sådan liten yta, tror det blir mest förvaring av leksaker/passage in till det egna krypinet.

Tänk också på att värdet på lägenheten (gissar att det är en lgh ni har) kan försämras av att ni styckar upp ett relativt stort rum till 3 små ytor. Inte så många som vill ha det så inbillar jag mig. Dels måste en framtida köpare försöka tänka sig det hela som ett stort rum istället för 3 minikrypin, dels måste man vara villig att lägga ned tid och pengar på att återställa rummet till ursprungsstorleken.

• Anonym (Barnrum?)
    hopparmamma skrev 2011-03-17 22:00:25 följande:
    Dra väggen ned så långt som möjligt. Gör sedan snedväggar från den nya väggen till varsin sida av den befintliga dörre. Sätt in den smalaste dörr ni kan hitta i snedväggarna till varje rum så behöver ingen gå genom någon annans rum. Det ena rummet blir då lite större än det andra. När det är så små ytor från början tror jag att 2 m2 till/rum gör stor skillnad och att de kommer till bättre nytta som en del av ett rum än som en pytteliten lekyta om 4 m2. Har svårt att se framför mig hur barnen skulle kunna leka på sådan liten yta, tror det blir mest förvaring av leksaker/passage in till det egna krypinet.

Tänk också på att värdet på lägenheten (gissar att det är en lgh ni har) kan försämras av att ni styckar upp ett relativt stort rum till 3 små ytor. Inte så många som vill ha det så inbillar jag mig. Dels måste en framtida köpare försöka tänka sig det hela som ett stort rum istället för 3 minikrypin, dels måste man vara villig att lägga ned tid och pengar på att återställa rummet till ursprungsstorleken.
    Kommer ta ner väggarna den dagen vi flyttar och tapetsera om hela rummet oavsett.
  • Angels
    Anonym (Barnrum?) skrev 2011-03-17 22:03:55 följande:
    Kommer ta ner väggarna den dagen vi flyttar och tapetsera om hela rummet oavsett.
    Tycker faktiskt fortfarande att ni ska försöka hitta en annan lösning. Om det är ohållbart att barnen sover i samma rum, kanske ni kan sova i vardagsrummet till dess barnen lärt sig sova ordentligt? Eller varför inte dra en vägg bara en bit och hänga en tung gardin för öppningarna som blir. En tung gardin ljudisolerar bra och kan dras bort dagtid så rummet blir större igen. Då behöver inte väggen bli så lång, rummet blir inte så trångt, men går fortfarande att dela nattetid. Dessutom behöver inga dörrar öppnas som brukar vara en bidragande orsak till ljud.
Svar på tråden Barnrum 4 kvm? + lekrum 4 kvm? Fungerar det?