• NinnaBus

lateral release

Hejsan!!!
    Har idag varit inne på en artroskopi (titthålsoperation) av knät.
    De fixade till menisken och gjorde en lateral release då knäskålen låg lite snett och inte spårade riktigt som den skulle.
    Nu undrar jag lite...
    Nån som gjort det och kan svara på lite frågor?
    Hur lång tid efter en sådan operation kan man räkna med att knät skall vara återställt och fungera normalt?
    Har fått sjukskrivning i en månad då jag arbetar med barn...
    Fick inte så mycket förklaring om vad operationen innebar och nyfiken som jag är så googlade jag lite på det.
    På någon sida stod det att man inte får böja knät mer än 30 grader de första 5 dagarna och att man inte får belasta knät första tiden.
    De sa inget om det, bara att jag skulle vara försiktig och inte lyfta nåt de första dagarna... Fick förvisso kryckor, men det sa de var för att det kan göra ont att stödja på benet första tiden.
    Vad har ni fått för restriktioner efter operationen?

Lite nyfiken bara.

• Svar på tråden lateral release
  • Fialottis

Jag är också nyfike, jag ska göra en lateral release om 2 månader! Vilken ortoped var du hos?
    Hur känns det nu efteråt och vilka var dina symplom?

Har många frågor :)
    Mvh Ann-Sofie

• NinnaBus

Har inte varit inne här på ett tag...

Innan operationen hade jag ont i knät. Det gjorde ont att gå. Svårt att köra bil osv också... Svårt att förklara... Alla rörelser av knät gjorde ont. Belastning gjorde ont...
    Hade mest ont på utsidan av knät och över knäskålen.
    Från lårmuskeln, över knäskålen och ned i smalbenet... När det molade som värst värkte det upp till höften och ned till foten...

Nu har det ju gått två veckor sen operationen... Ortopeden hette Rigmor... efternamn minns jag inte...
    Första dagarna var knät välldigt svullet och stelt...
    Kunde varken böja eller räta på det...
    Fick med papper hem efter operationen med övningar man skulle göra från dag 1 efter operation...
    Förvisso var de skrivna till patienter som bara genomgår artroskopi, men det var sagt att jag skulle göra dem också...
    En av övningarna skulle man sitta på golvet med rakt ben, en hoprullad handduk i knävecket, och så skulle man spänna lårmuskulaturen och lyfta foten från golvet....
    Skrattretande.... Då knät var så svullet och stelt kom jag inte ens ned på golvet de första dagarna....
    Benet var liksom låst i ett lätt böjt läge...
    När jag väl kom ned och skulle göra övningen så tog det ytterligare ett par dagar innan benet lydde och det gick att få upp foten från golvet... Nu fungerar det... men det gör ont...
    Fick med kryckor hem...

Var tillbaka till sjukgymnasten idag. Hon frågade om jag fått några restriktioner efter operationen, men det hade jag ju inte... Verkade som att hon tyckte att det var lite märkligt...
    Har fått träningsprogram som ska göras hemma i 2 veckor nu innan nästa besök...
    Har ju försökt nu att gå så mycket som möjligt utan kryckorna de sista dagarna... eller med bara en krycka...
    Sjukgymnasten sa att det var viktigt att försöka gå utan att halta, vilket inte alltid är så lätt när det gör ont... Men så sa hon också att en del haltar mindre om de använder bägge kryckorna och då är det bättre att gå med kryckor ett tag till än att gå utan och halta... Men inomhus hemma var det bra att försöka gå ordentligt utan...
    Är fortfarande lite svullen, men enligt sjukgymnasten sitter den mesta svullnaden nu "utanpå".  Hade ju elefantknä i början... Knät kändes väldigt instabilt då och enligt sjukgymnasten berodde det på svullnaden... Allt eftersom svullnaden minskat har stabiliteten ökat...
    Blåmärken är det gott om... ser ut som om det runnit ned under huden så jag är gul långt ned på smalbenet... Hur gult själva knät är ska vi inte tala om...

Gjorde operationen med lokalbedövning.... Avböjde det lugnande till en början... men när de brötade med menisken och böjde och bände så hjälpte inte lokalbedövningen tillräckligt mycket utan de fick ge lite annat också...
    Så om du ska göra operationen med lokalbedövning så ta det lugnande innan de börjar... Tro mig, du lär behöva det...

Lycka till :)

• Fialottis

Tack för ditt utförliga svar!

Vad hade du för fel på menisken? Oå ig kommer de att plocka bort lösa broskbitar och sen göra releasen.

Är lite orolig för hur man skall må efteråt, du har haft ganska stora problem ju :(

Jag kommer göra det i lund/trelleborg, i full narkos :) Gjort 3 andra knäoperationer innan och den första i lokalbedöning. Denna tog inte så jag svimmade av smärtan när han började skära. Uscha! Så nu är det full narkos som tur är!

• NinnaBus

Hej igen!!!

Hon sa att det var en hylla påmenisken... vet inte vad hon menade med det riktigt...

Har försökt jaga sjukgymnasten sen i förra veckan eftersom knät svullnar upp och gör mer ont av övningarna jag ska göra.... Knät är fortfarande småsvullet hela tiden men svullnar alltså mer av träningen...
    Har försökt ta korta prommenader, vilket man ska kunna göra... Men efter en prommenad på 15-20 min så svullnar knät upp rätt så rejält...

Så idag har jag även försökt få tag på ortopeden... Hon ringer upp någon gång under veckan fick jag till svar av sköterskan... Känns ju jättebra, inte...

Är bara sjukskriven veckan ut nu så... Jobbar som förskolärare i en barngrupp med 20 barn i åldrarna 1-5 år. Det blir ju att man står och går i princip hela dagarna så då är det ju viktigt att knät fungerar som det ska...
    Som det är nu känns inte knät bättre än innan operationen...

• Fialottis

Låter inget bra alls ju! Blir klart lite orolig själv nu, men förhoppningsvis så ordnar det sig för dig med. Det är ju inte superlängesen du opererades.
    Min ortoped talade om att det kunde vara jobbigt  2-3 mån.
    Hoppas du får kontakt med ortopeden och sjukgymnasten snart!
    skriv gärna hur det går!

• NinnaBus

Börjat jobba 25% denna veckan...
    Fick tag på sjukgymnasten och har varit hos henne.
    Svullnad där de gått in får man räkna med ganska länge efteråt...
    Däremot så har jag en svullnad i leden så att det skiljer 7mm sa hon... Och den ska man försöka få bort.
    Så nu ska jag cykla motionscykel 5 min, sen träna, sen cykla 5 min igen och sen ligga med benet rakt upp (mot t.ex. en vägg) och med is på knät i 10 min.
    Cyklingen ska tydligen hjälpa till att ta ned svullnaden i leden. Det är cykling utan motstånd, bara för att få rörelsen. Har väl med blodcirkulationen och sådant också att göra kan jag tänka mig...
    Det känns ju när man varit på jobbet och gått ett par timmar... Det gör mer ont då..
    Tanken är att jag ska gå upp på 50% redan till nästa vecka.
    Ska till sjukgymnasten igen på tisdag, så vi får se vad hon säger då...

Om inte svullnaden i leden gått ned så blir det antagligen inflamationshämmande tabletter, typ diklofenak/voltaren eller nåt sånt... Slipper helst då de slår ut magen så...
    Och det var väl inte jättebra att knät svullnar så lätt... Inte skadligt, men det tar längre tid att läka...

Pratade med ortopeden i slutet av förra veckan. Hon höll väl egentligen bara med sjukgymnasten om träning osv... Tyckte inte att det var någon idé att titta på knät förrän till sommaren...
    Skulle räkna med att det kunde ta tid att läka då mina knän tydligen är väldigt instabila sen innan...
    Att det tog tid innan de gjorde operationen påverkar tydligen också hur lång tid det tar att läka efteråt...
    Och det är klart... Gå flera månader med en sned knäskål ställer väl till det lite...

Men det känns gott ändå att vara tillbaka på jobbet lite...

