• glödlampan

För oss med mycket sammandragningar tidigt

Hej alla!

Hittar bara gamla trådar med detta ämnet så jag tänkte starta en ny. Här kan vi gnälla och skriva av oss ;)

Jag väntar mitt första barn och har haft sammandragningar sen vecka 20 ca, nu är jag i vecka 28. I början var det kanske 5 st per dag men nu kan jag ha upp emot 40 st på en dag om det är riktigt illa. Har varit inne och kollat upp detta men livmodertappen är opåverkad som tur är.

Ska söka igen om dem börjar göra ont. Även om dem inte gör ont nu är det tillräckligt utmattande, Magen blir stenhård vid minsta ansträngning, även tantpromenad-tempo. Får även sd vid stillhet.

Är vi fler?

• Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt
  • felisa

Jag blev inlagd när tappen var 17 mm (vecka 28). Efter vila så hade den dock växt till 25 mm, och jag fick åka hem. Så vila kan förbättra! Nu är jag i vecka 34 med en massa förvärkar och en tapp på 15 mm. Är dock hemma med ordinationen att åka in om förlossningen sätter igång (nehej, det menar ni inte

Har ni alla kollat upp gbs med urinodling? Om inte, så rekommenderar jag detta! 

• Duffyn

Jag har känt ilningar eller snårigt men det har känt som det är ngn av bebisarna som rör sig där nere.

• Bellas7

Jag har kollat upp allt :) läkarna tar uvi prov varje gång och var fjärde vecka prov från livmodern.
    Mina stickningar har liksom kommit idag, tråkigt med att man alltid har något. Vill att det ska vara slutet av oktober NUU. Då är man över vecka trettio och slipper oroa sig. Men som sagt onsdag snart slut. Torsdag i morgon sen kommer helgen och den springer iväg. Sen är man i vecka 26+ så börjar allt om igen med en ny vecka räkna ner räkna ner osv. Vet att det är tröttsamt men annars fixar jag inte detta :(

• Humlan85

Jag har lite funderingar som jag hoppas att någon av er kan svara på =)

Jag har sammandragningar i stort sätt hela tiden när jag rör mig. Spelar nästan ingen roll vad jag gör så är dom där. Min fundering är när sjukvården reagerar på att man har sammandragningar? Min tapp är enligt min bm mjuk. Har pratat med förlossningen också men dom säger att det inte är någon fara så länge dom går över i vila. Men är det verkligen normalt att ha sammandragningar så fort man är uppe på benen? Är i vecka 31 så har ju kommit en bit men blir orolig ändå..

• Västeråsmamman

Dragonfly, tydligen är det normalt. Men har du kollat så att det inte är en obeh uvi? Då kan man ha sammandragningar som symptom.

• Västeråsmamman

Stort grattis till Gnutten som fått sin lilla prins.

• Humlan85
    Västeråsmamman skrev 2011-09-21 21:49:17 följande:
    Dragonfly, tydligen är det normalt. Men har du kollat så att det inte är en obeh uvi? Då kan man ha sammandragningar som symptom.
    Men hur vet man om det inte är normala sammandragningar? Kan tillägga att jag har stickningar/hugg nere i underlivet och mensvärk till och från men som går över efter en stund.
    Nä  har inte kollat uvi. Ingen som sagt något om det till mig. Kanske kan kolla upp det. Kan man kolla med tester från apoteket?
  • Cia80

Jag måste få fråga er: När jag går mycket så är det som att jag får ont i nedre delen av magen, nästan som kramp. Är det sammandragningar? Är i vecka 24 nu.    

• Västeråsmamman

Ja det kan du annars ring din bm.

• gnuttenn

Den 19/9 gick inte mina sammandragningar att stoppas länge, så de lät förlossningen sätta igång. Det blev en "liten" pojke som vägde 2760 gram och var 46cm lång. Så han var väldigt stor för sin vecka!  Han föddes i vecka 33+5.. Allt har gått bra och han vårdas nu på neo..  Skriver i bloggen varje dag om nya framsteg osv som händer med vår lilla Milton!  Så ni kan kika där om ni är intresserade,
    simonecarlsson.blogspot.com/

Är väldigt glad över att jag har legat inne på sjukhus så pass länge som jag fick göra, för det gör verkligen underverk. Fast det är väldigt skönt att det är över, för 8 veckor i sängläge är inte alls roligt, speciellt inte när man har ett barn hemma också som man knappt får träffa. Så det är ändå skönt att det är över..

Men för er som ligger inne, eller troligtvis kommer bli inlagda, försök att tänka positivt och sysselsätt er med någonting under dagarna..Sitt heller inte och funderar allt för mycket, för då blir man lätt deprimerad, låt dagarna gå och tänk att för varje dag man klarar av att ligga i sängen ju bättre blir det för sitt barn.. Jag började sticka när jag blev inlagd, det kanske inte var jätte roligt, men det fick tiden att gå och det sägs vara väldigt ro givande..

Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt