• glödlampan

För oss med mycket sammandragningar tidigt

Hej alla!

Hittar bara gamla trådar med detta ämnet så jag tänkte starta en ny. Här kan vi gnälla och skriva av oss ;)

Jag väntar mitt första barn och har haft sammandragningar sen vecka 20 ca, nu är jag i vecka 28. I början var det kanske 5 st per dag men nu kan jag ha upp emot 40 st på en dag om det är riktigt illa. Har varit inne och kollat upp detta men livmodertappen är opåverkad som tur är.

Ska söka igen om dem börjar göra ont. Även om dem inte gör ont nu är det tillräckligt utmattande, Magen blir stenhård vid minsta ansträngning, även tantpromenad-tempo. Får även sd vid stillhet.

Är vi fler?

• Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt
  • Frelin
    Humlan85 skrev 2011-09-21 22:06:33 följande:
    Men hur vet man om det inte är normala sammandragningar? Kan tillägga att jag har stickningar/hugg nere i underlivet och mensvärk till och från men som går över efter en stund.
    Nä  har inte kollat uvi. Ingen som sagt något om det till mig. Kanske kan kolla upp det. Kan man kolla med tester från apoteket?
    Förlossningen sa till mig att det inte när normalt att ha regelbundna sammandragningar eller smärtsamma. Då ska man försöka hitta orsaken eller alletnativt bli ordinerad vila.
    UVI när man e gravid slår sällan ut på stickor, vilket det iofs inte annars alltid gör heller. Så be din Bm om att dom ska göra en odling (tar några dagar o få svar på) Men då kollar dom upp alla bakterier i urinet.
    Cia80 skrev 2011-09-21 22:06:35 följande:
    Jag måste få fråga er: När jag går mycket så är det som att jag får ont i nedre delen av magen, nästan som kramp. Är det sammandragningar? Är i vecka 24 nu.    
    Blir magen hård när du får så?
    En sammandragningar gör att det känns som magen drar ihop sig o blir hård.
    Om det gör det och du dessutom får ont så ska du kanske kolla upp det.
    Smärtsamma sammandragningar eller regelbundna ska man kolla upp när det är så tidigt i graviditeten.
  • WickedyWitch

Jag har börjat få sammandragningar (oftast smärtfria), kan dock känna strålande/hugg runt ljumskar och rygg men tror detta är ligamenten faktiskt, svårt att hålla reda på allt ju!
    Fick ta odling på GBS igår och fått utskrivet penicillin som jag ska ta "ifall att" :) Har även blivit sjukskiven i 2 veckor ordinerad vila! Är i vecka 23! Min tapp var inte påverkad (tack och lov!!) och nu hoppas jag att allt ska gå lite smidigare.

• Frelin

Gnuttenn: Stort grattis!
    Hoppas allt går bra nu. En stor kille var det iaf. Min tös vägde 2505 gr o var 46 cm i v 35+5 när hon kom :P Hoppas framstegen fortsätter o ni får komma hem snart!
    Han är iaf jätte fin!

• Nea76

Till alla nya i tråden med mycket sd!! Glöm inte ph balansen i umderlivet!! Svamp jan orsaka sd likaså för basisk miljö, kolla med ph stickor tex eller använd mjölksyrbakterier i förebyggande syfte! Finns på apoteket.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Cia80

Frelin, Jag kan inte säga att jag känner att magen blir hård. Dock kan jag behöva flåsa lite och sen går det ut i ryggen. Ska till bm på måndag så jag ska ta upp det då. Ville bara höra om nån känner igen det.

• Västeråsmamman

Min 2,5 åring vägde 2540när han föddes v 34. Han behövde cpap några timmar pga lite vatten i lungorna. Efter det mådde han hur bra som helst. Behövde sola lite men fixade maten direkt.

• zeke

Gnutenn: otroligt bra jobbat! Stort GRATTiS!!:) för mig har allt lugnat ner sig betydligt. Sammandragningarna har i princip avtagit. Är i v. 30+0 idag och får nu röra mig alltmer m jag undviker fortfarande långa promenixer. Känns otroligt skönt m märkligt att sd plötsligt avtagit... Håller tummarna för alla som kämpar på där ute!

• Carolina81

Gnuttenn: Grattis!!! vad underbart!

Jag har en liten fraga och tankte se om ni hade nagra erfarenheter eller tankar.
    For att sammanfatta: min bebis ar fortfarande inne efter att ha blivit ordentligt stoppad i v. 31 och igen i v 32 da tappen hade ca 10 mm kvar, hinnan var mjuk som smor och riktningen av nastan i forlossningslage. Forra mandagen fick jag kraftiga varkar och nu ar statusen: tappen ar helt borta, mjuk som smor, riktningen ar i folossningslage, oppen lite mer an 1 cm.  Efter det la de in mig igen pa sjukhuset, fast iom att jag da var i v.35+0 sa bad jag dem lata mig fa aka hem igen da de iaf  inte gor mer.....mer an att saga att jag ska fortsatta med mitt sanglage.....

Nu till fragan, sedan v.31 har jag forlorat slemproppen ca 3-4 ganger. Senast i torsdags kvall fick jag ut vad som sag ut som nastan hela - dock inte allt. Sedan har det inte hant nagot. Idag igen kom det ut mer. Min fraga ar hur mkt kan slemproppen komma ut? assa hur manga ganger. Jag har fatt ut HELA totalt 2 ganger och 2 ganger delar. Jag ar nu v.36+3 sa bebisen ar ju mkt valkommen. Jag fattar dock inte hur lange min kropp kan halla pa sa har. Assa att slemproppen slapper hela tiden maste ju tyda pa nagot?! eller? speciellt i kombination med att min livmoder, cervix etc ar sa redo....forvirrad.

Har ni nagra tankar kanske? FOrlorar ni oxa proppen gang pa gang? tacksam for era tankar :)

Lycka till dar ute och fortsatt halla era ben i kors sa bebisarna stannar kvar sa lange som mojligt! Ni ar grymma!!

• Frelin

Carolina81: Slemproppen återbildas ofta särskilt om den släpper tid.igt

• Carolina81

Frelin: sa du tror den kan forsatta pa detta viset helt enkelt? Jag vet innerstinne att det sakert ar fallet. Onskar bara lite att detta kunde tyda pa att saker och ting narmar sig. Det var ju en sak nar jag forlorade den i v.31/32 da tankte jag inte sa mkt pa det iom att det var mitt i allt. Men nu nar jag ar "sa langt gangen" kanske det kunde betyda nagot.....for kvinnor som har "vanliga" graviditeter dar man inte borjar for tidigt brukar val slemproppen vara ett tecken pa att det narmar sig? eller letar jag bara efter saker nu for att jag ar redo for att ta nasta steg i graviditeten......

Svar på tråden För oss med mycket sammandragningar tidigt