• LaFontaine

Ts, du har inte fått en inflammation i knät då? Jag ogillar skrämsel men jag gick med obehandlad inflammation efter en artroskopi vilket ledde till att knät till slut var inflammerat i ett drygt år utan att några mediciner bet på det. Till slut hittade vi en medicin som funkade med som bara ett halvår senare förbjöds eftersom folk dog som flugor av det.

Om knät är varmt och rött skulle jag verkligen rekommendera NSAID. Det finns varianter som är snällare mot magen dessutom.

Fick du inga tabletter efter operationen förresten?

• NinnaBus
    LaFontaine skrev 2011-04-20 15:43:33 följande:
    Ts, du har inte fått en inflammation i knät då? Jag ogillar skrämsel men jag gick med obehandlad inflammation efter en artroskopi vilket ledde till att knät till slut var inflammerat i ett drygt år utan att några mediciner bet på det. Till slut hittade vi en medicin som funkade med som bara ett halvår senare förbjöds eftersom folk dog som flugor av det.

Om knät är varmt och rött skulle jag verkligen rekommendera NSAID. Det finns varianter som är snällare mot magen dessutom.

Fick du inga tabletter efter operationen förresten?
    Knät är varken rött eller varmt... Bara svullet...

Fick inga tabletter efter op. De ville ge diklofenak el. voltaren, men eftersom jag åt det i början när knät pajade och magen inte gillade dem (fick antagligen magkatarr av dem) så gav de inga...
    Hade kvar andra värktabletter, tramadol, som jag tog i början mot värken + alvedon. Det skulle räcka tyckte de...
    Men de har koll på det... Blir det värre eller om det inte förbättras så blir det medicin...

Men nu börjar det i alla fall att vända känns det som.
    Har kunnat prommenera mer nu utan att knät svullnar.
    Var till sjukgymnasten i tisdags och det har gått frammåt massor de här två veckorna nu... Så nu har jag fått andra övningar att göra.
    Har fortfarande svårt att belasta i böjt läge. Sjukgymnasten säger att lårmuskeln är förkortad och att det antagligen är därför det gör ont att belasta med knät böjt. När lårmuskeln är förkortad så trycker den mer på knäskålen i böjt läge...
    Svullnaden i leden verkar ha gått ned också.
    Ska tillbaka om två veckor.
    Ser allt bra ut då så behöver jag inte gå till sjukgymnasten mer... Men eftersom mina knän är instablia så måste jag tänka på att träna lårmuskulaturen även i framtiden...
  • Fialottis

Låter bra att det verkar vända nu! Det tar säkert lite tid, du hade ju ganska stora problem innan operationen och hela knäet har säkert varit "upprört".
    Jag har fått min tid nu, den 31 maj ska jag opereras i Lund.. Lite nervöst är det!

• Allies

Hej
    Jag har också gjort en lateral relese. I mitt fall var jag med om en olycka, då jag halkade i duschen och fick vänster knäskål ur led. Det orsakade att en broskbit lossnade från lårbenet och ett litet brosk från själva knäskålen samt att laterala ledbandet gick av. Så jag fick operera, och då gjorde även läkaren en lateral relese då jag har sk. Q - vinkel på mina knän, så förhoppningsvis ska relesen göra så att knät inte hoppar ur led igen. Jag opererade mig i början av sep, fick gå med stelskena i en månad och sedan hade såret växt ihop så¨jag kunde inte böja benet mer än 50 grader, efter en månads träning på böjningen fick knät "knäckas" upp i narkos. Jag tappade mycket av lårmuskeln och har tränat mycket på sjukgymnastiken, cykel, styrka och balans. Har än idag mindre lårmuskel och smärta i mellanåt. Speciellt när jag går i trappor eller belastar knät, sk. knäböj. Mitt knä är fortfarande lite svullet men inte varmt så jag tror inte att det är inflammerat också har jag ett fult ärr på ca 15 cm . Skönt att träffa andra i liknande sitationer, att skada knäna är tufft!

• Fialottis

Hej,
    Varför behövde du gå med skena, var det för din "olycka"? Stackare!
    Min läkare har inte pratat om skena för mitt knä nämligen.. Mina problem har varat i ca 15 år, 3 operationer har de plockat ut löst brosk men bestämde sig nu för att göra lateral release så att knäskålen kommer i rätt bana och slutar skava på brosket.
    Förhoppningsvis hjälper det..
    Usch ja knäskador är tufft :(

• Allies

Jag fick gå med stelskena pga att det laterala ledbandet hade gått av, så de fick så de fick sy fast det igen :(

• NinnaBus

Det blir bara bättre och bättre

Klarar att springa kortare sträckor nu.
    Har tagit mig upp på hästryggen igen och det går skapligt att rida...
    Högerbenet är ju klart svagare än det vänstra än så länge. Och det gör lite ont när man ska rida lätt (ställa och sätta sig i takt med hästens rörelse i traven) En stund går det i alla fall.
    Men det är väl bara att träna på.
    Har nu gått 2 veckor heltid på jobbet och visst känns det i knät när det blir mycket lyft och man ska upp och ned från golvet en sådär 100ggr per dag... Men det känns lite bättre för var dag och det går att böja knät mer och mer nu.
    Känns toppen för då vet jag ju att det går åt rätt håll.
    Det gör inte ont hela tiden längre nu utan mest vid belastning i böjt läge...
    Långa trappor är lite tuffa fortfarande... Får ta det bra benet före... Några trappsteg går  bra att gå vanligt, men sen känns det...
    Lårmuskeln är lite väl kort så den måste tänjas ut igen... Och stärkas upp...
    Det är lite ömt fortfarande vid ärrena och lite småsvullet där fortfarande... Men det skulle ta lång tid innan det gick tillbaka helt har de sagt...
    I övrigt så har det inte svullnat något nämnvärt sista tiden nu så jag hoppas på att det fortsätter vara så bra

Hoppas att din op går bra Anjoh och att du sedan slipper smärta i knät när det väl läkt.

Allies, hoppas på att ditt knä blir bättre det med...

• Fialottis

Låter positivt! Skönt att det går åt rätt håll, även om det går långsamt. De talade om en blödning som en del personer fick under OP, vet du om du fick det? Han sa att det tog ganska mycket längre tid att återhämta sig om man fick det.
    Jag rider också en del och hoppas man kommer tillbaka ganska snart efter OP. Kommer sakna det :)
    De andra ggr jag opererats (brosk som plockats ut och shaving) har jag återhämtat mig snabbt, men detta är ju ett större ingrepp.

Ha det gott!

• NinnaBus

Ingen aning...
    Vet ju att läkaren sa nåt om att det blödde på nåt ställe och att det var nytt blod då det blivit under op och inte var gammalt...
    Men om det var sådant som alltid blir eller nån annan blödning vet jag inte...

• Jeanette 967

Hejsan!
    Intressant att läsa alla inlägg om lateral release. Jag gjorde en operation för 13 veckor sedan då jag fått artros i knäskålen efter en skada i ungdomen, och börjar näst intill bli helt besvärsfri. Redan några få dagar efter operationen var jag igång och cyklade samt körde tuff rehabträning med fokus på att stärka upp musklerna kring knät, främst den på insidan. Nu har jag även börjat att springa på löpbandet sedan 2 veckor, de första gångerna gjorde det ont men kändes så himla bra efteråt, ingen svullnad eller värk. Nu är jag igång och springer besvärsfritt i 20 - 25 minuter och det känns bara bättre och bättre. Vid operation upptäckte de att hela knäleden var inflammerad, fick utskrivet Arcoxia mot detta men klarade bara av att äta dessa i drygt en månad på grund av alla biverkningar jag fick, de bytte ut dem mot vanliga Ibumetin, som jag åt i ytterligare en månad. Ännu ett tag dröjer det väl innan jag kan köra min träning för fullt, men jag är så nöjd med min operation och glad att jag fick hjälp av Movement i Halmstad då mitt egna lasarett sa att..."det finns inget att göra, du blir inte bättre..." Lycka till önskar jag er andra!!

Svar på tråden lateral release